گروه سیاسی: مراسم تحلیف روز یکشنبه حسن روحانی و سخنانی که او در صحن مجلس در حضور مهمانان داخلی و خارجی ایراد کرد، بازتاب گسترده‌ای میان مقامات و رسانه‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی داشت.

حسن روحانی

در این بین آن بخش از سخنان رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی که دولت‌های غربی مذاکره‌کننده با کشورمان را توصیه به صحبت کردن با ایران به زبان «تکریم و نه تحریم» می‌کرد در بیرون از مرزها بیشتر محل توجه واقع شد. در مهم‌ترین واکنش‌ها کاخ سفید در پاسخ به حسن روحانی که در مراسم تحلیف گفته بود «دولت او سر جنگ با دنیا ندارد و راه تعامل، اعتمادسازی و احترام دوجانبه را پیش خواهد گرفت» اعلام کرد که درصورتی که ایران جدی باشد و در رویکرد‌هایش تغییر ایجاد کند از مذاکرات استقبال می‌کند.

واکنش غرب

در بیانیه کاخ سفید آمده است ما یک‌بار دیگر به ملت ایران برای رساندن صدای خود در انتخابات تبریک می‌گوییم. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید افزوده است: آغاز به‌کار روحانی رئیس‌جمهور امکانی را برای ایران فراهم آورده که به‌سرعت در رفع نگرانی عمیق جامعه بین‌الملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران وارد عمل شود. سخنگوی کاخ سفید در بیانیه خود افزوده است درصورتی که دولت جدید ایران «رویکردی واقعی و جدی در برخورد با تعهدات بین‌المللی» خود در پیش گیرد و راه‌حل صلح‌آمیزی در این رابطه بیابد، ایالات متحده با استقبال از این رویکرد آماده مذاکره با ایران است.

در اروپا نیز وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به اظهارات روحانی مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکرات گفت: ما در صورت مشاهده نشانه‌هایی مبنی بر تمایل سازنده برای مذاکرات آمادگی خود را برای آغاز این گفت‌وگو‌ها اعلام می‌کنیم. گیدو وستروله با اشاره به سخنرانی دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در مراسم تحلیف گفت که از گفت‌وگو‌های جدی استقبال می‌کنیم و ادامه داد: ما از نزدیک بر رفتار مسئولان ایرانی نظارت می‌کنیم و اگر شواهدی مبنی بر شروع تمایل سازنده برای گفت‌وگو ببینیم وارد عمل خواهیم شد.

توصیه به کاخ سفید

اما رسانه‌های خارجی نیز پوشش گسترده‌ای درخصوص سخنان رئیس‌جمهور جدید ایران در قالب گزارش‌ها و یادداشت‌های خود داشتند. در مهم‌ترین این واکنش‌ها روزنامه گاردین در سرمقاله شماره پیشین خود با اشاره به آغاز به کار رئیس‌جمهوری جدید در ایران، به واشنگتن توصیه کرد که با اقدامات ستیزه‌جویانه و تشدید تحریم‌ها فرصت به‌وجود آمده برای تعامل با تهران را از دست ندهد. این روزنامه انگلیسی همچنین با انتقاد از تداوم سیاست‌های ضدایرانی آمریکا، نوشته است:

در چارچوب دیدگاه تشدید تحریم‌ها گفته شده اقدام چند روز قبل مجلس نمایندگان آمریکا ایران را نرم‌تر خواهد کرد که متأسفانه، از این بدتر نمی‌توان قضاوت کرد. زیرا روحیه تحریم ستیزی بین ایرانیان پایگاهی گسترده دارد و اصلاح طلبان و محافظه کاران به یک اندازه برخوردارند.

این روزنامه انگلیسی افزوده است: در موضوع مخالفت با تحریم و تقاضا برای لغو آن، روحانی به نیابت از همه مردم ایران سخن می‌گوید و آغاز لغو تحریم‌ها نیازمند چیزی فراتر از وجود اسناد و شواهد دال بر حرکت تهران به سوی راه‌حل مسئله غنی‌سازی‌ هسته‌ای است. گاردین ادامه داده است: لازمه این حرکت، اراده و صرف هزینه‌های سیاسی است و باراک اوباما باید بر ستیزه جویی‌های کنگره این کشور غالب شود.

همچنین خبرگزاری رویترز، شبکه خبری فاکس نیوز، شبکه خبری الجزیره، خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه خبری سی‌ان‌ان، شبکه خبری سی‌بی‌‌اس و روزنامه لس‌آنجلس تایمز و دیلی تلگراف در گزارش‌های خود با اشاره به مراسم روز تحلیف رئیس‌جمهور از حسن روحانی به‌عنوان شخصیت میانه‌رو در فضای سیاسی ایران یاد کردند و نوشتند که رئیس‌جمهور جدید ایران وعده میانه‌روی و شفافیت را داد اما از آنهایی که «پاسخ مناسب» می‌خواهند خواست که با زبان مناسب با کشورش سخن بگویند و از «زبان تکریم» به جای تحریم استفاده کنند. برخی از این رسانه‌ها با اشاره به معرفی اعضای کابینه 2هفته زودتر از مهلت، نوشتند که روحانی کابینه‌ای از تکنوکرات‌های میانه‌رو و مجرب با گرایش اصلاح‌طلبی را انتخاب کرده است.

کد خبر 226020
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز