شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اسامی ۱۲ فیلم نامزد حضور در اسکار درحالی اعلام شده که به‌نظر می‌رسد رقابت اصلی میان ۲ فیلم در جریان باشد.


هفته گذشته امیر اسفندیاری سخنگوی کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار از این فیلم‌ها به‌عنوان نامزد حضور در این رخداد سینمایی نام برد: «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» پوران درخشنده، «دربند» پرویز شهبازی، «برف روی کاج‌ها» پیمان معادی، «بی‌خود و بی‌جهت» عبدالرضا کاهانی، «پذیرایی ساده» مانی حقیقی، «پله آخر» علی مصفا، «حوض نقاشی» مازیار میری، «دهلیز» بهروز شعیبی، «قاعده تصادف» بهنام بهزادی، «کلاس هنرپیشگی» علیرضا داودنژاد، «گذشته» اصغر فرهادی و «گناهکاران» فرامرز قریبیان. در این فهرست نامی از «یه حبه قند» رضا میرکریمی نماینده سال گذشته سینمای ایران برای حضور در اسکار که به‌دلیل تحریم اسکار از سوی ارشاد امکان رقابت نیافت به چشم نمی‌خورد. درعوض از حوزه هنری که تهیه‌کننده یه حبه قند بود، فیلم «حوض نقاشی» در فهرست نامزدها قرار گرفته که بعید به‌نظر می‌رسد بختی برای انتخاب شدن داشته باشد.

گناهکاران و دهلیز نیز که فیلم‌های خوبی هستند ولی در سطح جهانی شناخته نشده‌اند، مثل حوض نقاشی از کمترین بخت برای انتخاب شدن برای اسکار برخوردارند. برای کلاس هنرپیشگی هم که به لحاظ فرم تجربه متفاوتی است و یکی از بهترین فیلم‌های سازنده‌اش محسوب می‌شود، بخت بالایی نمی‌توان متصور شد. قاعده تصادف، پذیرایی ساده و پله آخر ازجمله فیلم‌هایی هستند که در جشنواره‌های جهانی حضور داشته‌اند، ولی احتمال انتخاب این آثار نیز ضعیف است.

برف روی کاج‌ها و بی‌خود و بی‌جهت هم با اینکه تصویر متفاوتی از سینمای ایران ارائه می‌دهند، براساس خبرهای رسیده، بعید است به‌عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شوند. هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند، فیلم پرفروش این روزهای سینما هم که مدافعانی برای معرفی به اسکار دارد به‌لحاظ بازاریابی و پخش جهانی بعید است توانایی رقابت با آثار خارجی را داشته باشد. درواقع ملودرام پوران درخشنده فیلمی است که برای بازارهای داخلی ساخته شده و فرستادنش به اسکار بعید است موفقیتی را نصیب سینمای ایران کند.

گفته می‌شود رقابت اصلی میان فیلم‌های گذشته و دربند در جریان است. گذشته با آنکه محصول سینمای فرانسه است، ولی به‌علت شناسنامه ایرانی کارگردان و چند نفر از عوامل اصلی‌اش امکان معرفی از سوی ایران را دارد. فیلم فرهادی در بخش مسابقه جشنواره کن حاضر بوده و برنده جایزه بازیگری نیز شده، ضمن اینکه گذشته در سطح جهان اکران گسترده‌ای شده و اثری کاملا شناخته‌شده است. فیلم فرهادی پخش‌کننده معتبر جهانی نیز دارد و گرچه محصول ایران نیست ولی از هر فیلم ایرانی دیگری موقعیت بهتری برای موفقیت دارد.

از سوی دیگر فیلم دربند نیز موقعیتی ویژه میان اعضای کمیته انتخاب دارد. دربند یک درام اجتماعی خوش‌ساخت است که در صورت عرضه جهانی مناسب می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. اگر گذشته به‌دلیل ایرانی نبودن از فهرست خط بخورد، احتمالا دربند نماینده سینمای ایران برای حضور در اسکار خواهد بود؛ هرچند اگر ملاک موفقیت باشد، بخت گذشته بیشتر از دربند است.

با ورود ایتالیا و اسپانیا، رقابت اسکار خارجی داغ‌تر شد

در فاصله چند روز به پایان مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی اسکار برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی، 2 کشور ایتالیا و اسپانیا نیز فیلم‌های خود را برای شرکت در این رویداد سینمایی معرفی کردند. ایتالیا برای اسکار 2014فیلم « زیبایی بزرگ» ساخته پائولو سورنتینو را به‌عنوان نماینده انتخاب کرد. این فیلم به‌عنوان هفتمین ساخته بلند سورنتینو در جشنواره کن در بخش رقابتی نامزد نخل طلا بود و در جوایز سینمایی روبان نقره‌ای در ایتالیا 5 جایزه را از آن خود کرد. سورنتینو در این فیلم به زوال شهر رم در پیش چشمان یک نویسنده سالخورده با بازی تونی سرویلو می‌پردازد که به گفته بسیاری از منتقدین یادآور حال و هوای فیلم‌های «رم» و «زندگی شیرین» ساخته فدریکو فلینی کارگردان پرآوازه ایتالیایی است.

سورنتینو 43ساله به‌عنوان یکی از کارگردانان مطرح سینمای ایتالیا در دهه اخیر تا‌کنون 7 فیلم بلند ساخته است که 5 فیلمش در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن نامزد نخل طلا بوده و 2 بار جایزه هیأت داوران کن را به‌دست آورده است اما این نخستین باری خواهد بود که وی با فیلمش نماینده سینمای ایتالیا در بخش بهترین فیلم خارجی اسکار می‌شود.

کمیته اسکار سینمای اسپانیا نیز فیلم «پانزده سال و یک روز» ساخته گارسیا کوئرتا را به‌عنوان نماینده خود در جوایز اسکار 2014معرفی کرد. این فیلم با نقش‌آفرینی ماریبل وردو، مانوئل مارتین گوئنکا و دنیل سانچز آروالو با تحسین منتقدین به‌ویژه برای بازی وردو در نقش یک مادر همراه شد. 5نامزد نهایی بخش بهترین فیلم خارجی هشتاد و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز شانزدهم ژانویه معرفی می‌شوند و فیلم برگزیده روز دوم مارس (11اسفند) در مراسم سالانه جوایز سینمایی اسکار مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

کد خبر 232770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز