همشهری آنلاین: نواز شریف نخست وزیر پاکستان به حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان اطمینان داد که اسلام آباد از روند برقراری صلح و آشتی در کشور جنگ زده افغانستان حمایت می کند.

حامد کرزی و نواز شریف

به گزارش ایرنا ، نواز شریف روز دوشنبه پس از انجام دیدار رسمی با حامد کرزای در اسلام آباد در نشست مطبوعاتی مشترک گفت: دو طرف گفت وگوهای گسترده ای درباره اوضاع امنیتی منطقه و همچنین مسائل مورد علاقه دو کشور با تمرکز بر رفع چالش های مشترک تروریسم و پرداختن به فرصت های فراوان دو همسایه برای مقابله با چالش ها و توسعه همکاری ها ؛صورت دادند.

وی افزود: پاکستان به حمایت مقتدرانه و صادقانه خود در پیشبرد روند برقراری صلح در افغانستان ادامه داده و بطور کامل موافق آن است؛ اسلام آباد بر این باور است که باید با توجه به ایده و نظرات مردم و دولت افغانستان در روند برقراری صلح به پیش رفت.

نخست وزیر پاکستان گفت: وی به رییس جمهوری افغانستان اطمینان می دهد که اسلام آباد از ارائه هرگونه تسهیلات و همکاری برای تلاش جامعه بین الملل جهت دست یابی به صلح در افغانستان دریغ نکند، همچنین پاکستان تلاش های منطقه ای خود را برای حمایت از صلح و ثبات افغانستان ارتقا می بخشد.

رییس حزب مسلم لیگ شاخه نواز به عنوان حزب حاکم در دولت ادامه داد: پاکستان و افغانستان معتقدند باید اوضاع فعلی را که بر اثر درگیریهای گذشته بوجود آمده تغییر دهند، زیرا بی ثباتی در چندین دهه اخیر این منطقه را فراگرفته و اکنون تحقق طرح های صلح و گسترش فعالیت های مثبت در این خصوص ضروری بشمار می رود.

رییس جمهوری افغانستان نیز در این کنفرانس خبری ؛ گفت وگوهای خود با نخست وزیر پاکستان را بسیار مفید و موثر در راستای صلح دانست و افزود: کابل از حمایت پاکستان از روند صلح و آشتی در افغانستان قدردانی می کند.

کرزای گفت: دولت های پاکستان و افغانستان تلاش های خود را برای پیشبرد اهداف برادرانه و همکاری های دوستانه میان مردم دو کشور بکار می گیرند.

نواز شریف و حامد کرزای قبل از حضور در نشست مطبوعاتی مشترک، در مراسم امضای قراردادهای همکاری میان دو کشور شرکت کردند.

سناتور اسحاق دار وزیر امور اقتصاد و بازرگانی پاکستان و عمر زاخیلوال همتای افغانی وی چندین قرارداد همکاری و تفاهم نامه را با هدف افزایش حجم تجاری و تقویت روابط دوجانبه اقتصادی امضا کردند.

نواز شریف امروز با استقبال رسمی از حامد کرزی در کاخ نخست وزیری اسلام آباد، در گفت و گوهای رسمی هیات های عالی رتبه پاکستان و افغانستان شرکت کرد.

هیات پاکستانی در مذاکره با اعضای هیات بلند پایه رییس جمهوری افغانستان را نواز شریف نخست وزیر، سناتور اسحاق دار وزیر بازرگانی، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست وزیر، اشفاق پرویز کیانی فرمانده ارتش و سپهبد محمد ظهیر الاسلام رییس کل سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) تشکیل دادند.

کرزای را نیز در این سفر زلمی رسول وزیر امور خارجه، رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی، انوار الحق احدی وزیر بازرگانی، صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی صلح، اشرف غنی رییس شورای امنیتی، ارشد احمدی معاون وزیر امور خارجه، عبدالکریم کورام رییس دفتر رییس جمهوری افغانستان همراهی می کنند.

حامد کرزای برای انجام سفر رسمی یک روزه و دیدار با مقام های عالی رتبه پاکستان صبح روز دوشنبه وارد اسلام آباد پایتخت این کشور شد.

مقام‌های وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کردند: رییس جمهوری افغانستان قرار است با آصف علی زرداری رییس جمهوری پاکستان نیز دیدار و گفت وگو کند.

بر اساس بیانیه کاخ ریاست جمهوری پاکستان ؛ در دیدار زرداری و حامد کرزای دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت گو کرده و مقابله با چالش های مشترک از جمله تروریسم و افراط گرایی، افزایش همکاری های دوجانبه و پیشبرد روند برقراری صلح در افغانستان را بررسی خواهند کرد.

کد خبر 228656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز