دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

علی شاکری: آرزوهای بسکتبال ایران یک به یک در حال برآورده شدن است.

بعد از قهرمانی جوانان و امیدهای آسیا و تکرار مدال برنز بازی‌های آسیایی 1951 دهلی پس از 55 سال در مسابقات آسیایی دوحه، قهرمانی صباباتری در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا پایانی بر 26 سال انتظار تیم‌های باشگاهی ایران در یکی از معتبرترین مسابقات  قاره کهن بود.

هدف بعدی بسکتبال در ماه‌های آینده دستیابی به نخستین مدال در جام ملت‌های آسیا و راهیابی مجدد به بازی‌های المپیک 2008 پکن است.

هدفی که در سایه همدلی و وحدت با پتانسیل موجود دور از دسترس نیست و می‌توان این آرزوی قدیمی را هم با برنامه‌ریزی مناسب جامه عمل پوشاند.صباباتری که در دو حضور قبلی خود در سال‌های 2005 مانیل و 2006 کویت در دوره‌های شانزدهم و هفدهم، عنوانی بهتر از چهارمی و پنجمی کسب نکرده بود، در سومین حضور خود سرانجام در تهران توانست به ناکامی چندین ساله تیم‌های ایرانی در این جام خاتمه دهد و نام خود را در زمره قهرمانان باشگاه‌های آسیا ثبت کند.

تکرار فینال غرب آسیا

  • صباباتری 83 – الجلا 75
  • داوران: هنریکه (فنلاند) و مانتیله (بلاروس)
  • بازیکنان شروع‌کننده صبا: آیدین و صمد نیکخواه بهرامی، جوزف گارس، گابه مونیکی و بابک نظافت
  • بازیکنان شروع‌کننده الجلا: مارسیو فرهات، جونز، وینسته برنارد، میشل مندلی، جولیوس و آندری لوئیز

فینال جام هجدهم قهرمانی آسیا در حقیقت تکرار فینال مسابقات غرب آسیا بود که کمتر از دو ماه پیش در شهر حلب سوریه برگزار شد و اتفاقا مانند بازی‌های تهران، صباباتری در آن بازی‌ها نیز دوبار موفق به شکست الجلا (یک بار در دور مقدماتی و یک بار در مرحله نهایی) شد، شریف عزمی و مهران شاهین‌طبع سرمربیان دو تیم با شناخت کامل از حریف، هر کدام تغییراتی جزیی در ترکیب اصلی خود داده بودند اما نکته جالب آنکه با مهار شدن «گارس» و «جونز» دو سنتر بلندقامت دو تیم، «میشل مندلی» در الجلا و صمد نیکخواه بهرامی به محورهای اصلی تیم‌های خود تبدیل شدند. 

تحقق یکی دیگر از آرزوهای بسکتبال

در رقابت این دو بازیکن با وجود آنکه بازیکن سوری فوق‌العاده ظاهر شد و 31 امتیاز به دست آورد، صمد نیکخواه بهرامی هم به راستی کولاک کرد. او 26 امتیاز برای صبا گرفت و روزی موفق‌تر نسبت به گارس و حتی گابه مونیکی نیجریه‌ای داشت که مؤثرتر از همیشه در خدمت صباباتری بود.

فضای ملتهب سالن در شروع فینال روی کار هر دو تیم تأثیر منفی گذاشته بود تا جایی که هیچکدام از دو تیم با گذشت 5/2 دقیقه از بازی موفق به کسب امتیاز نشدند، جالب آنکه «جونز» بازیکن آمریکایی الجلا دوپنالتی خود را در چنین فضایی از دست داد. سرانجام  این مونیکی بود که با پرتابی 2 امتیازی صبا را راه انداخت و از آن پس تماشاگران شاهد رد و بدل شدن گل‌های زیادی روی حلقه‌های سبد دو تیم بودند. در طول چهار کوارتر الجلا تنها در کوارتر دوم با 5 امتیاز بیشتر پیروز شد و  در کوارتر دیگر برتری صبا مشهود بود.

الجلا که به تلافی سه باخت چشم به پیروزی در رویارویی چهارم داشت تا لحظه پایانی بازی هم دست  از مبارزه نکشید و در مجموع نمایشی بهتر از سه بازی قبلی از خود به جا گذاشت. نقطه حرکت این تیم به «میشل مندلی» ختم می‌شد که به واقع مهارناپذیر بود اما در سایر خطوط جونز، جولیوس، فرهات و احمد حکمت هیچکدام تحت فشار تیم صبا قادر به برآورده کردن دستورات تاکتیکی شریف عزمی، سرمربی خود  نشدند.

در تیم صبا نیز برخلاف بازی‌های قبلی همه راه‌ها به «گارس» ختم نمی‌شد. حضور فعال مونیکی و برادران نیکخواه بهرامی که این دو برادر به تنهایی در نیمی از امتیازات  صبا نقش داشتند، موجب شد تا کار قهرمان جدید آسیا از بازی‌های دیگرش در این دوره بیشتر به چشم بیاید.

البته نباید نقش «گارس» را در  ریباندها نادیده گرفت، بازیکن غول‌پیکر خوش‌اخلاقی که همواره جواب خشونت‌های بازیکنان حریف را با لبخند می‌داد و در مجموع یکی از مهره‌های کلیدی و تأثیرگذار جام  هجدهم بود.

الریان، روی سکوی سوم

الریان قطر در جای  سوم ایستاد. تیمی که پس از خارج شدن بلواستارز لبنان از مربع مدعیان، بیشتر از تمامی تیم‌ها خود را شایسته قهرمانی می‌دانست. الریان با وجود دو  شکست مقابل بلواستارز در روز اول و صبا در مرحله نیمه پایانی تیم محکمی نشان داد.

بخشی از ناکامی الریان قطر مربوط به حاشیه‌های موجود در اطراف این تیم بود. الریان در بازی رده‌بندی 95 بر 75 از سد سن‌میگوئل فیلیپین گذشت. شگفتی‌ساز جام هجدهم که با حذف بلواستارز خبرساز شده بود، در نهایت به مقام چهارم بسنده کرد.

بر سر کسب مقام پنجمی و ششمی، بلواستارز 97 بر 82 آستانه تایگرز قزاقستان را شکست داد. ضمن اینکه عنوان هفتم بازی‌ها به یانک کیجرز هند رسید و المحرق بحرین به عنوان هشتم اکتفا کرد.

رده‌بندی نهایی

1-‌ صباباتری (ایران) 2-‌ الجلا (سوریه)
3-‌ الریان (قطر) 4- سن میگوئل (فیلیپین)
5-‌ بلواستارز (لبنان) 6-‌ آستانه تایگرز (قزاقستان)
7- یانک کیجرز (هند) 8-‌ المحرق (بحرین)

مشحون: صباباتری، افتخارات بسکتبال را تکمیل کرد

محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال گفت: بسیار خوشحالم که تیم بسکتبال صباباتری توانست افتخارات بسکتبال را تکمیل کند و بار دیگر پرچم ایران را در آسیا به اهتزاز درآورد.

مشحون پس از کسب عنوان قهرمانی صباباتری در جام باشگاه‌های آسیا با بیان این مطلب افزود: همان‌طورکه همه علاقه‌مندان به این رشته ورزشی می دانند بسکتبال ایران طی سال‌های اخیر با پیشرفت چشمگیری روبه رو بوده است و بعد از آنکه تیم‌های جوانان و امید ایران توانستند بر بام بسکتبال آسیا بایستند، درمسابقات دوحه قطر نیز تیم ملی بسکتبال کشورمان توانست بعد از گذشت 55 سال به مقام سومی مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا نائل آید.

وی در ادامه گفت: همه شاهد بودند که تیم بسکتبال صباباتری در هجدهمین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا چگونه حریف سوری را به زانو در آورد و جام قهرمانی این مسابقات را از آن خود ساخت.

کد خبر 22624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز