همشهری آنلاین: وزیر کشور در آستانه آغاز به کار دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا و برگزاری مراسم تحلیف اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا،‌ با صدور پیامی،‌ مهمترین فرصتهای پیشروی شوراها را تبیین و توصیه‌های خود به اعضای شوراهای اسلامی را در جهت موفقیت هرچه بیشتر شوراها طرح نمود.

به گزارش ایسنا، بنا بر این گزارش متن کامل این پیام از این قرار است:

«بسمه تعالی

امروز وجود نهادهای انتخابی در سرتاسر جهان نماد ترقی و پیشرفت کشورها شناخته می‌شود و یکی از مزیت‌های برجسته نظام مقدس جمهوری اسلامی که دوست و دشمن بدان معترفند اینست که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در خصوص تشکیل شوراها ، اداره کشور در همه شئون سیاسی و اجتماعی بر اساس قانون اساسی به اتکای آراء عمومی انجام می‌شود و درحقیقت جمهوری اسلامی نمونه جدیدی از حکومت‌گری را به جهان معرفی کرده است که اساس آن مردم‌سالاری دینی است و شوراهای شهر و روستا و شهرستان و استان نماد بارز این الگوی نوخاسته است.

در فصل هفتم قانون اساسی که برگرفته از آیات شریفه «وامرهم شوری بینهم» و «شاورهم فی‌الامر» می‌باشد، حدود وظایف شوراها تصریح شده است که برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، عمرانی ، بهداشتی ، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره ی امور هر روستا ، بخش ، شهر ، شهرستان و استان با نظارت شورایی به نام شورای ده ، بخش ، شهر ، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

اکنون با تشکیل شوراها در دورترین روستاها تا بزرگترین شهرها ، مدیریت محلی به نمایندگان مردم واگذار شده است که این خود به معنای حضور مردم در صحنه مدیریت شهر و روستا است . در سطح کشور نزدیک به 34 هزار روستا و حدود 1200 شهر وجود دارد که تک تک آنها دارای شورایی هستند که اعضای آن باید ساکن شهر و روستای خود باشند، این افراد با انتخاب دهیار و یا شهردار و ابلاغ تصمیمات شهری به وی شهر و روستای خود را همانگونه که خود شایسته می‌بینند ، می‌سازند. از طرفی شوراها یکی دیگر از نهادهای جمهوری اسلامی ایران است که تنوع گستره ی جریانهای سیاسی در آن حفظ شده و این تنوع بسیار مفید و مؤثر می‌باشد چرا که هم باعث جلب بیشتر اعتماد نخبگان شده و هم توانسته اعتدال را در برآیند سیاست‌ها به وجود آورند.

اینجانب ضمن تبریک آغاز به کار دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا به همه منتخبان مردم عزیز در سراسر کشور ، امید دارم ، که عزیزان منتخب مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا نکات ذیل را دستور کار و برنامه خویش قرار دهند.

1- در همه امور و تصمیمات اتکال به خداوند را سرلوحه کار قرار دهند و او را ناظر و داور همه کارها و اعمال خویش بدانند و کسب رضای باریتعالی را پاداش کوشش خود شمارند و انجام تکالیف الهی و توجه به رهنمودهای مقام عظمای ولایت را نصب‌العین خویشتن سازند.

2- در انتخاب شهردار و دهیار تدبیر ، امانت و توان اجرایی و روحیه جهادی و آشنایی با مسائل و مشکلات حوزه مدیریت شهر و روستا را از ملاک‌های اولیه خود به حساب آورند.

3- ارتباط مداوم و مستقیم با عامه‌ ی مردم و روحانیت و ائمه جمعه محترم ، خانواده معزز شهدا و ایثارگران و نخبگان را از یاد نبرند خصوصاً در جهت آشنایی با خواست آنان که قطعاً آشنا با درد مردم می‌باشند تا مشارکت عمومی و معنادار مردم در اداره امور کشور تحقق عینی و عملی یابد.

4- از توجه کامل به مباحث فرهنگی و اجتماعی و آسیب‌ها و فرصت‌ها در این حوزه و تلاش در جهت ایجاد بسترهای مناسب برای شکل‌گیری هویت بر مبنای ارزش‌های دینی ، ملی و قومی شهرها بر اساس مطالعات علمی و کاربردی، همراه با توجه به معماری و اصول زیبا شناختی در زیباسازی شهرها و فضاهای عمومی در عین حفظ هویت ملی و دینی آن غفلت نورزند.

5-کوشش نمایند که همگرایی مثبت اجتماعی و ایجاد شبکه های مردمی به منظور حضور آگاهانه مردم در نظام برنامه‌ریزی و اجرا که مرهون نگاه کلان به حوزه مسئولیت و در عین حال توجه به خرده فرهنگ‌های محلی در شهرها می‌باشد تا با رویکرد محله محوری از تعلقات پاک و بی‌آلایش مردم نسبت به محله بهره لازم جهت توسعه پایدار فراهم آید.

6-توجه به حمل ونقل عمومی ، گسترش و توسعه فضاهای سبز، بهبود وضع محیط زیست، پیش‌بینی و تمهیدات لازم برای دفع زباله‌ها با امکانات و فناوری‌های جدید ، رفع فضاهای بی‌دفاع شهری و پیشگیری از بحران‌های شهری و برنامه ریزی جهت نظام اقتصادی و درآمدهای پایدار و توسعه شهر الکترونیک از اولویت‌هاست که امید است نسبت به این امور اهتمام جدی مبذول دارند.

اینجانب رجاء واثق دارم که در سایه امید و همدلی و وثاق و وفاق ملی که با تشکیل دولت تدبیر و امید در جامعه شکل گرفته است شاهد رشد و شکوفایی و توسعه همه جانبه کشور در شهرها و روستاها خواهیم بود.»

کد خبر 229496
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز