گروه اقتصادی- رضا کربلایی: نخستین گزارش از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در دوران ریاست ولی‌الله سیف بر بانک مرکزی منتشر شد، اما با چاشنی سکوت در برابر نرخ رشد اقتصادی و بدون اینکه اعلام شود در ۶‌ماه نخست پارسال چه میزان بر ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصادی ایران افزوده شده است؟

به گزارش همشهری، در گزارشی که دیروز بانک مرکزی منتشر کرده، بازهم نرخ رشد اقتصادی سال 90برآورد و اعلام شده است، درحالی‌که پیش از این هم وزیر اقتصاد و هم معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری گفته بودند که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 91به زیر صفر رسیده و به گفته مرکز آمار ایران 5.4درصد. افزون بر این همچنان بانک مرکزی در گزارش جدید خود بازهم در برآورد میزان سرمایه‌ثابت تشکیل شده در بخش‌های مختلف سکوت اختیار کرده تا کارشناسان در ارزیابی دقیق از وضعیت تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش‌های کشاورزی، نفت و گاز، صنایع و معادن و خدمات از ابتدای 89تا‌کنون در ابهام باقی بمانند.

سکوت آماری از تولید و صادرات نفت

این گزارش می‌افزاید: میزان تولید و صادرات نفت ایران در 6ماه نخست پارسال هم مسکوت مانده، درحالی‌که در بهار پارسال تولید نفت خام ایران نسبت به فصل قبل آن با 7دهم درصد رشد به3.758میلیون بشکه در روز و میزان صادرات هم با 6.8درصد افت به 2.035میلیون بشکه در روز رسیده بود. آمار تولید و صادرات نفت خام را شرکت ملی نفت باید در اختیار بانک مرکزی قرار دهد. وزارت نیرو هم در گزارشی اعلام کرده که میزان تولید برق در پایان تابستان سال گذشته نسبت به‌مدت مشابه در سال 90بیش از 28درصد افزایش یافته است.

شاخص‌های صنعتی همچنان منفی است

به گزارش خبرنگار ما، مشخص نیست وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارشی به بانک مرکزی، آماری از وضعیت شاخص تولید در کارگاه‌های صنعتی بزرگ ایران ارائه کرده یا نه؛ چرا که این احتمال وجود دارد که به‌دلیل اختلاف قدیمی بین وزارت یادشده و بانک مرکزی، همچنان برآورد دقیقی از رشد تولید صنعتی در کارگاه‌های بزرگ دارای 100نفر بیشتر نیروی کار در گزارش جدید بانک مرکزی اعلام نشده است. آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما تأیید می‌کند که تعداد جواز تاسیس واحد‌های صنعتی ایران در تابستان 91نسبت به‌مدت مشابه سال قبل آن 17.3درصد کمتر و میزان سرمایه‌گذاری هم29.7درصد کاهش را تجربه کرده است. افزون بر این آمار پروانه‌های بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در نیمه نخست پارسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل نگران‌کننده است؛ چه اینکه از حیث تعداد 28.2درصد و از حیث میزان سرمایه‌گذاری 49.9درصد افت در صدور پروانه‌های بهره‌برداری مشاهده می‌شود.

افت 24درصدی پروانه‌های ساختمانی در پایتخت

بانک مرکزی اعلام کرده که تنها در تابستان سال گذشته 6هزار و 493پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شده که رشد منفی 24.3درصدی را در مقایسه با تابستان سال 90نشان می‌دهد. در این مدت تعداد پروانه‌های ساختمانی در شهرهای بزرگ 21.4درصد، در سایر مناطق شهری 4.8درصد و در کل مناطق شهری تنها 3.1درصد رشد گزارش شده است.

کد خبر 230287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز