دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها - حامد فوقانی: هفته دفاع‌مقدس تمام شد اما کمتر کسی در این هفته یادی از استان ایلام و پایداری‌های مردم این استان در طول جنگ تحمیلی کرد.

 ایلام هنوز جنگ‌زده است

 استان ایلام در طول 8سال دفاع‌مقدس به‌خاطر مرز مشترک با عراق بارها مورد حمله زمینی و هوایی رژیم بعثی قرار گرفت و هنوز که هنوز است آثار جنگ به‌راحتی در جای جای این استان به‌خصوص در نوار مرزی آن دیده می‌شود. حتی شهر ایلام را هم می‌توان مانند خرمشهر، آبادان، دزفول، پاوه، ماهشهر، مسجد سلیمان و... جنگزده دانست.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه ایلام جزو استان‌هایی است که در سال‌های دفاع‌مقدس در خط مقدم جنگ بود به خبرنگار همشهری گفت: اگرچه در سال‌های جنگ اغلب مردم ایران درگیر جنگ شدند در استان ایلام صددرصد مردم در برابر حملات دشمن قرار داشتند. احمد شوهانی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری افزود: از ایلام نه‌تنها در هفته دفاع‌مقدس بلکه در تمام سال‌های پس از دفاع‌مقدس یادی نشده و متأسفانه این استان پس از جنگ به فراموشی سپرده شده است. وی با بیان اینکه همان معدود زیرساخت‌های ایلام هم در جنگ از بین رفت اظهار کرد: دولت‌های پیشین زمانی که قیمت ارز پایین بود هم کاری برای سرمایه‌گذاری در ایلام انجام ندادند.

این نماینده مجلس در ادامه به مشکلات و محرومیت‌های شدید استان ایلام اشاره کرد و ادامه داد: کمبودها باعث شده تا نرخ بیکاری در سطح استان به 23درصد برسد؛ این در حالی است که جمعیت این استان نسبت به استان‌های همسایه از لحاظ میانگین سنی جوان‌تر است. وی افزود: با این حساب و با توجه به نسبت جمعیت، استان ایلام از حیث بیکاری در کشور، رتبه نخست را دارد؛ این را می‌شود به‌طور عینی مشاهده کرد زیرا در بسیاری از خانواده‌ها 4 تا 5 نفر بیکار هستند. وی با بیان اینکه خیلی از این جمعیت بیکار تحصیلات دانشگاهی دارند، گفت: به‌همین‌خاطر بسیاری از جوان‌ها به استان‌های برخوردار مهاجرت می‌کنند.

شوهانی در رابطه با اینکه گفته می‌شود ایلام از بعد اعتیاد مانند بیکاری هم در صدر قرار دارد اظهار کرد: ‌ خوشبختانه آمار اعتیاد در سطح استان بسیار پایین آمده است. این صحبت شوهانی در حالی بیان می‌شود که به گزارش سازمان ثبت‌ احوال کشور در استان ایلام طی سال گذشته 637طلاق ثبت شده است که نسبت به جمعیت و وسعت آن زیاد بوده و رقم تقریبا بالایی به‌حساب می‌آید. بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی دلیل این میزان طلاق ثبت شده در ایلام را علاوه بر بیکاری به معضل اعتیاد ربط می‌دهند. البته شوهانی عنوان می‌کند که معضل دیگری طی سال‌های اخیر در استان ایلام رواج یافته و آن خودکشی و خودسوزی است. وی گفت: طبق تحقیقاتی که انجام داده‌ام علت این موضوع بیکاری و فقر است که ریشه‌اش به فراهم نبودن زیرساخت‌ها برمی‌گردد.

محرومیت‌ در عمق کم

نماینده مردم دهلران و آبدانان و دره‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص عدم‌یادآوری حماسه‌های ایلام در زمان جنگ به خبرنگار همشهری گفت: استان ایلام قریب به 400کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در طول جنگ دست‌کم 3شهر این استان به اشغال نیروهای بعثی درآمد. علی‌محمد احمدی افزود: با وجود این مردم ایلام ایستادگی کردند و به جای اینکه از ایلام آواره‌هایی به دیگر شهرها بروند، ایلام آواره‌پذیر شد. وی با بیان اینکه در زمان جنگ حماسه‌های بزرگی همچون آزادسازی فکه، عملیات فتح‌المبین و... رخ داد اظهار کرد: در طول این ایستادگی‌ها معدود زیرساخت‌های ایلام از بین رفت ولی پس از جنگ ایلام از نظر تاریخی و شناسانه جایگاه مناسب ندارد. وی ادامه داد: متأسفانه اهالی هنر و سیاسیون مقاومت و پایداری ایلام را خوب منعکس نمی‌کنند. وی با اعلام اینکه در طول 8سال دفاع‌مقدس در ایلام به‌خاطر عمق کم استان و طولی بودن آن هیچ کار عمرانی انجام نشد، گفت: این در حالی بود که حتی در خوزستان که درگیر اصلی جنگ به‌حساب می‌آمد به‌خاطر پهناوری در شهرهای شمالی عملیات عمرانی برای ساخت بیمارستان و راه انجام می‌شد. احمدی خاطرنشان کرد: ایلام 34سال قبل به‌عنوان آخرین استان از لحاظ زیرساخت‌ها به‌حساب می‌آمد و هنوز هم آخرین استان است. وی در پاسخ به این سؤال که کدام شهرها را هنوز جنگزده می‌دانید، گفت: دهلران، موسیان، مهران و آبدانان هنوز مانند زمان جنگ از خدمات عمومی شهری، بیمارستان‌های مجهز، فضای سبز، اماکن ورزشی مناسب و... محروم هستند.

نماینده مردم دهلران درخصوص پروژه‌های نیمه‌تمامی که تکمیل آنها می‌تواند به توسعه ایلام کمک کند نیز گفت: پالایشگاه دهلران که جزو مصوبات سفر استانی دولت نهم است و کلنگ پتروشیمی ایلام که در سال 86به زمین خورد ازجمله این پروژه‌هاست که روی هم 20درصد پیشرفت ندارند. وی بازارچه مرزی موسیان را هم پروژه نیمه تمام دولت پیشین ذکر کرد و عنوان کرد: در حوزه راه هم می‌توان به مسیرهای مهران- دهلران، اندیمشک- دهلران و آبدانان- دهلران اشاره کرد که در سفرهای دولت مصوب شده بود اصلاح و بهسازی شوند اما با وجود اینکه ترافیک زیادی به‌خاطر مسافران عتبات عالیات دارند، کاری برایشان انجام نشده است.

کد خبر 233112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز