همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تعیین یک مسئولیت جدید تحت عنوان قائم مقام وزیر در امور هوانوردی، بخش‌هایی از پرچالش‌ترین زیرمجموعه‌های وزارتخانه یعنی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور را به زیرنظر این مجموعه درآورد تا در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد پایان مدیریت دوگانه در صنعت حمل و نقل هوایی باشیم.

صنعت هوایی

به گزارش مهر، عباس آخوندی در تازه ترین حکم خود مسئولیت جدیدی را در وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرد که این پست جدید می‌تواند یکی از مهمترین زیرمجموعه های این وزارتخانه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

براین اساس، آخوندی آخرین روز از هفته گذشته، محمدعلی نوریان را به عنوان قائم مقام خود در امور هوانوردی و هواشناسی منصوب کرد تا یکی از پرچالش ترین بخش‌های زیر مجموعه وزارتخانه را زیرمجموعه قائم مقام خود کند.

وزیر راه و شهرسازی در حکم نوریان آورده است که مهمترین ماموریت وزارت راه و شهرسازی در دولت، وضع و اجرای مقررات به منظور افزایش ایمنی، رفاه، بهبود کیفیت خدمات و حفاظت از حقوق شهروندان است، بنا براین در طراحی و بازنگری تمام سیاست ها و فرآیندهای عملیاتی صنعت هوانوردی این شاخص ها باید مورد توجه باشد.

آخوندی در این حکم با یادآوری سیاست دولت در حمل و نقل هوایی مبتنی بر آزادسازی و افزایش سهم بخش خصوصی در راستای اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه، مطرح کرده است: در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و فرودگاه ها نیز می توان از مشارکت بخش خصوصی در بهره برداری استفاده کرد.

همچنین در حکم نوریان بر بازسازی ساختاری صنعت هوانوردی، توسعه و مدرن سازی این صنعت در بخش های مختلف، افزایش میزان بهره وری از سرمایه گذاری های صورت گرفته، توسعه موقعیت کشور در حمل و نقل هوایی و بین المللی و تبدیل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به قطب حمل و نقل بار و مسافر تاکید شده است.

آخوندی همچنین از قائم مقام خود در امور هوانوردی و هواشناسی خواسته است که در راستای افزایش توان ملی در جهت جذب فناوری های جدید و ارتقای فناوری های موجود،‌ آموزش نیروی انسانی در صنعت هوانوردی و هواشناسی، استفاده از فناوری اطلاعات، سهولت دسترسی شهروندان و بهره برداران به اطلاعات و خدمات و خدمات دسترسی به شبکه اینترنت در حین سفر اهتمام جدی از خود نشان دهد.

براین اساس به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی به منظور توسعه صنعت هوانوردی و خصوصی سازی این صنعت برنامه های جدیدی دارد و با سپردن این وظیفه به قائم مقام خود به دنبال تحولات بزرگی در این صنعت است.

صنعت هوانوردی در حال حاضر زیرمجموعه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور در وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که هر کدام از این مجموعه ها داعیه دار بخش هوانوردی در کشور هستند و سیاست‌گذاری‌های خاص خود را دارند.

در واقع در جریان اجرای سیاست‌ها هرکدام از این دونهاد روش‌های جداگانه ای را پیگیری می کنند که در نهایت صنعت هوانوردی را دچار چندگانگی کرده است، البته در دوره های قبل سعی شد شرکت فرودگاه‌های کشور به عنوان زیرمجموعه ای از سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت کند اما به دلیل ساختار جداگانه ای که برای آن در نظرگرفته شده، بازهم موازی کار در این دو سازمان به چشم می خورد.

این موازی کاری موجب شده که در گذشته بارها از سوی کارشناسان ادغام این دو مجموعه مطرح شود اما بنا به دلایلی نامشخص از سوی دولت‌ها پیگیری نشد و همچنان این دو مجموعه به صورت مستقل به کار خود ادامه می‌دهند.

با این حال، وزیر در حکم خود بر ورود بخش خصوصی به ساخت فرودگاه‌ها تاکید کرده است، زیرا در حال حاضر ناظر و مجری در بخش فرودگاه‌ها دولت است در صورتی که نمی توان یک نهاد هم سازنده باشد و هم بر اجرای خود نظارت کند، بنابراین سیاست جدید وزارخانه احتمالا حذف تدریجی کارهای اجرایی از سوی دولت و ورود بخش خصوصی به این حوزه است.

به هر حال، به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی با تعیین قائم مقام در امور هوانوردی، به دنبال پایان مدیریت دوگانه در صنعت حمل و نقل هوایی کشور است. 

کد خبر 234698
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز