همشهری آنلاین: سردار بهمن کارگر رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس از معرفی کتاب نورالدین پسر ایران به عنوان کتاب شاخص ادبی دفاع مقدس و افتتاح باشگاه خبرنگاران دفاع مقدس در ایام هفته دفاع مقدس خبر داد.

بهمن کارگر

به گزارش مهر، نشست خبری سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع‌ مقدس صبح امروز سه شنبه 26 شهریور در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، کارگر با اشاره به شعار هفته دفاع مقدس اظهار داشت: امسال ما شعار «درس‌ها و عبرت‌ها از وقایع جنگ تحمیلی» را به عنوان شعار هفته دفاع مقدس انتخاب کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم با این موضوع گوشه‌هایی ازخودگذشتگی و ایثار رزمندگان را در هشت سال دفاع مقدس نشان دهیم.

کارگر در ادامه با اشاره به سیاست‌ها و اهداف هفته دفاع مقدس اظهار داشت: امسال در سی و سومین سالگرد دفاع مقدس قرار داریم که به همین مناسبت در بحث اهداف موضوعاتی مانند تبیین نقش وحدت و همبستگی و مشارکت عمومی، تقویت روحیه خودباوری، توجه نظام فرهنگی کشور به دفاع مقدس، بازنگری و معرفی نمادهای دفاع مقدس و تشریح نقش سه عنصر معنویت، مقاومت و خلاقیت در ایجاد آنها، تمرکز بر نقش استکبار جهانی و صهیونیزم در منطقه، تبیین درس‌های برجای مانده از دفاع مقدس و نمایش نقش فتنه جویان در منطقه مورد توجه ما قرار گرفته است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس کشور در ادامه به سیاست‌های پیش‌بینی شده برای اجرای برنامه‌های هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: استفاده از تبلیغات و اطلاع رسانی، بهره‌گیری از مشارکت نهادهای عمومی و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، حرکت کردن به سوی جلب نظر محافل علمی، توجه خاص به نسل جوان و نوجوان و نیز بهره گیری از تجربیات جنگ تحمیلی برای تبیین موضوع سبک زندگی در کنار استفاده از فضاهای مجازی و الکترونیکی برای ایجاد جذابیت و برنامه‌های هفته دفاع مقدس از مهمترین رویکردهای ستاد بزرگداشت این هفته در سال جاری بود.

کارگر در ادامه به معرفی روزهای هفته دفاع مقدس پرداخت و گفت: امسال نخستین روز هفته دفاع مقدس با عنوان روز اقتدار و صلابت نامگذاری شده که با رژه نیروهای مسلح آغاز می‌شود. دومین روز از این هفته نیز با عنوان دانش پژوهشی و توجه به پدافند غیرعامل نامیده شد. همچنین روز سوم با نام سربازی پایمردی با هدف توجه به دلاوری سربازان، روز چهارم با نام عفاف و پاسداری با هدف تبیین نقش زنان در دفاع مقدس، روز پنجم با عنوان ایثارگران و شهیدان، روز ششم با نام رزمندگان و ولایت مداری به همراه پاسداشت عملیات ثامن الائمه و آخرین روز از این هفته نیز با نام درس ها و عبرت ها از جنگ تحمیلی نامگذاری شده است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در ادامه با اشاره به جلسه خود با مدیران و مسئولان مطبوعات کشور گفت: بیش از 60 پیشنهاد در آن جلسه به دست ما رسید که نیمی از آنها در برنامه امسال ستاد محقق شد و از سال آینده نیز سعی داریم سه ماه قبل از آغاز هفته دفاع مقدس این جلسه را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصل فعالیت بنیاد حفظ آثار و ستاد هفته دفاع مقدس بر مشارکت و مشاورت قرار دارد، گفت: اعتقاد داریم که دفاع مقدس متعلق به همه مردم است و پیروز واقعی آن هم مردم هستند و لذا باید با این نگاه به برنامه های آن توجه کنیم.

بر همین اساس امسال نگاه ویژه ای به بخش زنان در دفاع مقدس انداخته‌ایم متاسفانه در سال‌های اخیر دفاع مقدس بیشتر مردانه معرفی شد در حالی که اگر در آن نقش زنان بیشتر از مردان نباشد، کمتر نیز نیست و بر همین اساس امسال شهید سیده طاهره هاشمی به عنوان شهید شاخص دفاع مقدس در این هفته معرفی می شود در کنار این موضوع توجه به روحانیون در دفاع مقدس را نیز به صورت ویژه در برنامه‌های این هفته دیده‌ایم چرا که حضور روحانیت در دفاع مقدس به نسبت آمار بیشترین حضور در کشور بوده است.

کارگر ادامه داد: امسال کتاب «نورالدین پسر ایران» به عنوان کتاب شاخص دفاع مقدس در طول این هفته به مردم معرفی خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس افزود: تمامی دفاتر استانی خبرگزاری دفاع مقدس و باشگاه خبرنگاران دفاع مقدس نیز در این هفته آغاز به کار خواهد کرد. همچنین در نظر داریم یک تور بازدید از مناطق خاص دفاع مقدس برای اهالی رسانه در این هفته برگزار کنیم.

وی در ادامه به برنامه های نهادهای مختلف در طول هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برای ارتش جمهوری اسلامی در این هفته 18 برنامه تدارک شده و از سوی بنیاد به ارتش ابلاغ شده است که عمده آن تشریح دستاوردهای دفاع مقدس در رسانه‌هاست و در کنار آن برگزاری سالگرد عملیات کمان 99 و نیز معرفی دستاوردهای نظامی کشور به وابستگان نظامی خارجی در ایران نیز در نظر گرفته شده است.

کارگر ادامه داد: در سپاه پاسداران نیز سردار علی فضلی مسئول ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس انتخاب شده است که امسال مسئولیت برگزاری رژه 31 شهریور ماه را نیز برعهده دارد. در کنار آن سپاه پاسداران 33 نمایش رزمی با موضوع بازسازی عملیاتی دوران دفاع مقدس را در تمامی استان‌های کشور برگزار می کند. برپایی چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، بزرگداشت عملیات شکست حصر آبادان و برگزاری پیاده روی خانوادگی در روز پنجم مهر از دیگر برنامه های سپاه در این هفته است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس افزود: نیروی انتظامی نیز در این هفته برنامه بزرگداشت سربازان شهید و تقدیر از خانواده آنها و نیز تجلیل از جانبازان و شهدا و نیز حضور در منازل آنها را تدارک دیده است. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز مراسم افتتاح چندین پروژه دفاعی را در این هفته برگزار می کنند. در کنار آنها از وزارت جهاد کشاورزی نیز خواسته شده با تولید و پخش برنامه تلویزیونی به تبیین نقش مهندسی جهاد در دوران دفاع مقدس بپردازند.

وی همچنین به وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: رونمایی یادمان شهدای فرهنگی در اردوگاه شهید باهنر، رونمایی از کتاب شهدای روحانی فرهنگی و معرفی شهدای دانش آموز و نواختن زنگ ایثار در مدارس از مهمترین برنامه های تدارک دیده شده برای این وزارتخانه است.

کارگر در ادامه به رسانه ملی اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی تمامی شبکه های رسانه ملی در این هفته به مناسبت هر روز از آن برنامه‌های ویژه‌ای پخش خواهند کرد در کنار آن برنامه هایی همچون «دیروز، امروز، فردا»، «نگاه یک»، «گفتگوی ویژه خبری» و «پایش» به تناسب موضوع به معرفی دستاوردهای دفاع مقدس خواهند پرداخت. در کنار آن برنامه های ویژه در شبکه های جام جم، شما، نمایش و خبر تدارک دیده شده است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس در ادامه اظهار داشت: پس از پایان هفته دفاع مقدس سه رسانه مکتوب و مجازی که بیشترین پوشش خبری این هفته را داشته باشند مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و از شبکه های برتر صدا و سیما در این زمینه نیز تجلیل خواهد شد.

در این مراسم همچنین از دو کتاب «مه در مه» و «چهل‌چراغ» رونمایی شد.

کد خبر 231446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز