زاهدان: روستاییان بخش تلنگ در جنوب سیستان و بلوچستان، ۳۰سال است که در انتظار شناسنامه‌دار شدن و بهره‌مندی از خدمات دولتی به‌سرمی‌برند اما تاکنون مسئولان برای رفع محرومیت آنها اقدامی جدی صورت نداده‌اند.

 روستاییان بخش تلنگ از داشتن شناسنامه هم محرومند

 ایسنا در همین خصوص گزارش داد محرومیت از داشتن شناسنامه برای تعدادی از اهالی روستاهای کهن علیا(کهن بالا)، کهن بلوچانی(کهن پایین)، کانکور، بارگ و اناری از توابع بخش تلنگ شهرستان جدیدالتاسیس قصرقند، مشکلات فراوانی را در کنار سایر محرومیت‌های موجود سبب شده است. این روستاییان بیشتر ساکن جنوب سیستان و بلوچستان و حوزه بخش تلنگ هستند.

آنطور که پیداست این افراد به‌دلیل نداشتن شناسنامه از ده‌ها خدمات دولتی نظیر یارانه، بیمه‌درمانی، افتتاح حساب بانکی، انشعابات آب ، برق و تلفن محروم بوده و حتی نمی‌توانند به مسافرت بروند. بسیاری از این روستاییان در 3دهه گذشته به‌دلیل دوری از مرکز شهرستان و نبود راه ارتباطی مناسب و آگاهی نیافتن لازم از فواید شناسنامه و بی‌سوادی موفق به گرفتن شناسنامه نشده‌اند. البته اهالی روستا می‌گویند چندین سال است که تشکیل پرونده داده‌اند ولی به‌دلیل پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه موفق به اخذ شناسنامه نشده‌اند.

رستم صدرایی‌نیا، رئیس شورای اسلامی روستای کهن علیا در این رابطه گفت: تعداد افراد فاقد شناسنامه در روستاهای فوق زیاد بوده و با وجود مراجعه به اداره‌های مربوطه تاکنون هیچ اقدامی توسط مسئولان در این زمینه انجام نشده است. وی افزود: برخی افراد از سال ۱۳۸۵ به‌دنبال صدور شناسنامه خود هستند ولی با وجود تحمل سختی‌های فراوان به‌سبب مراجعه به شهر و رفت‌وآمد هنوز موفق به گرفتن شناسنامه نشده‌اند. وی با بیان اینکه بعضی از خانوارها برای اخذ شناسنامه تشکیل پرونده داده‌اند و بیش از 7سال در انتظار جواب استعلام هستند، افزود: هیچ مسئولی در این زمینه پاسخگو نیست؛ عده‌ای ‌از مردم این منطقه هم به‌دلیل دوری از مرکز و نبود راه مناسب و مشکلات و گرفتاری‌های دیگر درخواست شناسنامه نداده‌اند درحالی‌که بعضی از آنها، اعضای خانواده‌شان دارای شناسنامه هستند و هویت آنها هم مشخص است که ایرانی‌اند.

محروم از برق و خدمات درمانی

صدرایی‌نیا دیگر مشکلات مردم این منطقه را نداشتن برق در بعضی روستاها و نوسانات شدید برق در فصل تابستان در بخش‌های برق‌دار، عنوان کرد و یادآور شد: چندین بار از طرف مسئولان اداره‌ها، فرماندار و نماینده مجلس برای حل این مشکلات قول پیگیری داده شده اما تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است. وی اظهار کرد: بیشترین تعداد افراد فاقد شناسنامه از روستاهای بدون‌برق هستند. صدرایی‌نیا گفت: بسیاری از مردم روستاهای فوق، یارانه دریافت نمی‌کنند و به‌علت نداشتن شناسنامه و دفترچه بیمه از پذیرش در مراکز بهداشتی و درمانی هم محروم هستند. وی ادامه داد: مسئولان باید به فکر مشکلات مردم بخش تلنگ باشند. وی افزود: فاقدین شناسنامه، نبود راه ارتباطی مناسب، عدم‌آنتن‌دهی موبایل و نبود اینترنت، کم‌توجهی به کشاورزی منطقه، نبود آب سالم بهداشتی و افت شدید ولتاژ برق را از مهم‌ترین مشکلات این بخش عنوان می‌کنند که خواستار رفع آنها هستیم.

فاصله زیاد بین روستاها

وی بیان کرد: یکی دیگر از عمده‌ترین مشکلات روستاهای فوق، فاصله زیاد بین روستاهای شارک و کهن علیا (کهن بالا) است که باید هر کدام به‌صورت جداگانه دهستان شوند. صدرایی‌نیا افزود: دهستان شارک و روستای کهن‌علیا در 2 منطقه جدا از هم در بخش تلنگ قرار دارند و راه ارتباطی آنها از ۲۰۰متری مرکز بخش جدا می‌شود که یکی از راه‌ها به طرف روستاهای فوق به مرکزیت روستای کهن علیا به طول ۳۵ کیلومتر و دیگری به طرف روستاهای شی‌کلگ و گتیوان به مرکزیت روستای شارک نیز ۳۵‌کیلومتر است. وی ادامه داد: این فاصله ۷۰‌کیلومتری 2 نقطه دهستان، مشکلات جدی برای ۱۱ روستای منطقه کهن علیا ایجاد کرده و به‌دلیل این فاصله ضروری است هرکدام به‌صورت جداگانه دهستان شوند تا خدمات‌رسانی بهتر صورت گیرد. صدرایی‌نیا تصریح کرد: البته براساس نقشه تقسیمات کشوری، کهن علیا و شارک یک دهستان هستند. وی خاطرنشان کرد: کهن‌علیا شرایط لازم برای دهستان شدن را دارد و درصورت تحقق این امر بسیاری از مشکلات موجود رفع می‌شود. راه کهن علیا تا آخرین نقطه روستایی از مرکز بخش تلنگ ۳۵کیلومتر است و فقط ۱۰کیلومتر آن در سال‌جاری زیرسازی شده و برای ۲۵‌کیلومتر دیگر آن تاکنون هیچ کاری انجام نشده است. گفتنی است طی روزهای اخیر براثر بارش باران فصلی بخش تلنگ سیستان و بلوچستان دچار سیل شده و راه‌های ارتباطی آن که پیش از این وضعیت نامناسبی داشت به‌کلی از بین رفته است و امدادرسانی به اهالی یا اصلا صورت نمی‌گیرد یا به‌سختی انجام می‌شود.

کد خبر 226944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز