گروه شهری - محمد باریکانی: رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به همراه معاونان خود در اتاق جلسات حوزه ریاست این سازمان، صبح دیروز از سازمان میراث فرهنگی خداحافظی کرد تا بدین‌ترتیب با گذشت ۸سال از اتفاقات پرحاشیه، این سازمان با شیوه مدیریتی جدید در دولت تدبیر و امید به فعالیت خود ادامه بدهد.

نخستین روز رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی در ارگ آزادی

 دکتر محمدعلی نجفی، معاون رئیس‌جمهور نیز که صبح دیروز نخستین حضور رسمی خود در سازمان میراث فرهنگی را با حضور خبرنگاران تجربه کرد و در جلسه خداحافظی محمدشریف ملک‌زاده و برخی معاونان وی از سازمان میراث فرهنگی حضور یافت به معاونان سازمان میراث فرهنگی یک روز فرصت داد تا گزارشی خلاصه و 5صفحه‌ای از عملکردشان در سازمان میراث فرهنگی به همراه یک صفحه رزومه شخصی‌شان را به وی ارائه کنند.

محمد شریف ملک‌زاده که این‌بار برخلاف حضور در تمامی جلسات رسمی و غیررسمی گذشته با ظاهری تغییر یافته در جلسه خداحافظی یا تودیع خود حاضر شده بود، با مهم خواندن این جلسه گفت: امروز روز بسیار مهمی برای سازمان میراث فرهنگی است. وی با اشاره به تجربه‌های کلان مدیریتی دکتر محمدعلی نجفی، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از سالیان پیش افزود: امروز روز شکوفایی در سازمان میراث فرهنگی است و مشکلات بودجه‌ای این سازمان با تکیه بر تجارب ایشان برطرف خواهد شد. ملک‌زاده با مهم و تخصصی خواندن سازمان میراث فرهنگی گفت: سازمان تخصصی میراث فرهنگی در حوزه معرفی ایران در عرصه بین‌الملل حتی گاهی بالاتر از وزارت خارجه است. محمد شریف ملک‌زاده رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی از برگزاری 54همایش ملی و بین‌المللی که برخی از آنها مورد انتقاد کارشناسان بود را به‌عنوان یکی از فعالیت‌های سنگین و موفق سازمان میراث فرهنگی در 8‌ماه اخیر یاد کرد. رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی البته در اظهاراتی خطاب به دکتر نجفی خود را فردی معرفی کرد که از جان و دل در خدمت رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی خواهد بود. وی گفت: من حاضرم به‌عنوان یک کارشناس عادی در هر عرصه‌ای که بتوانم دکتر نجفی را یاری کنم. وی افزود: اگر کسی انتقادی در هر سطح به سازمان میراث فرهنگی داشته باشد پاسخ من به این انتقادها حمایت از آقای دکتر نجفی است.

فرهنگ؛ جوهره اصلی فعالیت‌ها

محمدعلی نجفی رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس‌جمهور جدید نیز در این نشست با تشکر از تلاش‌های 8‌ماه اخیر ملک‌زاده گفت: امیدوارم ایشان در هر سنگری که خدمات خود را به کشور ارائه می‌دهند مورد عنایت حضرت حق باشند و بر افتخارات‌شان بیفزایند. دکتر نجفی با تأکید بر اینکه فعلا خواستار شنیدن نظرات کارشناسی در سازمان میراث فرهنگی است با اشاره به آشنایی خود با فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی از سال‌های دور و تدوین اساسنامه این سازمان به همراه دکتر حجت و همچنین مسئولیت حل و فصل اختلاف نظر کارشناسان در زمان ادغام سازمان میراث فرهنگی با گردشگری در دوره ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی گفت: پس از ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار بود مسئولیت سازمان را بپذیرم ولی براساس مذاکراتی که انجام شد آقای مرعشی ریاست این سازمان را برعهده گرفت.

وی گفت: در کارگروهی که آقای دکتر روحانی تشکیل دادند نیز یکی‌دو مرتبه حضور یافتم که با اعضای این کارگروه صحبت‌هایی داشتم و تبادل نظر کردم. ولی فکر نمی‌کردم در نهایت آن سخنان به‌گونه‌ای رقم بخورد که مسئولیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برعهده بگیرم. نجفی با تأکید بر اینکه ماهیت سازمان میراث فرهنگی و جوهره فعالیت‌های این سازمان فرهنگی است، افزود: هر فعالیتی که در سازمان میراث فرهنگی در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود برای معرفی حاصل تلاش تمدن هزاران ساله مردم این سرزمین و تحقیق و پژوهش در این حوزه است.

محمدعلی نجفی ایران را دارای پشتوانه عمیق فرهنگی و یکی از غنی‌ترین کشورها در داشتن مواریث فرهنگی بسیار کهن خواند و افزود: صنایع‌دستی در وحله نخست یک فعالیت فرهنگی است و باید توجه داشت که گردشگری نیز در وحله نخست یک امر فرهنگی است و تنها یک فعالیت تفریحی و خدماتی نیست.

پرهیز از شتابزدگی؛ تکیه بر عقبه اجتماعی

نجفی با تأکید بر وظایف مهم همه معاونت‌ها و بخش‌های موجود در سازمان میراث فرهنگی گفت: اگرچه بخش خصوصی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی حضور دارند و حتی سازمان‌های مردمی غیردولتی نیز در این حوزه‌ها فعالیت دارند، اما تأکید من در سازمان میراث فرهنگی داشتن یک عقبه اجتماعی است که اگر وظایف سازمان میراث فرهنگی به خوبی برای آن تشریح شود می‌توان شاهد حضور فعال مردمی در حفظ مواریث تاریخی کشور و فعالیت‌های فرهنگی در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی بود. رئیس سازمان میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه مدیریت او در سازمان میراث فرهنگی به‌هیچ‌وجه شتابزده نخواهد بود، تأکید کرد: برنامه‌های مورد اجرا در سازمان میراث فرهنگی باید پیش از اجرایی شدن به قضاوت و رأی عمومی کارشناسان گذاشته شود. نجفی افزود: در این شیوه از مدیریت جدید در سازمان میراث فرهنگی ممکن است آثار تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها اندکی دیرتر مشخص شود.

مهلت یکروزه به معاونان ملک‌زاده

محمدعلی نجفی معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در طول سال‌ها فعالیت مدیریتی خود تاکنون هیچ آشنایی با مدیران فعلی سازمان میراث فرهنگی و معاونان آن سازمان نداشته خواستار آن شد تا معاونان سازمان میراث فرهنگی در دوره مدیریت محمد شریف ملک‌زاده با ارسال گزارش‌های 5صفحه‌ای از فعالیت‌های‌شان در معاونت‌های تخصصی سازمان میراث فرهنگی، یک صفحه رزومه شخصی از میزان تحصیلات، محل خدمت و اینکه اصلا این افراد چه کسانی هستند به وی ارائه شود تا در 2روز آینده ملاقات‌های حضوری با آنها انجام شود. در پایان این نشست نیز به هنگام ارائه گزارش مختصر معاونان سازمان میراث فرهنگی به دکتر نجفی، خبرنگاران حاضر در مراسم که برخی از آنها اطلاعات بیشتری از نحوه فعالیت‌های انجام شده در معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی داشتند از حضور در ادامه مراسم تودیع محمد شریف ملک‌زاده برای شنیدن فعالیت معاونت‌ها منع شدند که این کار مورد اعتراض خبرنگاران حاضر در این نشست قرار گرفت.

کد خبر 227929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز