گروه حوادث: سردسته باند آدم ربایان که هنگام اخاذی ۲میلیارد تومانی، گروگان خود را به قتل رسانده و جسدش را در کوهستان رها کرده بود در زندان شهر سلماس به دار مجازات آویخته شد. سحرگاه ۱۹شهریور ۸۸ و ۲۰روز از‌ماه رمضان گذشته بود.

متهم ادم ربایی

اصغر قلی‌پور، از تاجران سرشناس شهر سلماس، بعد از خواندن نماز صبح در مسجد به همراه یکی از دوستانش راهی مزار شهدا شد اما در بین راه ناگهان 3مرد نقابدار با تهدید کلاشینکف و کلت کمری، به آنها حمله کردند و مرد تاجر را سوار خودروی وانت نیسان خود که پلاکش مخدوش شده بود کرده و او را ربودند. به‌دنبال این حادثه دوست تاجر 68ساله موضوع را به پلیس اطلاع داد و گروهی از مأموران آگاهی شهرستان سلماس رسیدگی به این پرونده را آغاز کردند.

گروگانگیری میلیاردی

بررسی‌ها درباره این پرونده ادامه داشت اما معلوم نبود مرد تاجر دچار چه سرنوشتی شده است. روزها از ماجرای آدم‌ربایی گذشته بود اما نه از او خبری بود و نه از آدم‌ربایان. در این میان فرزندان وی نگران سرنوشت پدرشان بودند تا اینکه 15روز بعد، ‌یکی از آدم‌ربایان با خانواده مرد 68ساله تماس گرفت و برای آزادی او، درخواست 2میلیارد تومان کرد.

این مرد خانواده گروگان سالخورده را تهدید کرد که باید این مبلغ را به یورو تبدیل کرده و آن را در اختیارشان قرار دهند و در غیراین‌صورت، دست به قطع اعضای بدن و قتل گروگانشان می‌زنند. به‌دنبال این تماس، مأموران که حالا مطمئن شده بودند با پرونده اخاذی روبه‌رو هستند، ردیابی‌های پلیسی برای شناسایی آدم ربایان را آغاز کردند. تحقیقات ادامه داشت تا اینکه بعد از 58روز، سرکرده باند آدم‌ربایی به نام پیمان شناسایی شد.وقتی مأموران متهم را دستگیر کردند، وی خود را بی‌گناه دانست و منکر هرگونه آدم ربایی شد اما با کشف نوار مکالمات ضبط شده گروگان در مخفیگاهش، وی چاره‌ای جز اقرار ندید.

اعتراف به جنایت

سردسته باند آدم‌ربایان در بازجویی‌ها به قتل گروگان خود با همدستی دوستانش اعتراف کرد. وی در توضیح ماجرا گفت: من مقتول را می‌شناختم. او مرد خیر و سرشناسی بود و می‌دانستم که وضع مالی خوبی دارد. به همین دلیل با همدستی 2نفر از دوستانم به نام مصلح و پرویز نقشه کشیدیم تا وی را ربوده و از خانواده‌اش اخاذی کنیم. من و دوستانم وضعیت مالی خوبی نداشتیم و تصور می‌کردیم که با اجرای این نقشه، پول میلیاردی به جیب می‌زنیم و وضعمان خوب می‌شود.

وی ادامه داد: برای اجرای این نقشه به‌مدت 2‌ماه مرد تاجر را زیرنظر گرفتم. مقابل خانه وی یک قهوه‌خانه بود که بیشتر اوقات به آنجا می‌رفتم تا ساعات رفت‌وآمد او را کنترل کنم. در این مدت متوجه شدم که وی هر روز برای خواندن نماز صبح به مسجد می‌رود. موضوع را با دوستانم در میان گذاشتم و روز حادثه با تهیه اسلحه درحالی‌که نقاب به‌صورت داشتیم به وی حمله کردیم و او را ربودیم. وی افزود: بعد از ربودن مرد تاجر وی را به منطقه کوهستانی و صعب‌العبور دلزی در شهرستان سلماس بردیم.

قصد داشتیم او را از مرز به‌صورت غیرقانونی به کشور ترکیه ببریم و بعد با خانواده‌اش تماس بگیرم و درخواستمان را مطرح کنیم. می‌خواستیم خانواده‌اش را به ترکیه بکشانیم و با گرفتن بیش از یک میلیون یورو از آنها، راهی اروپا شویم اما 2روز بعد از آدم‌ربایی، هنگام عبور از مناطق کوهستانی ناگهان با یک چوپان برخورد کردیم.

مرد تاجر به محض دیدن وی شروع کرد به داد و فریاد زدن و کمک خواستن. من نیز از ترس اینکه چوپان متوجه وی شود، دستانم را روی دهانش گذاشتم و او را خفه کردم. وقتی متوجه شدیم که وی فوت کرده، جسدش را همانجا رها کردیم و بعد از 2هفته با خانواده وی تماس گرفتیم و درخواست میلیاردی‌مان را مطرح کردیم. به آنها گفتیم که گروگانمان زنده است و معمولا برای تماس با خانواده مرد تاجر به شهرهای دیگر می‌رفتیم و از کیوسک‌های تلفن همگانی زنگ می‌زدیم تا ردی از خود به جا نگذاریم. حتی یک‌بار هم به ترکیه رفتم و از آنجا با خانواده تاجر تماس گرفتم اما با اینکه هیچ سرنخی به جا نگذاشته بودیم، مأموران مرا دستگیر کردند.

محاکمه

بعد از اعترافات هولناک سردسته باند آدم ربایان، مأموران راهی منطقه کوهستانی شدند و جسد مقتول را در آنجا کشف کردند. همزمان کارآگاهان تجسس‌های خود را برای بازداشت 2آدم‌ربای دیگر آغاز کردند اما آنها بعد از اطلاع از دستگیری سردسته باند فراری شده و هیچ ردی از خود به جا نگذاشته بودند.

درحالی‌که 2متهم پرونده همچنان متواری بودند، ‌محاکمه سردسته باند در شعبه اول دادگاه کیفری استان آذربایجان غربی برگزار شد که در آن جلسه خانواده تاجر برای متهم درخواست قصاص کردند. فرزندان مقتول اظهار داشتند که هیچ وقت روزهایی را که برای دیدن پدرشان به آدم‌ربایان التماس می‌کردند فراموش نمی‌کنند. آن زمان قصد داشتند همه زندگی‌شان را بفروشند تا دوباره پدرشان به خانه برگردد اما حالا که وی با بی‌رحمی دست به جنایت زده است، تنها خواسته‌شان قصاص است.

در پایان جلسه، قضات دادگاه سردسته باند گروگانگیران را به اتهام قتل به قصاص محکوم کردند. حکم به تأیید قضات دیوان عالی کشور رسید و گروگانگیر جنایتکار سحرگاه یکشنبه 13مرداد‌ماه سال‌جاری در زندان مرکزی سلماس به دار مجازات آویخته شد.
بنابراین گزارش 2متهم فراری این پرونده نیز به‌صورت غیابی در دادگاه محاکمه شدند که قضات آنها را به زندان و شلاق محکوم کردند. این در حالی است که تلاش‌های پلیس آگاهی سلماس برای دستگیری محکومان فراری پرونده ادامه دارد.

کد خبر 227729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز