چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها - محمد خادمي: اهالي محله‌هاي شهرك فاطميه، جنوب و شمال بلوار امام رضا(ع)، جنوب محلات ميدان ۷۲تن و چند محله ديگر قم اين روزها سرشان را خيلي بالا نمي‌گيرند تا چشمانشان به سيم‌هاي سياه دكل‌هاي برق كه آسمان آبي و پاكيزه محله‌شان را خط‌كشي كرده است، بيفتد.

زندگی زیر دکل های فشار قوی

 اول کدامشان بودند یا اینکه کدام یک برای دیگری اول دردسر ایجاد کرده است، کسی خاطرش نیست، به‌هرحال این روزها خانه‌ها و دکل‌های برق فشار قوی در تعدادی از محلات شهر قم مجبور شده‌اند همسایه هم باشند. شاید اهالی این محله‌ها بیشتر از آنکه چشم می‌بیند ضرر و زیان را متحمل می‌شوند. البته مسئولان شرکت برق هم همسایگی دکل‌های فشار قوی و خانه‌های مسکونی را بی‌دردسر برای انتقال و توزیع برق نمی‌دانند.

نارضایتی ساکنان

اگرچه به‌نظــر می‌رســـد در ساخت‌و‌سازهای شهرک فاطمیه و محلات دیگر، حریم ایمن و لازم رعایت شده‌اند و خانه‌ها تا آنجا که می‌توانستند از دکل‌های برق فشار قوی فاصله گرفته‌اند ولی تعدادی از خانه‌ها در حریم قرار دارند. از سوی دیگر ترس از ضرر امواج قوی الکترومغناطیس همه ساکنان را نگران می‌کند؛ هرچند دلیل تأیید شده‌ای برای این وسواس ذهنی نمی‌یابند و هیچ کارشناسی به آنها توضیح دقیقی نمی‌دهد.

در این خصوص محمد حقیقت، ساکن محله جنوبی میدان 72تن قم به خبرنگار همشهری می‌گوید: «همین که مسئله فروش خانه‌های ما مطرح می‌شود، آژانس‌های مسکن خانه‌های اهالی این محله را که نزدیک دکل‌های برق است ارزان‌تر از خانه‌های دیگر محلات قیمت‌گذاری می‌کنند، زیرا معتقدند مردم دل خوشی از این دکل‌ها ندارند و از خطر احتمالی می‌ترسند. حالا هر قدر هم بگویم حریم رعایت شده است، فایده‌ای ندارد.»

اما یکی دیگر از ساکنان این محله که خود را حامد اکبری معرفی می‌کند، می‌گوید: «دکل‌های برق به‌دلایل خاصی باعث نگرانی اهالی منطقه شده است. من هر وقت رادیوی خودروام روشن است و از زیر این دکل‌ها عبور می‌کنم، صدای رادیو یکباره قطع می‌شود.» وی یک‌مثال درباره ضرر وجود برق فشار قوی بر محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها می‌زند و می‌افزاید: «اگر مسیر‌تان به سمت شمال کشور افتاد، سری به شهر نکا بزنید. درختان و بوته‌هایی که زیر دکل‌های برق قرار دارند خشکیده‌اند. حتما نظرتان را جلب می‌کند. دکل‌های برق فشارقوی این منطقه تمام طبیعت زیر پای خود را خشکانده است، اگرچه هیچ اتفاقی برای درختان و بوته‌های چند متر آنطرف‌تر از آنها نیفتاده است.»

معصومه بختیاری یکی دیگر از شهروندان قم است که واحد مسکونی‌اش در کنار دکل‌های برق قرار دارد و مسیر نانوایی به واحد مسکونی‌اش را در شهرک فاطمیه درحال طی کردن است. وی می‌گوید: «چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است. طبیعتا صدای ویز‌ویزی که از این دکل‌ها به گوش می‌رسد نشان می‌دهد که برق فشار قوی محیط را آلوده می‌کند.»

مصوبه دولت دهم اجرا نشد

عضو شورای شهر قم اما در این‌باره اظهار می‌دارد: دکل‌های برق فشاری قوی در مناطق گوناگون شهر قم وجود دارد که این امر نیز به‌دلیل توسعه شهر صورت گرفته که ساختمان‌سازی در کنار دکل‌ها انجام شده است. حسن بختیاری در پاسخ به این سؤال که تاکنون پیگیر نارضایتی ساکنان که در اطراف این دکل‌ها سکونت دارند، بوده‌اید یا خیر؟ پاسخ می‌دهد: «بحث ساماندهی و بهسازی حریم دکل‌های برق چند سالی است که در شهرداری قم به‌ویژه شهرداری منطقه 2مورد توجه قرار گرفته و تاکنون حریم دکل‌های برق بلوار یادگار امام، حدفاصله بلوار حضرت معصومه(س) تا میدان نبوت، بلوار شهید مدنی و... در منطقه2 ساماندهی شده است.

وی ادامه می‌دهد: «همچنین در شورای سوم این موضوع را پیگیری کردیم و در طرح تفصیلی شهر قم موضوع جمع‌آوری دکل‌ها درنظر گرفته شد که تا‌کنون تعدادی از دکل‌ها در سطح شهر به همین منظور جمع‌آوری شده است.»وی می‌افزاید: «در سفر هیأت دولت دهم نیز مصوب شد تا 30هکتار در محدوده پردیسان شهر قم برای واحد‌های مسکونی که در اطراف دکل‌های برق قرار دارند، درنظر گرفته شود تا محل سکونت‌شان را تغییر دهند ولی متأسفانه این امر از سوی وزارت مسکن و وزارت نیرو محقق نشد.» سخنگوی شورای شهر قم اضافه می‌کند: «شهرداری قم محوطه زیر تعدادی از دکل‌ها را به فضای سبز تبدیل کرده تا از وضعیت نامناسب خارج شود.»

کد خبر 226181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز