گروه دانش و سلامت: درحالی‌که سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در بین زنان ایرانی است و ۱۵هزار زن ایرانی در سال مبتلا به سرطان سینه می‌شوند اما به‌نظر می‌رسد، غربالگری سرطان سینه در ایران جدی گرفته نشده و اجرای آن به‌صورت فراگیر و ملی در حد حرف باقی مانده است.

جمعیت

به گزارش همشهری، به‌گفته کارشناسان، علاوه بر شیوع سرطان سینه در ایران، به‌دلیل جوان بودن جمعیت ایران، تعداد بانوان جوان ایرانی که مبتلا به سرطان می‌شوند نسبت به سایر کشورها بیشتر است به همین دلیل اجرای برنامه ملی غربالگری یک ضرورت است؛ ضرورتی که می‌تواند خانواده‌های ایرانی را از آسیب‌های جدی روحی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از این بیماری دور کند.غربالگری به این معناست که قبل از بروز هر نشانه‌ای از سرطان، با انجام معاینات دوره‌ای، مردم را از ابتلا به سرطان دور کرد. غربالگری، پیشگیری قبل از درمان است.

دکتر محمدرضا میر، رئیس بخش جراحی انستیتو کانسر بیمارستان امام‌خمینی به همشهری گفت: یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران و جهان سرطان سینه است. در کشورهای غربی از هر 10 تا 12 زن یک نفر ممکن است در طول زندگی به این سرطان مبتلا شود. در ایران شیوع سرطان سینه نسبت به کشورهای غربی کمتر است اما به‌طور تقریبی در هر سال 15هزار زن در ایران، مبتلا به سرطان سینه می‌شوند.

او افزود: مردان نیز به سرطان سینه مبتلا می‌شوند اما نسبت ابتلا به سرطان سینه در بین مردان ایرانی تقریبا یک تا 3درصد زنان است علاوه بر آن، به‌دلیل حجم کوچک بافت پستان در مردان، این سرطان در زمان تشخیص ممکن است مراحل بالاتری داشته باشد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عوامل خطرساز این بیماری گفت: سابقه خانوادگی (ابتلای بستگان درجه‌یک)، عادت ماهانه زودرس قبل از 14سالگی همراه با یائسگی دیررس بالاتر از 55سالگی، به دنیا نیاوردن فرزند قبل از 30سالگی، شیرندادن به کودک، مصرف داروهای استروژن در زمان یائسگی، اضافه وزن و چاقی، استعمال دخانیات و نداشتن تحرک ازجمله عواملی است که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

این جراح سرطان درباره ارتباط ژنتیک با سرطان سینه گفت: از این ارتباط برخی از افراد می‌ترسند و برخی هم اعتنایی به آن نمی‌کنند اما آنچه مهم است برخورد پیشگیرانه با این موضوع است.دکتر میر گفت: اگر 2عضو درجه‌یک خانواده (مادر، خواهر، دختر) که زیر سن 50-45 سال هستند، مبتلا به سرطان سینه شوند، نفرات بعدی در آن خانواده باید برای مشاوره ژنتیک معرفی شوند چرا که این افراد 3 تا 6 برابر بیشتر از افراد عادی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

او افزود: افرادی که به سایر سرطان‌ها ازجمله سرطان‌های سر و گردن، روده بزرگ و دستگاه گوارش مبتلا هستند احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها بیشتر از افراد عادی است. عضو هیأت مدیره انجمن سرطان ایران گفت: افرادی که احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها بیشتر است باید هر 6‌ ماه تا یک‌سال یک‌بار، برای انجام معاینات دوره‌ای به پزشک مراجعه کنند و بقیه افراد هم باید از سن 30سالگی به بعد شیوه معاینه کردن خود را آموزش دیده و به پزشک مراجعه کنند.

او افزود: با انجام معاینه‌های دوره‌ای می‌توان از شکل پیشرفته سرطان سینه جلوگیری کرد. به‌عبارت دیگر، اگر بیمار در مراحل یک و 2 بیماری به پزشک مراجعه کند درمان‌های دارویی نتایج مثبت خواهد داشت و اگر در مراحل 3 و 4 به پزشک مراجعه کند کار درمان هزینه‌بر‌تر خواهد شد و اگر دیر‌تر از مراحل 3 و 4 به پزشک مراجعه کند، متأسفانه سرطان به سایر نقاط بدن مثل مغز، ریه، کبد و استخوان خواهد رسید.

دکتر میر افزود: در حال حاضر در ایران در مراحل 3 و 4 بیماری در برخی افراد اغلب نیازی به برداشتن سینه نیست.رئیس بخش جراحی کانسر بیمارستان امام خمینی، تغییر در اندازه یا شکل سینه، وجود توده در سینه، خونریزی یا ترشح از نوک سینه، فرورفتگی نوک سینه، تورم یا احساس درد در زیر بغل، فرورفتگی یا پوست پرتقالی شدن پوست را ازجمله نشانه‌های احتمالی سرطان سینه دانست.

دکتر میر افزود: در مناطقی که سرطان سینه شایع است انجام غربالگری ضروری به‌نظر می‌رسد در ایران گرچه این مهم در برخی از مناطق شروع شده است، هنوز حرفی برای گفتن نداریم البته در اجرای غربالگری یکی از نکات بسیار قابل اعتنا آن است که مردم در آن مناطق باید به این باور برسند که انجام معاینات دوره‌ای و بالینی ضروری است، چراکه با اجرای غربالگری در مناطقی که شیوع سرطان سینه زیاد است می‌توان طول عمر افراد را افزایش داد.

از سوی دیگر، برای انجام غربالگری سرطان سینه باید ابزار و دستگاه‌های لازم، نیروی باتجربه و امکانات تشخیصی و درمانی فراهم باشد و از همه مهم‌تر اینکه پایش و بررسی‌های لازم انجام شود که آیا غربالگری سرطان سینه به‌درستی انجام شده است یا خیر؟ بنابراین اگر غربالگری به‌درستی انجام شود آن وقت است که می‌توان بقا را در بیماران مبتلا به سرطان به‌دلیل تشخیص زودرس افزایش داد.
او افزود: غربالگری سرطان سینه امری ضروری است که عزم، همت ملی و کمک دولتمردان را می‌طلبد.

کد خبر 233673
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز