گروه سیاسی: رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه در حال حاضر آمریکا ضعیف‌تر از گذشته است، گفت: ولی ما باید در مذاکره حساب همه جوانب را بکنیم.

احمد توکلی در همایشی که توسط جامعه اسلامی‌دانشجویان در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده بود، گفت: ارتباط در بالاترین سطح استراتژیکی ایران قرار دارد و یکی از خط مشی‌های ثابت تاکنون بوده است، بنابراین بعضی از تهمت‌ها که در این زمینه وجود دارد واقعیت ندارد.

وی تاکید کرد: این سیاست تنها در مورد رژیم صهیونیستی صدق نمی‌کند چراکه آن را از پایه قبول نداریم.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با اشاره به این که قطع ارتباط با آمریکا ابتدا از سوی خودش صورت گرفته است گفت: در حال حاضر هم با توجه به اوضاع و شرایط کنونی امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌گفت: سیاست ایران درباره مذاکره با آمریکا سیاستی عقلانی، منطقی و استقلال‌طلبانه است.

توکلی ادامه داد: پیشنهاد مذاکره با آمریکا هر از چند گاهی از سوی خود آمریکا مطرح می‌شود که در حقیقت محاکمه است و هیچ آدم عاقلی با این رویکرد که وکیل دعوی و قاضی یک نفر باشد وارد این محاکمه نمی‌شود، چراکه در انتها بازهم خیلی بتواند کاری انجام دهد تبرئه از تعدادی از اتهامات است و در نهایت باز هم محاکمه خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش تحریم‌ها از سوی آمریکا در سال‌های اخیر علیه کشورمان تصریح کرد: با هر تحریم جدیدی که صورت می‌گیرد در واقع رشد ما بیشتر خواهد شد.

 با هر تحریم که تصویب می‌شود کار سخت‌تر می‌شود ولی هیچگاه مانع نمی‌شود چراکه همان‌طور که گفته شد راه‌های دیگری نیز برای تهیه اقلام کالا وجود دارد.
توکلی با بیان اینکه کتمان بعضی از چیزها از مردم، خیانت نیست گفت: مثلا در هیچ دولتی و با هر حکومتی سیاست خارجه اعلام نمی‌شود، شما دانشجویان با بی‌اعتمادی برخورد نکنید و نگران نباشید و تنها مواظب باشید، چراکه قدرت طوری پخش شده است که همه مواظب یکدیگر هستند.

وی خاطرنشان کرد: شما دانشجویان نیز تنها نقد را در اطلاعات علنی محدود کنید و حدسیات را در همان حد نگه دارید.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس همچنین اظهار داشت: ما منت هم می‌گذاریم چراکه اولا قبلا موضوع گفت‌وگو را درباره عراق مطرح کردیم و دوما این درخواست از سوی آمریکا طرح شده بود، مذاکراتی هم در دولت خاتمی‌با آمریکا برای کمک به افغانستان انجام شد ولی زیاد انعکاس خبری پیدا نکرد. ارتباط مجدد احتیاج به شرایط روز دارد و فعلا در این شرایط مصلحت را به گفت‌وگو ‌نمی‌بینیم.

وی در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: آمریکا شیطان بزرگ است و این گویاترین و بارزترین لفظ ممکن است که از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد، البته با شیطان هم می‌شود گاهی مذاکره کرد ولی اگر مصلحت باشد،با شیطان هم می‌توان مذاکره کرد اگر جایش پیش آید و مصلحت آن باشد، ولی خواهش می‌کنم که خبرنگاران این را هم تیتر نکنند که توکلی گفته با شیطان هم می‌شود مذاکره کرد چراکه تقدم و تأخری وجود دارد و باید از لخت کردن آن اجتناب کنند.

کد خبر 22782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز