همشهری آنلاین: یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: افتخار شیعه بودن هزینه‌های سنگینی دارد و قدم در جای پای ائمه معصومان (ع) گذاشتن کار آسانی نیست و حالا که خداوند این نعمت را به ما داده است برای شکر آن باید در مسیر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قدم گذاریم.

به گزارش مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه ما بر اساس آیات و روایات می‌گویم که پیامبران و امامان باید معصوم و از گناه دور باشند، افزود: عقیده شیعه چنین است که ائمه معصومین (ع) از رجس و پلیدی از ابتدای خلقت خود تا آخر عمر بدور و مصون باشند که البته برخی از مذاهب چنین عقیده‌ای ندارند و می‌گویند پیامبران بعد از نبوت باید از گناه دور باشند و نیازی نیست که قبل از نبوت گناه و اشتباهی مرتکب شوند.

وی گفت: برخی دیگر از مذاهب می‌گویند که پیامبران تنها باید در بیان احکام معصوم باشند و در غیر این مورد نیازی به عصمت نیست در حالی که شیعه چنین اعتقادی ندارد.

استاد برجسته حوزه تصریح کرد: اعتقاد شیعه در خصوص عصمت پیامبران با الهام از آیات و روایات و همچنین دلیل و عقلانیت این است که این بزرگواران باید از گناه و خطا و اشتباه مصون باشند و شیعیان افتخار می‌کنند که چنین اعتقادی را برای پیشوایان خود قائل هستند.

وی در ادامه با اشاره به آیه تطهیر اظهار داشت: در این آیه خداوند فرموده، اراده ما بر این است که اهل بیت(ع) را از هر گونه رجس و پلیدی دور کند و این سخن بدان معنی است که اهل بیت(ع) دارای مقام عصمت هستند، پس باید تحقیق کنیم و ببینیم اهل بیت(ع) چه کسانی هستند.

حدیث کساء، یکی از موارد شناختن اهل بیت(ع) پیامبر(ص) است

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیث کساء، آن را یکی از موارد شناختن اهل بیت (ع)  برشمرد و افزود: حدیث کساء، حدیث مفصلی است که در مفاتیح آمده و آنکه مورد تأکید شیعیان و اهل سنت است حدیث کوتاه و فشرده‌تر از آنچه که در مفاتیح آمده می‌باشد.

این مفسر قرآن کریم، ابراز داشت: روایات زیادی داریم که رسول الله، امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) و حنسین علیه السلام را صدا زد و بر سر آنها عبایی کشید و فرمود اینها از اهل بیت من هستند و از خداوند خواست تا آنان را از هرگونه رجسی پاک کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: بعد از نزول آیه تطهیر در روایات آمده، پیامبر اکرم(ص) به مدت ۶ یا ۸ ماه هر روز صبح وقتی برای اقامه نماز مغرب به مسجد می‌رفتند، کنار خانه فاطمه(ص) می‌ایستادند و دست بر سینه می‌گذاشتند و می‌فرمودند: ‌ای اهل بیت من، برای خواندن نماز صبح آماده شوید و بعداز ان آیه تطهیر را قرائت می‌کردند.

برخی اصرار دارند بگویند همسران رسول الله(ص) جزو اهل بیت(ع) هستند

استاد برجسته حوزه علیمه قم، ادامه داد: این رفتار پیامبر(ص) در طی این مدت بدان معنی است که منظور از اهل بیت(ع) اهل این خانه هستند اما با وجود این دلایل و مستندات، برخی‌ها باز اصرار دارند بگویند که منظور از اهل بیت پیامبر(ص) همسران ایشان هستند.

مرجع تقلید شیعیان، با بیان اینکه در روایات متوا‌تر از علمای اهل تسنن آمده حدیث کسا برای پنج نفر بوده است، افزود: وقتی پیامبر(ص) عبا را بر روی اهل بیت خود انداخت یکی از همسران پیامبر(ص) خودش را نزدیک کرد و از آن حضرت خواست تا اگر امکان دارد زیر عبا بیاید که پیامبر(ص) جواب منفی داد.

وی عنوان کرد: خداوند پدران و مادرانمان را رحمت کند که ما را به سمت شیعه شدن هدایت کردند، مذهبی که چنین افتخارهایی دارد.

قدم در جای پای ائمه معصومین(ع) گذاشتن کار آسانی نیست

مفسر قرآن کریم، تصریح کرد: افتخار شیعه بودن هزینه‌های سنگینی دارد و قدم در جای پای ائمه معصومین(ع) گذاشتن کار آسانی نیست و حالا که خداوند این نعمت را به ما داده است برای شکر آن باید در مسیر اهل بیت عصمت و طهارت قدم گذاریم.

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن شب‌های با فضیلت قدر اظهار داشت: برای رسیدن این شب‌ها هم باید تبریک و هم تسلیت گفت.

آیت الله مکارم شیرازی، عنوان کرد: دلیل تبریک آن است که این شب‌های نورانی و با فضیلت ارزش بسیاری دارد و معادل هزار ماه و یا ۸۰ سال است که باید قدر این فرصت و نعمت بزرگ را دانست و حداکثر استفاده را کرد و تسلیت هم به خاطر شهادت امیرالمومنین(ع) است که تقارن شب‌های قدر با ایام ضربت خوردن و شهادت علی(ع) نیز شاید بدان دلیل باشد که خداوند خواسته مردم چنین شخصیتی بزرگ را برای تقرب الهی واسطه بگیرند.

کد خبر 224811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز