همشهری آنلاین: نخستین بیمار پیوند صورت‌شده لهستان روز سه‌شنبه از بیمارستان مرخص شد و 11 هفته پس از این جراحی گسترده که جانش را نجات داد، با اندکی زحمت در یک نشست خبری با خبرنگاران سخن گفت.

face transplant 3

به گزارش آسوشیتدپرس این مرد 33 ساله گفت پس از پیوند پوست و استخوان در 15 مه که سه هفته پس از دادن بینی، فک بالایی و گونه‌هایش در یک حادثه کاری، "همه چیزش" را مدیون پزشکانش است.

پزشکان می‌گویند این عمل پیوند صورت در کوتاه‌ترین فاصله زمانی تاکنون پس از آسیب فرد انجام شده است.

پزشکانی که این عمل پیوند را در مرکز سرطان و انستیتوی سرطان‌شناسی در شهر گلیویس در جنوب لهستان انجام دادند، گفتند توانبخشی این بیمار به خاطر "شجاعت و مصمم‌بودن" بیمار سریع‌تر از حد انتظار پیش رفت. به گفته آنها بیمار گه فقط گرژگورژ نامیده شده است، با اقدامات توانبخشی همکاری می‌کرد و هیچگاه ایمان خود را به پیامدی خوب از دست نداد.

او در حال حاضر می‌تواند خودش تنفس کند، ببیند، مزه کند و سخن بگوید، هر چند که درک گفته‌هایش سخت است، زیرا عضلات صورتش هنوز نیاز قابلیت حرکت کامل را بازنیافته‌اند.

به گفته پزشکان او در گونه‌هایش احساس سوزن سوزن شدن می‌کند که نشانه‌ای از بهبود یافتن اعصاب قطع شده است. هنگامی با تمرین‌های فشرده عضلات صورتش توانایی حرکتی را به دست آورند، او نیاز به جراحی روی پللک راستش خواهد داشت که هنوز بی‌حرکت مانده است. در طول نشست خبری، چشم‌های گرژگورژ پشت عینک آفتابی پنهان بود.

پژشکان می‌گویند او دچار زخم بستری است که مربوط به بستری‌شدن بیمار در بیمارستانی دیگر است، و نیاز به گذشت زمان برای بهبودی آن وجود دارد.

این جراحی ناحیه دور چشم‌ها، بینی، فک و کام و سایر مناطق صورتی این بیمار با پیوندی که از بالای چشم راستش شروع می‌شود، به زیر چشم چپش کشیده می‌شود و به پیرامون صورتش تا گردنش ادامه می‌یابد، بازسازی کرده است.

این بیمار همچنین باید از گردهمایی‌های بزرگ و افراد بیمار پرهیز کند تا دچار عفونت نشود. دکتر سباستیان گیبل، متخصص بیهوشی در این نشست خبری گفت که او برای بقیه عمرش نیاز به مصرف دارو خواهد داشت. به گفته او گیاهان گلدانی، فرش‌ها و سگ این بیمار باید از خانه‌اش بیرون برده شوند، زیرا همه آنها منابع بالقوه عفونت هستند.

دکتر آدام ماسیژفسکی، که سرپرست عمل جراحی 27 ساعته بر روی گرژگورژ بود گفت او خواهد توانست به سر کار بازگردد، اما باید از کار در حوزه کشاورزی پرهیز کند، زیرا ممکن است دچار عفونت‌های قارچی منشا گرفته از خاک شود.

او در این نشست خبری گفت:" حرف زدنم هنوز واضح نیست، اما همینقدر توانایی حرف زدن هم واقعا مهم است. می‌دانم که هنوز راه درازی در پیش دارم."

او در 23 آوریل در یک کارخانه آجرسازی نزدیک شهر جنوب‌غربی واروکلاو هنگامی که یک ماشین بسته‌بندی را تمیز می‌کرد، دچار حادثه شد. در نتیجه این حادثه اغلب بخش‌های صورت از جمله فک بالایی‌اش، متلاشی شد.

کد خبر 225278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز