همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل ماموریت نیروهای خارجی تحت رهبری امریکا در افغانستان را پیش پایان آن در انتهای امسال و عقب نشینی، تمدید کرده است.

به گزارش پرس تی وی، ۱۵عضو شورای امنیت سازمان ملل روز پنج شنبه (۱۸ مهر) به اتفاق آراء قطع نامه ای را تصویب کردند که به موجب آن به نیروهای کمک به تامین امنیت افغانستان (ایساف) اجازه داده می‌شود تا وظایف خود را تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ در این کشور انجام دهند. این قطع نامه می‌گوید، شرایط در افغانستان تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی به شمار می‌آید.

امریکا و متحدانش در اکتبر ۲۰۰۱ به عنوان بخشی از جنگ به اصطلاح واشنگتن علیه تروریسم به افغانستان لشکرکشی کردند. در این حمله طالبان از قدرت به زیر کشیده شد، اما پس از گذشت حدود ۱۲ سال، نیروهای خارجی هنوز نتوانسته اند امنیت و ثبات را در این کشور برقرار کنند.

در ماه های گذشته و در حملات هوایی و عملیات های زمینی نیروهای نظامی تحت رهبری امریکا در مناطق مختلف افغانستان، صدها غیرنظامی افغان جان خود را از دست داده‌اند. در همین حال خشم مردم افغانستان از ادامه کشتار غیرنظامیان در حملات مرگبار نیروهای خارجی بیش از پیش شده است.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان اوایل این هفته گفت نیروهای خارجی مستقر در این کشور موجب رنجش بیشتر مردم افغانستان شده‌اند.

کرزی گفت: «در بعد امنیتی، کلیه اقدامات ناتو موجب رنجش بسیار زیاد مردم و کشته شدن بسیاری از مردم افغانستان شود و این مسئله هیچ دستاوردی نداشته است زیرا امنیت در این کشور برقرار نشده است.»

در پاسخ به این اظهارات، آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو گفت: «در پی تلاش های گسترده و فداکاری های جدی» از سوی نیروهای خارجی، پیشرفت هایی در افغانستان حاصل شده است که این پیشرفت ها «قابل توجه است و نمی توان آن را انکار کرد.»

راسموسن تاکید کرد: «افغانستان در ۱۰ سال گذشته مسیر طولانی را طی کرده است.»

کد خبر 234551
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز