گروه ادب وهنر-مایا شرفی: پردیس تئاتر تهران که به‌تازگی افتتاح‌شده در زمینی به مساحت ۲۵هزار و ۲۰۰مترمربع و با زیربنای ۱۶هزار و ۳۳۰مترمربع جنب فرهنگسرای خاوران قرار گرفته است.

تأثیر پردیس تئاتر تهران بر هنر نمایش از دیدگاه هنرمندان

 این مجموعه به‌منظور رفع نیاز مناطق جنوبی شهر در امور فرهنگی و هنری و همچنین با هدف پر کردن خلأ موجود در حوزه تئاتر تجربی و عروسکی ساخته شده و دارای یک سالن اصلی و 6بلک باکس است که یکی از این بلک باکس‌ها مخصوص اجرای تئاتر عروسکی و پخش فیلم است. همچنین باتوجه به قابلیت‌های این مجموعه، امکان اجرای کنسرت موسیقی در سال اصلی 1200نفری آن وجود دارد. باتوجه به افتتاح این پردیس تئاتری، نظر هنرمندان کشورمان را در خصوص تأثیرات فرهنگی و هنری آن بر هنر نمایش و مردم منطقه جویا شده‌ایم که متن آن را پیش‌رو دارید.

امین تارخ
خیلی خوشحالم که شهرداری تهران به‌عنوان یک نهاد اجتماعی، فعالیت‌های فرهنگی را با جدیت دنبال می‌کند و تاسیس پردیس تئاتر تهران نیز در زمره این فعالیت‌هاست. شهرداری در طول این سال‌ها جشنواره‌های مختلفی برگزار و به نهادهای فرهنگی مانند خانه سینما نیز کمک کرده‌است، ساخت این مجموعه نیز در راستای همین اهداف و خدمت بزرگی به تئاتر کشور است و امیدواریم که از این قبیل اتفاقات بیشتر بیفتد. از آنجایی که ما در مرکز یا نقاط مرکزی شهر صاحب تئاتر نیستیم ممکن است مجموعه خاوران پاسخگویی لازم را نداشته باشد. رفتن به تئاتر شهر به‌دلیل مرکزیت‌اش برای همه ساده است اما چنانچه تئاتر خاوران نیز صاحب مرکزیت شود (مانند همه جای دنیا که تئاترهای حرفه‌ای مکان خاصی دارند و مردم می‌دانند که برای دیدن چنین کارهایی باید به کجا مراجعه کنند) می‌تواند رونق پیدا کند. به‌نظر من بودن این مجموعه بهتر از نبودنش است و ‌ای کاش که در مرکز شهر هم ‌چنین مرکزی ساخته شود.

سحر زکریا
به‌نظر من ساخت این مرکز یکی از اتفاقات خوبی است که بعد از سال‌ها در تهران افتاده است اما ای کاش که این اتفاق در مرکز و مناطق بالاتر شهر هم بیفتد چون در دسترس بودن این مراکز در تمامی نقاط شهر یکی از نیازهای اساسی هنرمندان است؛ به‌دلیل اینکه ترافیک موجود در شهر و مسافت‌های طولانی گاهی استفاده از این مراکز را برای آدم سخت می‌کند. فکر می‌کنم شرق و غرب تهران هم به این اتفاق خوب نیاز دارند و امیدوارم این اقدام خوبی که در جنوب شهر صورت گرفته، در دیگر نقاط هم تکرار شود. به‌نظرم وقتی این مجموعه شروع به‌کار کند تأثیر خیلی خوبی روی هنر نمایش داشته باشد. همانطور که اشاره کردم یکی از معضلات ما برای دیدن تئاتر، رفتن به مجموعه تئاترشهر بود که جای پارک مناسب ندارد و پر ترافیک است اما تماشاخانه ایرانشهر وضعیت خیلی بهتری دارد و من بیشتر کارهایی را که در این مجموعه نمایش داده شده دیده‌ام درحالی‌که بسیاری از تئاترهای دیگر را به‌دلیل مشکلاتی که گفتم نتوانستم در تئاترشهر ببینم.

لاله اسکندری
حرکت خیلی قشنگی است و ســـــال‌های گذشته نیز که احداث فرهنگسراها مانند فرهنگسرای خاوران و بهمن در آن مناطق انجام شد، به‌نظرم خیلی مؤثر بود. به هر حال نیاز به فضاهای فرهنگی در تمام شهرها حس می‌شود اما در مناطقی که از لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر هستند، ایجاد این فضاها الزام بیشتری دارد تا ساکنان آن مناطق برای استفاده از امکانات فرهنگی راحت‌تر تردد کنند. مهم‌ترین بخشی که می‌تواند هرکشوری را بسازد، فرهنگ است و کشور ما جا دارد که بیشتر از این هم در این زمینه برای مردم هزینه کند تا بتوانیم استعدادها را در نقاط مختلف کشف کنیم. استعدادهایی که می‌توانند در سطوح داخلی و بین‌المللی باعث افتخار ایران باشند، همانطور که دراین سال‌ها شاهد حضور هنرمندان در عرصه‌های بین‌المللی بودیم. به‌نظرم در بین مردم این مناطق با کمک این قبیل از اقدامات می‌توانیم استعدادهای خیلی درخشانی کشف کنیم و شاهد رشد و شکوفایی آنها باشیم.

نگار فروزنده
راه‌اندازی این پردیس بدون شک اتفاق خوبی برای تئاتر کشور و همچنین منطقه خاوران به شمار می‌رود و به تمام کسانی که برای این کار تلاش کرده‌اند، تبریک می‌گویم. ساخت سالن تئاتر چیزی است که ما بسیار به آن نیازمندیم به‌خصوص اینکه در برخی از مناطق شهر اصلا سالن نمایش نداریم. امیدوارم همانطور که برای ساخت چنین مجموعه‌ای زحمت کشیده شده، بتوانیم از آن استفاده بهینه نیز داشته باشیم. واقعیت این است که احداث چنین مراکزی به‌خودی خود خوب است اما این روند باید ادامه پیدا کند و به شکلی باشد که این مرکز بتواند فعالیت‌های قابل توجهی نیز داشته باشد. برگزاری کلاس‌های آموزشی برای جوانانی که ساکن این منطقه و اطراف آن هستند و همچنین اجرای نمایش‌های مختلف می‌تواند باعث رونق مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران شود. به عقیده من باید این کار در نقاط دیگر هم انجام شود زیرا یکی از معضلاتی که ما برای کار تئاتر داریم دور بودن این مراکز به محل سکونت‌مان است و برای تمرین و اجرا باید مسافت‌های طولانی را طی کنیم؛ نقاطی مانند شمیرانات یا غرب تهران همچون پونک، شدیدا نیازمند داشتن مراکز تئاتر هستند. این کار هم برای علاقه‌مندان به هنر تئاتر مفید است و هم برای بازیگرانی که می‌خواهند هر روز برای تمرین و اجرا به این مراکز مراجعه کنند.

ریما رامین‌فر
ممکن است به‌دلیل مسافت، رفتن به این مجموعه برای گروه‌های تئاتری سخت باشد اما بدون شک ساخت چنین مرکز تئاتری برای مردم این منطقه بسیار مفید است و می‌توانند به خوبی از آن بهره‌برداری کنند. این حق طبیعی همه مردم است که بتوانند از امکانات فرهنگی و هنری استفاده کنند و من مخالف مطرح کردن این موضوع هستم که می‌گویند این مرکز نباید در جنوب شهر ساخته می‌شده زیرا معتقدم که باید از جایی شروع کرد و امکانات را در دسترس همه قرار داد. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید تعدادی از هنرمندان حرفه‌ای تئاتر که امروز باعث افتخار ما هستند از دل مجموعه‌های این چنینی بیرون آمده و رشد کرده‌اند. ممکن است برای من خیلی دشوار باشد که کاری را برای اجرا به این مجموعه ببرم اما برای رشد هنر و فرهنگ وظیفه‌ام است و باید این کار را انجام دهم زیرا این مکان نباید با تئاترشهر یا تماشاخانه ایرانشهر فرقی داشته باشد.

مهران رجبی
به‌نظر من هر حرکت فرهنگی یا ورزشی در هر کدام از مناطق شهر تهران بدون شک سود و حسن بی‌شماری برای مردم دربر خواهد داشت و در منطقه‌ای به نام خاوران که از قدیم از نظر داشتن مراکز فرهنگی و هنری در مضیقه بوده، ساخت مرکزی به این شکل برای جوانان آن یقینا حرکت ارزشی قابل توجهی به شمار می‌رود. ساخت پردیس تئاتر تهران حتما به منطقه و کل شهر کمک می‌کند و جوانان منطقه نباید این تصور را داشته باشند که این مرکز خودش همه کارها را انجام می‌دهد. اینکه این مجموعه به جدیدترین امکانات روز هنر نمایش مجهز شده اتفاق خیلی خوبی است و می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای هنر تئاتر ما داشته باشد اما نباید به همین اندازه بسنده کنیم و خوشحال باشیم که چند سالن معدود ما در سطح شهر مجهز به جدیدترین سیستم‌های روز شده‌اند بلکه باید تلاش‌مان بر این باشد که تعداد بیشتری از سالن‌ها را مجهز کنیم زیرا جایی که کامل‌تر است مخاطب بیشتری جذب می‌کند. به‌نظر من این منطقه جای بحران‌زده‌ای نیست که امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد و همه افراد نتوانند از آن استفاده کنند!

کد خبر 229536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز