چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری رسمی چین روز چهارشنبه درگزارشی کم سابقه به طور مستقیم ازآمریکا خواست جلوی تندروی‌های ژاپن را گرفته و اجازه ندهد اوضاع در شرق آسیا از این بدتر شود.

به گزارش ایرنا، مطلب شین هوا در حالی منتشر می شود که تنش ها میان چین و ژاپن بر سر جزایر دریای شرقی بالا گرفته است.

این خبرگزاری با تاکید بر اینکه واشنگتن باید جلوی تندروهای دولت ژاپن را بگیرد، افزود: اگر این کار انجام نشود و آمریکا چشمانش را بر روی اقدام های غیرمسوولانه متحد دیرینه خود ببندد، شرایط خوبی شکل نخواهد گرفت.

این در حالیست که سنای آمریکا این هفته لایحه ای راتصویب کرد که اجازه استفاده از زور در حل منازعات دریای جنوبی و دریای شرقی چین را به این کشور می دهد.

خبرگزاری شین هوا می نویسد، هدف از این لایحه چین است و به طور طبیعی کسی جز توکیو از آن سود نخواهدبرد.

شین هوا با اشاره به اینکه سیاست برقراری توازن جدید از سوی آمریکا در آسیا و اقیانوس آرام کم کم شکل واقعی تری بخود می گیرد، می افزاید: آمریکایی ها با استفاده از مسایل منطقه در حال اجرای راهبرد خود هستند و تندروی های ژاپن هم به همین مربوط است.

این خبرگزاری ادامه می دهد: معلوم است که واشنگتن به طور عمد جلوی ژاپن را نمی گیرد زیرا می خواهد این کشور قدرتمندتر شده و مقابل روسیه و چین قد علم کند.

خبرگزاری چین با تاکید براینکه بازی خطرناکی را واشنگتن شروع کرده، نوشت: تندروهای ژاپنی روزی کار دست آمریکا خواهند داد.

آمریکا می خواهد توکیو قدرت بالقوه در مقابل دو کشور یاد شده باشد و اما نباید فراموش کند که خودش روزی قربانی سیاست های نظامی ژاپن خواهد شد.

این خبرگزاری اوضاع در آسیای شرقی را نامطلوب دانست و نوشت: خطر نزدیک است و اگر اتفاقی بیافتد کل منطقه آسیا و اقیانوس آرام را در برخواهد گرفت.

روابط پکن و توکیو در هفته های اخیر و پس از قدرت گرفتن بیشتر حزب لیبرال دمکراتیک به رهبری آبه در انتخابات اخیر ژاپن شاهد تنش های فزاینده ای بوده است.

کد خبر 225400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز