گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌ها در تازه‌ترین گزارش خود از سقوط سنگین بورس‌های جهان در یک‌ماه گذشته خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود آغاز روند رو به رشد بورس‌های دنیا از ابتدای سال 2013میلادی اما ارزش کل بورس‌های دنیا در ‌ماه گذشته میلادی به شکل فراگیری کاهش یافت. از زمان بحران سال 2008میلادی تاکنون این بیشترین میزان نزول بورس‌های دنیا در یک‌ماه تلقی می‌شود. در سال 2008به‌دلیل وقوع بحران مالی در دنیا بیش از هزاران میلیارد دلار از ارزش بورس‌های دنیا کاسته شد.

کارشناسان مالی دنیا تلاش کردند با بهبود اقتصاد دنیا این روند را درمان کنند. با اجرای سیاست‌های مالی جدید در اقتصاد اروپا و آمریکا بار دیگر روند رو به رشد بازار‌های مالی دنیا از ابتدای سال 2013 آغاز شد اما گزارش جدید فدراسیون جهانی بورس‌ها نشان می‌دهد که ارزش کل بورس‌های دنیا در‌ماه آگوست امسال 1200میلیارد دلار معادل2.1درصد کاهش یافته است.

ارزش کل بورس‌های دنیا در ماه جولای به 58هزارو622میلیارد دلار رسیده بود اما به‌دلیل وقوع مشکلات اقتصادی در کشورهای جهان این میزان در پایان‌ماه آگوست با 1200میلیارد دلار کاهش به 57هزارو418میلیارد دلار رسید. به‌نظر می‌رسد که نوسان قیمت جهانی نفت به‌خاطر بحران سوریه - که قیمت نفت را در بازار‌های جهانی حتی به مرز 120دلار هم رساند- و در عین حال تأخیر فدرال رزرو آمریکا در اعلام جزئیات بسته مالی 85میلیارد دلاری برای اقتصاد آمریکا ازجمله دلایل نزول ارزش بورس‌های دنیا بوده است.

گزارش فدراسیون جهانی نشان می‌دهد که ارزش 17بورس مهم دنیا کاهش یافته که در میان آنها بیشترین میزان نزول مربوط بورس هند، استانبول ترکیه و مصر بوده است. این گزارش نشان می‌دهد که ارزش 2بورس بین‌المللی و بورس ملی هند در آگوست امسال به‌ترتیب 17.2و 16.5درصد کاهش یافته و روند نزولی این دو بورس در عین حال شدت بیشتری هم گرفته است.

به‌نظر می‌رسد که بخشی از دلایل نزول ارزش بازار‌های مالی هند کاهش 16درصدی ارزش روپیه و همچنین لغو قرارداد واردات نفت ایران به این کشور بوده. در عین حال بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به تازگی قرارداد فروش نفت ایران در قبال دریافت روپیه از هند را متوقف کرد. بورس‌های هند در مجموع با ارزشی معادل 2هزار میلیارد دلار ازجمله بزرگ‌ترین بورس‌های دنیا بودند که رفته‌رفته از مجموع ارزش دارایی‌هایشان کاسته می‌شود.

ارزش این دو بورس در ابتدای سال‌جاری میلادی بیش از 2700میلیارد دلار بود. در عین حال بورس‌های استانبول ترکیه و مصر هم به‌دلیل وقوع تحولات سیاسی با نزول مواجه شده‌اند؛ به‌طوری که ارزش بورس استانبول ترکیه در ماه آگوست 24.7درصد و ارزش بورس مصر 16.1درصد نزول کرده است. ارزش بورس استانبول در ابتدای سال‌جاری میلادی 270میلیارد دلار بود که در حال حاضر به 198میلیارد دلار رسیده است. بحران پارک گزی از دلایل اصلی نزول بورس ترکیه بود که منجر به فرار سرمایه‌گذاران خارجی از این کشور شد.

کد خبر 233832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز