طرح اصلاح تبصره۲ ماده۳۹ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوبه جلسه مورخ ۹۲.۷.۳ مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۹۲.۷.۱۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

بدین‌وسیله متن این تبصره به شرح زیر اصلاح شده است. «حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی موضوع مواد38 و 39 این قانون در صورت اشتغال در دستگاه‌های موضوع بند الف ماده2 این قانون قطع نمی‌شود.»با این اصلاحیه حقوق مکتسبه بسیاری از جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی که در معرض قطع شدن قرار گرفته بود، تثبیت شد. در طی تصویب این طرح در مجلس و پس از آن ابهامات زیادی از جانب جانبازان مطرح شد که ما را بر آن داشت تا با بهره‌گیری از سوابق قوانین به این ابهامات پاسخ دهیم و ایثارگران گرامی را به حقوقشان آشنا سازیم.

لذا آن ابهامات و شبهاتی که به طرق مختلف به دست ما رسیده بررسی و پاسخ آن داده می‌شود، بدیهی است چنانچه ابهامات دیگری در ذهن ایثارگران باشد در ادامه بحث به آن نیز خواهیم پرداخت.

1- چه گروهی از جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال می‌شوند؟
2- آیا بازنشستگان مشمول دریافت حقوق حالت اشتغال می‌شوند؟
برابر قوانین مصوب کلیه جانبازان و آزادگان باید در کمیسیون‌های ذیصلاح در نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت ازکارافتادگی آنان مشخص شود. جانبازان و آزادگان از بابت ازکارافتادگی دارای
3 وضعیت خواهند بود.
الف) ازکارافتاده کلی می‌شوند و در شمول قانون حالت اشتغال قرار می‌گیرند.
ب) ازکارافتاده جزئی می‌شوند و در شمول حقوق وظیفه قرار می‌گیرند.
ج) ازکارافتاده کلی و جزئی نمی‌شوند، لذا مشمول دریافتی مستمر نخواهند بود، بلکه به برخی از آنان برای یکبار پاداش پرداخت می‌شود.با این وصف تمامی جانبازان و آزادگان باید به کمیسیون‌های ذیصلاح معرفی شوند و از این بابت هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای معرفی آنان وجود ندارد.

کمیسیون‌های پزشکی در بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیروهای مسلح ملزم هستند تکلیف همه جانبازان و آزادگانی که دارای درصد هستند را از حیث ازکارافتادگی مشخص کنند و مراتب را به ذینفع اطلاع دهند. برخلاف تعیین درصد که فقط ضایعات مربوط به مجروحیت ملاک عمل قرار می‌گیرد، برابر بند6 قسمت(ب) نحوه تعیین ازکارافتادگی کلی موضوع دستورالعمل تعیین ازکارافتادگی مصوب فرماندهی معظم کل قوا جانبازانی که به سن 50سالگی رسیده یا دارای بیماری ناتوان‌کننده باشند مجموع این عوامل و ضایعات مربوط به مجروحیت می‌تواند با تأیید شورای‌عالی پزشکی از مصادیق ازکارافتادگی قرار گیرد و از تاریخ تصویب شورا، این افراد مشمول قانون حالت اشتغال خواهند بود.

مع‌الوصف انتخاب نحوه برقراری حقوق حالت اشتغال برای بازنشستگان با خود آنان است. اگر مایل باشند حکم بازنشستگی آنان در دستگاه مربوط تبدیل به حالت اشتغال شود، پس از صدور رأی کمیسیون پزشکی با مراجعه به صندوق بازنشستگی مربوط و دستگاه اجرایی محل خدمت نسبت به تبدیل حکم حقوقی آنان اقدام می‌شود در غیر این صورت می‌توانند جدای از حقوق بازنشستگی که به‌واسطه 30سال خدمت و پرداخت کسورات بازنشستگی طی این 30 سال حاصل شده است، متقاضی دریافت حقوق حالت اشتغال شوند؛ زیرا به استناد بند یک ماده واحده قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان مصوب 75.9.7 مجلس شورای اسلامی، حقوق بازنشستگی به سبب قانون دیگر (یعنی قانونی که حسب آن فرد متقاضی 30سال خدمت کرده و کسورات آن به صندوق بازنشستگی واریز شده است) مانع از دریافت حقوق حالت اشتغال که منشأ آن ایثارگری است، نمی‌باشد.

کد خبر 234138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز