همشهری آنلاین: یک تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید طرح جنگ علیه سوریه سناریویی است که رئیس جمهور امریکا و رژیم عربستان به طور مشترک برای بی‌ثبات کردن کشورهای خاورمیانه ایجاد کرده‌اند.

باراک اوباما

لارنس فریمن، تحلیل‌گر امریکایی، در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی گفت: «سیاست واقعی که مبنای جنگ امریکا علیه سوریه را تشکیل می‌دهد ائتلافی است بین دولت اوباما و عربستان سعودی از طریق شاهزاده بندر و انگلیس که هدف از آن سرنگون کردن کشورهای خاورمیانه است.»

وی افزود: «آن‌ها چنین کاری را در شماری از کشورها انجام دادند و می‌خواهند سیاست خود را در سوریه ادامه دهند و آن را به لبنان و دیگر کشورهای خاورمیانه گسترش خواهند داد.»

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، روز شنبه (۹ شهریور، ۳۱ اوت) اعلام کرد برای حمله به سوریه به دنبال موافقت کنگره خواهد بود که پس از پایان تعطیلات تابستانی کنگره در ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر)، مجوز حمله به سوریه را پیگیری خواهد کرد.

این در حالی است که امریکا ناوهای جنگی خود را در دریای مدیترانه مستقر کرده است و این کشتی‌ها آماده دستور رئیس جمهور این کشور برای حمله موشکی به سوریه هستند.

فریمن با اشاره به این که جنگ علیه سوریه، روسیه را برای مقابله تحریک خواهد کرد هشدار داد: «هر گونه تلاش برای مداخله نظامی امریکا در سوریه گامی است برای نزدیک شدن به جنگ هسته‌ای که اگر به وقوع بپیوندد، جنگی ویران‌گر خواهد بود.»

شبه‌نظامیان تکفیری در سوریه ۳۰ مرداد (۲۱ اوت) ادعا کردند که در پی حمله شیمیایی نیروهای دولتی به مواضع شبه‌نظامیان در مناطق عین ترما، زملکا و جوبر، صدها نفر کشته شدند. دولت سوریه همواره ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده است.

در همین حال، ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه شبه‌نظامیان «مطلقا بی‌معنی» است.

همچنین، پوتین از واشنگتن خواسته است اتهام استفاده دولت دمشق از سلاح‌‌های شیمیایی را اثبات کند.

تیمی از کارشناسان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل روز شنبه سوریه را به مقصد هلند ترک کردند تا نمونه‌هایی را که از محل حمله شیمیایی در اطراف دمشق جمع‌آوری کردند در «سازمان جلوگیری از گسترش سلاح‌های شیمیایی» در لاهه مورد آزمایش قرار دهند.

ناآرامی‌های خونین از سال ۲۰۱۱ گریبان‌گیر سوریه است. بر اساس گزارش‌ها، غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان سوریه حمایت می‌کنند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ۳ مرداد (۲۵ ژوئیه) گفت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور کشته و هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

کد خبر 229426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز