شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمعیت پلنگ های ایرانی از قرن بیستم تا کنون به دلیل شکار غیرقانونی و نابودی زیستگاه‌ها کاهش شدیدی داشته است، اما تولد دو قلاده از آنها در پارک ملی روسیه پس از 50 سال امید احیای این گونه ارزشمند را دوباره زنده کرده‌است.

پلنگ ایرانی

براساس گزارش NBC، هفته گذشته برای اولین بار پس از 50 سال دو پلنگ ایرانی در پارک ملی روسیه متولد شدند، گونه‌ای از گربه‌سانان که در لیست گونه‌های درحال انقراض قرار دارد.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگروه‌های پلنگ‌ها در جهان است،‌این حیوانات غول‌پیکر زمانی در اطراف کوهستان‌های قفقاز و اطراف دریای خزر جمعیت زیادی داشتند. اما شکار غیرمجاز و از بین رفتن زیستگاه این جانداران در قرن بیستم باعث شد نام این پلنگ‌ها در لیست جانداران درحال انقراض قرار بگیرد، جمعیت کنونی این پلنگ‌ها هزار و 290 قلاده پیش‌بینی شده‌است.

پلنگ ایرانی

دو پلنگ نوزاد توسط مرکز اصلاح نژاد پلنگ ایرانی در پارک ملی سوچی پرورش داده شده‌اند، به این امید که بتوان جمعیت این گونه‌های وحشی را دوباره افزایش داد. دو توله پلنگ متولد شده 700 گرم وزن دارند و بزرگتر از 15 سانتیمتر نیستند.

توله پلنگ‌ها معمولا برای دوماه در پناهگاه خود باقی می‌مانند و به کمک مادر تغذیه می‌کنند تا زمانی‌که به تدریج مهارت‌های شکاری بیاموزند. به گفته ناتالیا درونوا از صندوق حیات وحش جهانی، این دو توله پلنگ پس از اینکه مهارت‌های بقا در طبیعت را فراگرفتند، رها خواهند شد تا در منطقه قفقاز جمعیت جدیدی از پلنگ‌های ایرانی را پرورش دهند.

کد خبر 223868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز