چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

ترجمه-امیررضا نوری‌زاده: شاید تعجب‌آور باشد که یک داستان کوتاه که مدتها قبل توسط ویلیام استیگ برای کودکان نوشته شد، اکنون بدل به یکی از محبوب‌ترین سری فیلم‌های کودکان در عرصه صنعت سینما شده باشد.

از طرفی با پیشرفت تکنولوژی، فیلم‌های شرک  نیز در طول سال‌ها تغییرات زیادی داشته است. شرک نیز ظرف این مدت دوستان جدیدی پیدا کرده، مسئولیت‌های تازه‌ای را پذیرفته و نگاه جدید‌تری به زندگی دارد. اما خالقان قسمت سوم به نام «شرک 3» تأکید می‌کنند که شرک همیشه خود راهش را در این مسیر چند ساله پیدا کرده است.

آرون وارنر تهیه‌کننده فیلم در مورد این مسئله می‌گوید: زندگی شرک مثل زندگی هر انسان بزرگسالی است و افت و خیزهای عادی دارد. کریس میلر کارگردان فیلم نیز درباره روند وقایع داستان می‌گوید: شرک و فیونا در فیلم اول با هم آشنا شده و ازدواج کردند و در فیلم دوم با والدین فیونا زندگی تازه‌ای را آغاز و در فیلم سوم این شرک است که باید مسئولیت‌های تازه‌اش را به عنوان پدر خانواده بپذیرد.

مایک مایرز، صداپیشه نقش شرک در هر سه فیلم نیز در مورد او می‌گوید: این سری فیلم‌ها در واقع ماجراهای دنباله‌دار فردی است که قصد دارد خودش را باور کند. در فیلم اول او باور ندارد که می‌تواند به زندگی مشترک فکر کند و در فیلم دوم نمی‌تواند باور کند که در کنار فیونا و والدینش زندگی خوبی داشته باشد، ولی در فیلم سوم او باید توأماً  سلطان و پدر خانواده باشد و این وظیفه سنگینی است که باعث تردید او شده است.

ادی مورفی صداپیشه شخصیت الاغ که دوست صمیمی شرک محسوب می‌شود نیز اشاره می‌کند که فیلم‌ها به مرور بهتر شده و البته داستان فیلم‌ها نیز باگذشت زمان پیچیده‌تر شده است. سری فیلم‌های شرک تا به حال حدود 4/1 میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشته و بیش از 90 میلیون نسخه از دی‌وی‌دی آن به فروش رسیده است.

فیلم اول شرک به تنهایی حدود 479میلیون دلار فروش داشت و حدود 50 میلیون نسخه از دی‌وی‌دی آن فروخته شد. علاوه بر آن فیلم موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم انیمیشن شد. فیلم شرک2 نیز در می 2004  اکران شد و بهترین فروش پنج روزه تاریخ سینما را داشت. فروش این فیلم در سینماهای جهان بالغ بر 920 میلیون دلار بود. اما علاوه بر فیلم شرک سوم، فیلمی تحت عنوان Shrek The Halls با حضور قهرمان‌های اصلی این سری فیلم‌ و صداپیشگی مایک مایرز، ادی مورفی، کامرون دیاز و آنتونیو باندراس از شبکه ای‌بی‌سی اکران خواهد شد.

اما علاوه بر این صداپیشگان قدیمی، در فیلم شرک سوم شاهد حضور چندین شخصیت و صداپیشه جدید از جمله چری اوتری، اریک آیدل،امی پولر و جاستین تیمبرلیک هستیم.
میلر کارگردان فیلم در این  زمینه می‌گوید: در ابتدا ما برای هر شخصیت، صداپیشه مورد نظرمان را انتخاب می‌کنیم و البته تعداد زیادی از هنرپیشه‌ها تمایل به حضور در این سری فیلم‌ها را دارند که همین مسئله کار ما را برای انتخاب صداپیشه مورد نظرمان آسان می‌کند.

البته با وجود افزایش تعداد شخصیت‌ها، داستان همچنان بر محور شخصیت اصلی قرار دارد. مایک مایرز صداپیشه شخصیت شرک اکنون این شخصیت را به عنوان یک عضو ازخانواده‌اش پذیرفته است! وی در ادامه می‌گوید: حضور در این سری فیلم‌ها از بهترین لحظات زندگی‌ام بوده است و روزهای خوبی را در کنار فیونا، گربه چکمه‌پوش و الاغ گذراندم. من از حضور در دنیای شرک لذت می‌برم.

میلر در مورد حضور مایرز در این سری فیلم‌ها می‌گوید: مایک چیزی بیش از صداپیشگی صرف را در این سری فیلم‌ها انجام داده است. او درک کاملی از داستان و همچنین شخصیت شرک دارد و در بین تمامی دست‌اندرکاران فیلم او بهتر از سایرین کمدی را می‌شناسد.

آنتونیو باندراس یکی دیگر از صداپیشگان این سری فیلم است که همراه با شخصیتش از فیلم دوم به سایرین پیوست و احتمالاً تا به انتهای این سری فیلم‌ها باقی خواهد ماند. او در مورد حضورش در این فیلم می‌گوید: جفری کاتزنبرگ (یکی از مدیران استودیو دریم ورکز) با من تماس گرفت و در مورد این شخصیت با من صحبت کرد و تأکید داشت که گربه چکمه‌پوش در فیلم‌های بعدی نیز حضور خواهد داشت. اکنون من حس می‌کنم که بخشی از خانواده بزرگ شرک هستم و روابط شخصیت من با الاغ همیشه در فیلم جذاب است.

وارنر (تهیه‌کننده فیلم) درباره حضور باندراس در این سری فیلم‌ها می‌گوید: آنتونیو سابقه کارگردانی دارد و بنابراین درخواست‌های ما را کاملاً درک می‌کرد.

جولی اندروز صداپیشه شخصیت ملکه لیلیان دیگر هنرپیشه‌ای است که از قسمت دوم به این سری فیلم پیوسته است. وی در مورد دلیل حضورش در این سری فیلم می‌گوید: آنها از من خواستند تا در قسمت دوم به جای لیلیان صحبت کنم و  من بدون درنگ پذیرفتم چون کار با این تیم خلاق برایم لذت‌بخش بود.

اما جاستین تیمبرلیک که از علاقه‌مندان دو فیلم اول بود، در این فیلم به جای شخصیت آرتی صحبت می‌کند. او در مورد اولین تجربه‌اش در ژانر انیمیشن می‌گوید: حضور به عنوان صداپیشه یک شخصیت جدید در یک سری انیمیشن پرطرفدار کار شجاعانه‌ای است.

 من پس از حضور در این فیلم متوجه شدم که کار در ژانر انیمیشن کاملاً  متفاوت است و تمرکز فراوانی را طلب می‌کند، کریس میلر شخصاً تیمبرلیک را برای صداپیشگی نقش آرتی پیشنهاد داده بود چرا که بازی او را در برنامه تلویزیونی Saturday Night Live دیده بود و مطمئن بود که او می‌تواند از عهده صداپیشگی این نقش برآید.

ماهنامه امپایر/ می2007

کد خبر 23296

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز