گروه بین‌الملل: همزمان با نخستین گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه سوریه و آمریکا طی ۳سال اخیر، گروه‌های مسلح مخالف در داخل سوریه، یکی از بزرگ‌ترین محموله‌های سلاح خود را از طریق خاک ترکیه دریافت کردند.

یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که جان کری وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با ولید المعلم همتای سوری خود، از وی خواست تا به بازرسان سلاح شیمیایی سازمان ملل اجازه بازدید از محدوده استفاده از این سلاح داده شود. این نخستین تماس برقرار شده در این سطح میان 2کشور آمریکا و سوریه از زمان درگرفتن بحران در این کشور طی 3سال گذشته بوده است.

جان کری در این گفت‌وگوی تلفنی از سوریه خواسته است تا چیزی از بازرسان پنهان نماند. وزیر خارجه آمریکا همچنین با همتایان عربستانی، ‌اردنی و ترک خود درباره بحران سوریه رایزنی کرد اما سوریه دیروز اعلام کرد که با بازدید بازرسان از این منطقه موافقت کرده است. این خبر را وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگویی تلفنی با همتای ایرانی خود اعلام کرد و افزود:

کشورش در حال رایزنی با آنگلا کین نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور خلع سلاح در این‌باره است و‌ به‌صورت اولیه موافقت کرده است بازرسان سازمان ملل به الغوطه الشرقیه عزیمت کنند. در همین حال، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در واکنش به فراخوان‌ها برای دخالت نظامی در کشورش، تصریح کرد که درصورت دخالت نظامی آمریکا در سوریه، این امر پیامدهای بسیار خطرناکی ازجمله هرج و مرج را در پی خواهد آورد و همچون پاره‌ای آتش، به کل خاورمیانه سرایت خواهد کرد.

عمران الزعبی تصریح کرد که ایده دخالت نظامی خارجی در سوریه دیگر اعتباری ندارد و اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد.این درحالی است که سخنگوی وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که فرماندهان نیروهای مسلح انگلیس و کشورهای دیگر قرار است امروز دوشنبه در اردن درباره سوریه به رایزنی بپردازند. سخنگوی وزارت دفاع انگلیس تصریح کرد که نشست یادشده فوق‌العاده نیست بلکه از زمانی طولانی برای آن برنامه‌ریزی شده بود و فراخوان برای برگزاری آن در واکنش به گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی در سوریه نبوده است.

نزدیک بودن زمان حمله شیمیایی با این نشست می‌تواند دلیل و نشانه‌ای دیگر بر حمله برنامه‌ریزی شده شیمیایی در سوریه باشد. در این میان، رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگویی تلفنی اعلام کردند که به‌احتمال قوی دولت سوریه حمله شیمیایی را صورت داده است. دفتر نخست‌وزیر انگلیس تصریح کرد که باراک اوباما و دیوید کامرون درباره بالا گرفتن احتمالات در زمینه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی ابراز نگرانی کردند.

اتحادیه عرب هم قرار است فردا در نشستی فوق العاده در سطح نمایندگان، اوضاع سوریه را به بررسی گذارد. احمد بن حلی معاون دبیرکل اتحادیه عرب تصریح کرد که حمله شیمیایی اخیر در الغوطه الشرقیه و پیامدهای آن از محورهای اصلی نشست است. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم با اشاره به موضوع سلاح شیمیایی در سوریه، ‌اعلام کرد که رژیم متبوعش اوضاع را در سوریه از نزدیک رصد می‌کند و استفاده از این سلاح، جنایتی زشت است. این اظهارات نتانیاهو در حالی بیان می‌شود که رژیم صهیونیستی بیشترین جنایات‌ را علیه فلسطینیان صورت داده است.

درعرصه میدانی هم گروه‌های مسلح اعلام کردند که یکی از بزرگ‌ترین محموله‌های سلاح را از داخل ترکیه دریافت کرده‌اند. گروه‌های مسلح تصریح کردند که 400تن سلاح از استان هاتای ترکیه به داخل سوریه ارسال شده و یک کشور حوزه خلیج‌فارس هزینه‌های آن را تقبل کرده است.

مخالفت آمریکایی‌ها با مداخله نظامی

بخش اعظم آمریکایی‌ها با دخالت نظامی آمریکا در سوریه مخالفند. براساس نظرسنجی رویترز، 60درصد آمریکایی‌ها معتقدند حتی اگر گزارش‌ها درباره استفاده از سلاح شیمیایی از جانب دولت سوریه تأیید شود، ‌باز واشنگتن نباید در سوریه دخالت نظامی کند.

کد خبر 228532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز