همشهری آنلاین: بیشتر نمایندگان مجلس سنای امریکا با ارسال نامه، باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور را از دور جدید دیپلماسی با ایران در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی برحذر داشتند.

آمریکا

 به گزارش پرس تی وی، هفتاد و شش سناتور امریکا با امضای این نامه هشدارآمیز، تشدید تحریم‌های ضد ایرانی این کشور را خواستار شدند و تاکید کردند، روزنه دیپلماسی «رو به پایان است.»

«رابرت منندز» Robert Menendez، نماینده دموکرات نیوجرسی و رئیس «کمیته روابط خارجی سنا» و سناتور «لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه جنگ‌طلب ایالت کارولینای جنوبی و عضو کمیته نیروهای مسلح سنا از نمایندگان پیشتاز در نامه سناتورهای سنا به اوباما بوده‌اند.

سناتورهای امریکا در نامه روز جمعه (دوم آگوست، ۱۱ مرداد) خود به اوباما با اشاره به سمت پیشین حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ادعا کرده‌اند: «ایران از مذاکرات گذشته برای وقت کشی استفاده کرده است.»

نمایندگان سنا همچنین تاکید کرده‌اند، امریکا باید اعتبار گزینه احتمالی واشنگتن مبنی بر استفاده از اقدام نظامی علیه ایران را قوت بخشد.

سناتورهای امریکا در نامه خود بر ضرورت آگاهی از این که آیا تهران در نهایت آماده مذاکرات جدی هسته‌ای است یا خیر، تاکید کرده و مدعی شده‌اند ایران باید درک کند که زمان برای دیپلماسی رو به پایان است.

سناتورهای امریکا در حالی بر لزوم تشدید تحریم‌های ضد ایرانی و گزینه نیروی نظامی به جای راه‌حل دیپلماتیک برای جلوگیری از برنامه انرژی هسته‌ای ایران تاکید کردند که کاخ سفید و دولت اوباما برای دیپلماسی با جمهوری اسلامی ایران ابراز تمایل کرده است.

این نامه پیش از تعطیلات تابستانی و در آخرین روز جلسه کاری مجلس سنا و درست یک روز قبل از تصویب دور جدید تحریم‌های ضد ایرانی امریکا در مجلس نمایندگان این کشور ارسال شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه (۳۱ جولای، ۹ مرداد) با ۴۰۰ رای موافق در برابر ۲۰ رای مخالف، بسته جدید تحریم‌های نفتی علیه ایران را تصویب کردند.

امریکا بر مبنای این لایحه ضد ایرانی، واردکنندگان و خریداران نفت ایران را برای کاهش صادرات نفتی ایران به مدت یک سال، تا یک میلیون بشکه در هر روز، تحت فشار قرار خواهد داد.

مصوبه مجلس نمایندگان امریکا برای اجرا باید در مجلس سنای امریکا تصویب شود و به امضای باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور نیز برسد.

امریکا با تصویب این لایحه به دنبال آن است تا سال ۲۰۱۵ میلادی، هرگونه خرید نفتی از ایران را متوقف کند و صادرات نفتی ایران را به صفر برساند.

در این لایحه همچنین هرگونه تجارت در بخش‌های عمرانی، معدن و خودروسازی ایران در فهرست سیاه قرار گرفته و تحریم شده است.

کاخ سفید در هفته جاری از حمایت علنی از این لایحه اجتناب کرده است.

امریکا، اسرائیل و برخی از متحدان آنها، با طرح اتهام‌هایی تاییدنشده مبنی بر امکان تلاش ایران برای پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای خود، تحریم هایی یک‌جانبه و غیرقانونی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند.

ایران ضمن رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

افزون بر این نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار از تاسیسات اتمی ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر انحراف در برنامه هسته ای ایران نیافته‌اند.

کد خبر 225734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز