سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: مسئولان قبلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی از وجود ذخایر مناسب کالاهای اساسی حداقل تا ۶‌ماه آینده خبر داده بودند که اخیرا سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده ناجا، ذخیره‌سازی‌ برخی اقلام را برای ۱۵روز و برخی دیگر را فقط تا ۲‌ماه اعلام کرده است.

نعمت‌الله ترکی

 از سوی دیگر آمار گمرک ایران نیز از کاهش واردات به‌دلیل دپوی برخی کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر کشور حکایت دارد. با نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران در مورد میزان ذخایر کالاهای اساسی این استان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • دیدگاه‌های متفاوت مطرح شده در زمینه میزان ذخایر کالاهای اساسی ناشی از چه مسائلی است و میزان این ذخایر در استان تهران چگونه است؟

اختلاف نظرهای مطرح شده در زمینه میزان ذخایر کالاهای اساسی مربوط به کل کشور است اما در استان تهران میزان ذخیره‌سازی‌ کالاهای اساسی تدابیر لازم برای افزایش تولید و ذخیره‌سازی‌ از محل واردات اندیشیده شده است. در استان تهران اوایل سال91 حدود 860 واحد دامداری غیرفعال را فعال کرده‌ایم که حدود 58هزار راس دام را تولید و پرورش می‌دهد. منبع دیگر ذخیره‌سازی‌ کالاهای اساسی برای مناسبت‌های خاص مانند‌ماه مبارک رمضان، عید قربان و... است که علاوه بر مصرف روزانه 450تنی گوشت قرمز در استان، مقداری نیز در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی‌ می‌شود و با این روند همیشه کالاهای اساسی مورد نیاز استان تا 3‌ماه ذخیره‌سازی‌ شده است. در زمینه گوشت قرمز، گوشت مرغ و نهاده‌های دامی آمادگی تأمین این کالاها وجود دارد.

  • وضعیت ذخایر گندم و برنج در استان تهران چگونه است؟

در زمینه برنج و گندم به‌گونه‌ای ذخیره‌سازی‌ می‌کنیم که ذخایر مطلوبی به نسبت داشت، برداشت و مصرف وجود داشته باشد. با محاسبه میزان مصرف یکساله استان درصورتی که میزان مصرف یک میلیون و 300هزار تن باشد، حدود 300تا 400هزار تن ذخیره‌سازی‌ داریم و اکنون نیز حدود 450هزار تن ذخیره گندم داریم و در زمینه برنج و شکر نیز همین وضعیت وجود دارد.

  • تأثیر مشکلات تأمین و تخصیص ارز در ذخیره‌سازی‌ کالاهای اساسی استان تا چه حد بوده است؟

این موضوع در ذخیره‌سازی‌ برخی اقلام مانند نهاده‌های دامی که 60تا 70درصد وارداتی است مؤثر بوده است. در زمینه برخی محصولات مانند گوشت قرمز که قبلا 140تا 150هزار تن واردات داشتیم به‌رغم کاهش واردات به‌دلیل افزایش تولید داخل مشکلی برای ذخیره‌سازی‌ و تأمین نداشته ونیازی به واردات نیست. با وجود این در برخی اقلام دیگر مانند روغن، کره و نهاده‌ها این موضوع مؤثر بوده است. با وجود این هنوز ذخیره 3 ماهه همه کالاهای اساسی را داریم. البته نمی‌توان به ذخایر کالایی تا 2‌ماه آینده دلخوش بود؛ باید مدیریت شود تا ذخیره 3 ماهه مورد نیاز تأمین شود.

  • یعنی در استان تهران ذخیره‌سازی‌ کالاهای اساسی حداقل برای یک دوره 3ماهه تأمین شده است؟

بله مشکلی در این زمینه وجود ندارد و برای تأمین کالاهای اساسی در همه زمینه‌ها مانند نهاده‌های دامی، گوشت مرغ، گوشت قرمز و روغن و برنج اعلام آمادگی می‌کنیم.

  • بخش خصوصی از عدم‌تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی و دپوی این محصولات در گمرکات کشور گلایه دارد، این موضوع تأثیری در کاهش حجم ذخایر نداشته است؟

به گفته مسئولان، ارز مورد نیاز برای واردات همه کالاهای اساسی تأمین شده است به‌نحوی که شرکت بازرگانی دولتی ایران تأمین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی را پیگیری و اعلام کرده است که در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

کد خبر 231433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز