یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: افراد که سال گذشته به عفونت با ویروس مرگباری مبتلا شدند که سال گذشته در عربستان سعودی ظهور یافت، ممکن است این ویروس را از شترهای یک‌کوهانه‌ای گرفته باشند که در این منطقه برای شیر، گوشت، حمل و نقل و مسابقه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

camels

به گزارش رویترز دانشمندان در یک بررسی درباره اینکه چه نوع حیوانی "مخزن این ویروس شیوع‌یافته در میان انسان‌ها بوده است، شواهد محکمی یافته‌اند که این ویروس در میان شترهای یک‌کوهانه در خاورمیانه انتشار دارد.

کوروناویروس عامل نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS-CoV) که می‌تواند باعث سرفه، تب و ذات‌الریه شود، در افرادی در کشورهای جنوب خلیج فارس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، تونس و بریتانیا گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید از 94 مورد ثابت‌شده این بیماری که عمدتا در عربستان سعودی رخ داده است، 46 مورد به مرگ انجامیده است.

شانتال روسکن از انستیتوی ملی بهداشت عمومی و محیط در بیلتوون هلند که سرپرست این بررسی بوده است، می‌گوید: "موارد جدید مرس در حالی به طور مداوم ظاهر می‌شود که هیچ شاهدی از منبع عفونت به جز اینکه افراد عفونت را از بیماران دیگر گرفته‌آند، در دست نبود، اما نتایج جدید حاکی از آن است که شترهای یک‌کوهانه ممکن است مخزن ویروس باشند."

"در انواع متفاوتی از تماس انسان‌ها با این حیوانات وجود دارد که می‌تواند به انتقال ویروس بینجامد."

کارشناسانی که در این بررسی شرکت نداشته‌اند، می‌گویند این یافته‌ها گام بزرگی در مسیر کشف اسرار ویروس مرس و نهایتا کنترل کردن آن است.

WHO نیز از یافته‌ها استقبال کرد، اما گفت بر اساس این نتایج نمی‌تواند مشخص کرد که انسان‌ها چگونه به این ویروس آلوده می‌شوند. تاریک جاسارویک، سخنگوی WHO گفت اغلب افراد مبتلا به این بیماری از طریق تماس با سایر افراد آلوده شده‌اند، و در عین حال اغلب آنهایی که عفونت را از انسان‌های دیگر نگرفته‌اند، با شترها هم تماسی نداشته‌اند.

او در کنفرانس خبری در ژنو گفت: "این بررسی نشاندهنده وجود پادتن‌های ضد این ویروس در شترهاست که به معنای این است که آنها در زمانی به این ویروس آلوده شده‌اند و پادتن تولید کرده‌اند."

"اکنون برای اینکه مطمئن شویم این همان کوروناویورس مرس است که در انسان‌ها یافت شده است، باید خود ویروس، نه فقط پادتن‌ها، را در این حیوانات پیدا کرد. بنابراین گام بعدی یافتن ویروس و ثابت کردن این است که این همان ویروس آلوده‌کننده انسان‌ها است."

به گفته او سایر گونه‌های حیوانات نیز ممکن است با این ویروس آلوده باشند.

کد خبر 226599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز