همشهری آنلاین: دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با یادآوری اینکه طیف های مختلف در این رویداد حضور خواهند یافت، سیاست زدگی را مهمترین آفت جشنواره فجر در برخی دوره ها دانست.

جایزه سینمایی

به گزارش ایرنا، علیرضا رضاداد شنبه 13 مهرماه در برنامه تلویزیونی دو نیم که از شبکه خبر سیما پخش شد، افزود: اهمیت جشنواره فیلم فجر بگونه ای است که شاید خیلی ها مشتاق و دلبسته دیده شدن در ویترین های مختلف های این رویداد سینمایی هستند از این رو شاهد متراکم بودن جشنواره هستیم.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر برای برگزاری بهتر، نیاز به نیروی انسانی کارامد و دبیرخانه فعال در طول سال دارد.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر، سینمای مستند از اولویت های سینمای کشور دانست و تاکید کرد: بخش سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و جشنواره سینمای کوتاه نیز از اعتبار کافی برخوردار است.

فیلم کوتاه به جشنواره فجر بازنمی‌گردد

رضاداد ادامه داد: برای فیلم های کوتاه، فرصت نمایش در جشنواره فجر وجود ندارد اما این فرصت برای آثار مستند وجود دارد و سینمای مستند بلند را از بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حذف نمی کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در جلسه شورای برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر از تجربیات افرادی که در دوره های گذشته اقدام به برپایی این رویداد کرده اند، استفاده شود.

مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی درباره انتخاب هیات داوران جشنواره فیلم فجر و حواشی که در این زمینه وجود دارد گفت: در 10 جشنواره ای که در حوزه سینما برگزار کردم کمترین مساله را درباره هیات داوران داشتم و همیشه اعلام کرده ام به نمایندگی از جامعه سینمایی کشور جشنواره را برگزار می‌کنیم.

رضاداد افزود: این دیدگاه چیزهایی را به ما دیکته می‌کند، باید جامعیت و مقبولیت میان هیات داوران وجود داشته باشد که این مهم نقطه کلیدی برخورد دیگران با ما خواهد بود و انتخاب درست کمترین تبعات را برای ما دارد.

وی توضیح داد: برخی بر این اعتقادند که اگر هیات داوران یک جشنواره تغییر کند نتایج آن نیز تغییر خواهد کرد در صورتی که با این نظر موافق نیستم.

گروه های داوری متفاوت نتیجه داوری مشابه داشته باشند

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: باید کاری کنیم نتایج داوری ها در صورت حضور گروه های مختلف داوری شبیه به هم باشد و در جشنواره هایی که برگزار کردم خیلی کم با این مشکل برخورد داشتم زیرا دیدگاهم این است که به نمایندگی از جامعه تولیدکنندگان این جشن و جشنواره را برگزار می‌کنم.

به گفته رضاداد، باید زمینه ای فراهم شود افرادی شایسته در هیات های انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر حضور یابند.

وی به اعتراضات و پذیرش رای هیات داوران در جشنواره های مختلف سینمایی اشاره کرد و افزود: اگر قواعد اخلاقی برگزاری جشنواره را بپذیریم، با کمترین مشکل این رویداد را برگزار می‌کنیم.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر به تاکید رییس سازمان سینمایی بر راه اندازی «کاروان امید در سینما» در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: امید در سینما ایجاد شده است و رییس سازمان سینمایی تاکید دارد که این امید از بین نرود.

رضاداد ادامه داد: این رویکرد که به نمایندگی از سینمای کشور و تولیدکنندگان این جشنواره را برگزار می‌کنیم موجب می‌شود نگاه فراگیر به جشنواره داشته باشیم و طیف های گوناگون را در این آیین مشارکت دهیم و اینگونه خواسته رییس سازمان سینمایی محقق می‌شود.

وی توضیح داد: اکثر دبیران جشنواره های معتبر دنیا با رصد در جشنواره های سینمایی آثار مطلوب را برای حضور در جشنواره خود انتخاب می‌کنند که این مهم امری پسندیده است و هویت جشنواره به فیلم هایی است که در آن به نمایش در می‌آید.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: در جشنواره فیلم فجر به دلایل گوناگون شاید سینماگری فیلم خود را به این رویداد ارائه ندهد؛ به عنوان نمونه برخی از کثرت نمایش اثر خود در جشنواره نگرانند.

رضاداد ابراز امیدواری کرد که همه طیف ها در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند.

وی گفت: جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است و برای من شگفت انگیز است که کسانی فیلم داشته باشند و در جشنواره فیلم فجر حضور نداشته باشند.

سیاست زدگی جشنواره فیلم فجر در دوره های گذشته

رضاداد درباره سیاست زدگی جشنواره فیلم فجر در دوره های گذشته گفت: جشنواره فیلم فجر در برخی دوره ها سیاست زدگی را پیشه کرد و این امر دلیل واگرایی جامعه سینمایی ما بود در صورتیکه این رویداد باید برآیندی از سینمای ما باشد.

وی ادامه داد: حتی به برخی پنهان کاری ها در جشنواره فیلم فجر تاکید ندارم زیرا معتقدم جشنواره آینه سینمای ایران است و این آینه ممکن است برخی ناپسندی ها را هم به نمایش در آید.

به گفته دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر، در جشنواره فیلم فجر در برخی دوره ها سیاست زدگی پیشه و اینگونه به فیلمسازان ظلم شد.

رضاداد درباره انتخاب فیلمی به سفارش رییس سازمان سینمایی توضیح داد: این اتفاق نمی‌افتد و رویکرد رییس سازمان سینمایی در انتخاب فیلم «گذشته» برای معرفی به اسکار کاملا مشخص بود؛ وقتی هیات داورانی وجود دارد چه دلیلی دارد رییس سازمان سینمایی بخواهد فیلمی جایزه بگیرد و یا شان داوران به این حد پایین آورده شود که فرمایشی کار کنند.

ابزار برگزاری جداگانه بخش بین الملل جشنواره فجر وجود ندارد

وی درباره برگزاری جداگانه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از نکاتی که پیشتر پیشنهاد کرده بودم، برگزاری جداگانه بخش بین الملل بود.

دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: بخش بین الملل تحت الشعاع بخش ملی قرار گرفته و این مهم در دوره ای که فیلم های خوب و یا معمولی بوده اند دیده شده و از همان دوره این امر در بحث های کارشناسی پذیرفته شد اما تحقق این مهم امکانات اجرایی ویژه ای را می‌طلبد.

به گفته رضاداد، نزدیکی بخش بین الملل، بازار و سینمای ایران موجب شده ما سه کار را با هم انجام دهیم و اگر قرار باشد بخش بین الملل را در دوره دیگری برگزار کنیم این موضوع نیاز به سازماندهی تشکیلات جشنواره ای دارد.

وی ادامه داد: این ایده خوبی است اما برای اجرای آن ساز و کاری پیدا نشده و اجرای این مهم منابع مالی مناسبی را می‌طلبد.

زیرساخت اکران افزایش یابد

مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی درباره وضعیت اکران در سینماها نیز توضیح داد: فرصت های اکران باید افزایش پیدا کند و راهکار تحقق این مهم افزایش زیرساخت ها است در غیر اینصورت مشکلات همچنان ادامه می‌یابد.

رضاداد گفت: طی چند سالی که از دوره اول مسئولیت قالیباف در شهرداری می‌گذرد، با تقویت زیرساخت ها در تهران، فرصت های اکران آثار سینمایی بیشتر شد و معتقدم اصلی ترین مساله اکران به شکل زیربنایی گسترش فرصت های بیشتر است.

وی ادامه داد: در سینما به بخش فن آوری توجه هایی شده و بخش خصوصی در این بخش به توانمندی های قابل توجهی رسیده است؛ امروز دوربین هایی که در بخش خصوصی وجود دارد بیشتر از دوربین های بنیاد سینمایی فارابی بوده و توانمندی بخش خصوصی ما زیاد شده و این رویکرد باید ادامه یابد.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: در دوره های قبلی جشنواره، آقایان بهشتی، مرحوم داد و ضرغامی عهده دار جشنواره فیلم فجر بودند و معتقدم این رویداد ملی نیاز به توجه جدی رسانه ها و سازمان صدا و سیما دارد.

رضاداد گفت: بزرگترین درخواست من حمایت رسانه ها و سازمان صدا وسیما از جشنواره فیلم فجر است.

وی بزرگترین چالش پیش روی سینمای ایران را بالارفتن توان اقتصادی دانست و یادآور شد که به این بخش کم توجهی شده است.

قصد رقابت با بخش خصوصی نداریم

مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه این سازمان قصد رقابت با بخش خصوصی را ندارد، گفت: قرار نیست در چند ماه باقی مانده، قوانین جشنواره فیلم فجر تغییر کند.

وی افزود: تیمی ‌که بخواهد به درستی وظایف خود را انجام دهد باید دارای سه ترکیب شامل مدیران، مشاوران و دستیاران باشد. رییس سازمان سینمایی نیز از من در قالب مشاور درخواست همکاری کرد.

رضاداد افزود: در یک ماه گذشته بیشتر بر بازنگری ساختار سازمان سینمایی متمرکز بوده ام و برای این تغییر ساختار، نظرات دوستانی که در دوره قبل به دنبال این تغییر ساختارها بودند را جمع‌آوری کردم تا بتوانیم با یک جمع‌ بندی مناسب، این کار را انجام دهیم.

وی تشکیلات را یک امر مهم و حیاتی دانست و گفت: درمورد تشکیلات، یک نکته بسیار مهم این است که نباید برای اصلاح ساختارها شتابزده عمل کرد و قصد داریم با یک حرکت علمی کار را به پیش ببریم.

مساله خانه سینما برای دولت یازدهم پایان یافته است

وی خاطرنشان کرد: اگر اقدام دولت ها تشدید اختلافات نباشد، مسایل شکل منطقی به خود می گیرند. معتقدم اختلافات می‌تواند به فرصت تبدیل شود.

رضا داد یادآور شد: بسیاری از اختلافاتی که اکنون در عرصه سینما مطرح است همیشه در جامعه سینمایی بوده، اما نگرانی از آن جایی آغاز می‌شود که دولت قصد داشته باشد از مسایل مطرح شده در جهت تقویت یک بخش یا تضعیف بخش دیگر استفاده یا سوء استفاده کند.

دبیر سی ودومین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه تنوع دیدگاه ها نباید باعث نگرانی شود، عنوان کرد: اختلاف و تنوع دیدگاه ها در جامعه نیز وجود دارد.

سینما هم برآیند جامعه است. بنابراین این دولت ها هستند که باید این تفاوت دیدگاه ها را مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: آنچه که طی یک ماه گذشته از سوی دکتر ایوبی رییس سازمان سینمایی کشور مطرح شده نشان می‌دهد که وی قصد دارد از تجربه فعالیت های صنفی سال های گذشته برای رفع این مشکلات استفاده کند.

به گفته رضاداد، سیاست دوری از حاشیه ها که دولت در پیش گرفته است، باعث می‌شود رفته رفته شاهد روند رو به رشدی در همه عرصه ها به ویژه جامعه سینمایی کشور باشیم.

مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی گفت: همانطور که دکتر ایوبی اشاره کرد، مساله خانه سینما برای دولت تمام شده است.

بنابراین قصد نداریم به این مساله ورود پیدا کنیم. به نظر می‌رسد رفع مشکلات آن از طریق شورای صنفی سینما میسر خواهد بود.

پرهیز از موازی کاری در بنیاد فارابی

رضا داد درباره تغییر ساختار بنیاد فارابی گفت: در ساختار قبلی نوعی تمرکز در همه فعالیت‌ ها وجود داشت، اما در همین یک ماه گذشته به تعداد زیادی فیلمنامه مصوب در بنیاد برخورد کردیم و به همین میزان نیز فیلمنامه‌ مصوب در سازمان سینمایی بودند، که این امر نشانه موازی کاری است.

وی بر لزوم پرهیز از موازی کاری تاکید کرد و افزود: این دوگانگی باعث مشکلاتی می‌‌شود. از سوی دیگر در دوره قبل یک سری از ماموریت‌های فارابی نظیر برگزاری جشنواره فجر از حوزه فعالیت این بنیاد خارج شده بود.

قصد داریم از تعدد فعالیت‌های موازی جلوگیری کنیم.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر درباره فعالیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز گفت: این مرکز باید در زمینه مشارکت و تولید به سمت ساخت آثاری برود که دربخش خصوصی امکان انجام آن نیست.

وی افزود: در حال حاضر رویکرد نمونه سازی به معنای حرفه ای که شامل مستندهای متعالی شود، وجود ندارد. باید زمینه های این قبیل تولیدات فراهم شود.

قصد رقابت با یخش خصوصی را نداریم

رضاداد گفت: در چند سال اخیر سازمان سینمایی و به طور کلی نهادهای دولتی به عنوان رقیب بخش خصوصی شناخته شدند.

این رقابت ایجاد شده به خاطر دلیلی چون نبود امنیت سرمایه گذاری اتفاق می‌افتد. در واقع بسیاری از سرمایه گذاران و علاقه مندان به تولید، اطمینانی برای فعالیت نداشته اند.

هر کس سرمایه داشته به تضمین های دولتی هم نیاز داشته است.

وی افزود: بنابراین اگر امنیت ایجاد شود، بخشی از نگرانی های سرمایه گذاران برطرف خواهد شد و به این ترتیب دیگر نیازی به حمایت های دولتی نیست.

به گفته مشاور ارشاد رییس سازمان سینمایی، سیاست های دولت جدید این است که رقابت باعث تضعیف بخش خصوصی نشود.

امکان ادغام شورای ساخت و نمایش وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است شورای پروانه ساخت و نمایش با یکدیگر ادغام شود، گفت: به لحاظ قانونی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. چون این دو بخش مهم عرصه سینما، دو شورای مستقل هستند.

رضاداد به پیش گرفتن سیاست شفاف سازی از سوی مدیریت سینمای کشور تاکید کرد و افزود: امروزه دیگر هیچ چیز را نمی‌توان از دیدگان عموم پنهان کرد.

در واقع همه ما در محیط شیشه ای فعالیت می‌کنیم از این رو باید با شفاف سازی پیش رفت.

دلایل اعلام اعضای شورای ارزشیابی و بازبینی آثارسینمایی

وی درخصوص اعلام اعضای این شورا گفت: ترجیح دادیم به جای اینکه اسامی این افراد دهان به دهان و به صورت گمانه زنی اعلام شود، به صورت شفاف اسامی را اعلام کنیم زیرا در حال حاضر در یک اتاق شیشه‌ ای زندگی می‌‌کنیم و همه رفتارهای ما قابل رویت است.

دبیر سی ودومین جشنواره فیلم فجر درباره انتخاب اعضای شورای انتخاب گفت: تلاش شده از افرادی در این شورا استفاده شود که گروه ها و جریان های مختلف را نمایندگی کنند، تا حضور این افراد باعث افزایش همگرایی شود.

رضاداد افزود: اینکه در میان این اعضا روحانیون نیز حضور دارند، به خاطر آیین نامه مصوب ترکیب اعضای شورای انتخاب است زیرا در عمل مواردی پیش آمده که نیاز به نظر کارشناسی این افراد بوده، بنابراین حضور روحانیون بطور قطع مفید خواهد بود.

مشاور رییس سازمان سینمایی درباره حضور نداشتن تهیه کنندگان در ترکیب این شورا توضیح داد: کارگردان برآیند سینمای کشور است، بنابراین حضور آنها ضروری است. اما نبود تهیه کنندگان چندان معنایی نخواهد داشت.

نیازمند شفاف سازی اقتصادی هستیم

وی دربخش دیگری از سخنان خود درباره چگونگی برخورد با مدعیان رانت خواری توضیح داد: اگر جذب سرمایه در بخش های دولتی و خصوصی به شیوه سالمی صورت گیرد به طور قطع شاهد فساد مالی نخواهیم بود.

مشاور رییس سازمان سینمایی اضافه کرد: البته در زمینه استفاده از رانت دو دیدگاه وجود دارد.

برخی معتقدند که تهیه کننده نباید با سرمایه خود فیلم بسازد. دیدگاه بدبینانه دیگر معتقد است که هرگونه رابطه تهیه کننده با نهادهای دولتی به رانت خواری منجر می‌شود.

به گفته وی، برخی ادعاها که دوستان در زمینه استفاده دیگران از رانت های دولتی به هنگام اختلاف بیان می کنند، فرصت ها را به تهدید تبدیل می‌کند.

رضا داد افزود: آنچه که برخی افراد به هنگام اختلاف مطرح و یا ادعا می‌کنند، نباید مبنای عمل و داوری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نیازمند شفاف سازی اقتصادی هستیم، عنوان کرد: در دوره جدید پول چندانی نیست که بخواهد به رانت تبدیل شود، اما از آنجا که منابع سینما محدود است، لازم است که توزیع منابع و امکانات عادلانه باشد.

چشم انداز سینمای کشور امیدوارکننده است

رضا دادبا بیان اینکه نباید بر مسایل و مشکلات تاکید کرد، افزود: شرایط امروز کشور موقعیت بسیار خوبی برای همکاری و فعالیت است.

احساس خوشایند و امیدواری در میان همه آحاد کشور دیده می‌شود، بنابراین باید با فراموش کردن اختلافات گذشته، برای آینده برنامه ریزی کرد.

وی بر لزوم دامن نزدن بر اختلافات تاکید کرد و گفت: بزودی یک شورای مشورتی با حضور بزرگان سینما تشکیل خواهد شد.

رابطه متقابل سازمان سینمایی و کمیسیون فرهنگی مجلس

وی در خصوص جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس با رییس سازمان سینمایی گفت: برگزاری این جلسات بسیار خوب بود و دعوتی که صورت گرفت منجر به بازخوردهای بسیار مثبتی در مجلس شد و در نهایت مقرر شد که این جلسات ادامه پیدا کند تا سازمان سینمایی و کمیسیون فرهنگی کمک کنند تا اتفاقات خوبی در آینده رخ دهد.

رضاداد تاکید کرد: هیچ تفاهم جدیدی صورت نگرفته و تصمیم جدیدی نیز در این دیدارها گرفته نشده، بلکه فقط گفت ‌وگو بوده که می‌تواند باعث امیدواری نسبت به آینده شود.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در حکمی علیرضا رضاداد را به عنوان دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر منصوب کرد.

این رویداد سینمایی بهمن ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 233917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز