همشهری آنلاین: رییس پژوهشکده تفسیر اهل بیت (ع)‌ گفت: سفر حج فرصتی است تا زائران رابطه خود را با خدا اصلاح کنند و روابط اجتماعی، درون گروهی و درون کاروانی خود را بهبود ببخشند.

روز عرفه

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نکاتی که زائران باید در سفر حج مدنظر قرار دهند، اظهار کرد:‌ انسان وقتی از سفر حج برمی‌گردد باید گناهانش ریخته باشد و از نظر کمالات پیشرفت کرده باشد و این امر با مدنظر قرار دادن چند کار مهم به دست می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: انسان باید در این سفر ارتباطش را با خدا از طریق نیایش، انس با قرآن و ادعیه افزایش دهد که برای هر یک از مناسک حج از احرام گرفته تا طواف و رمی جمرات، عرفات، مشعر، منا و ... از ائمه (ع) ادعیه‌ای وارد و سفارش شده است.

رییس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم با بیان این‌که «زائران ایرانی باید بحث ارتباط با زائران سایر کشورها را نیز مدنظر قرار دهند»، گفت: در سفر حج محدودیت‌هایی وجود دارد که انسان مجبور است با یکسری افراد ناآشنا همنشینی کند و در تنگناها، ازدحام‌ها و شلوغی‌ها در مراحل مختلف آستانه تحمل خود را افزایش دهد؛ بنابراین باید با اصلاح رابطه خود با خداوند روابط اجتماعی و درون گروهی خود را در سفر حج بهبود ببخشیم و وقتی از سفر حج برگشتیم آثارش را نگهداریم. این می‌تواند یک عمر تضمین کننده سعادت انسان باشد.

مسعودی همچنین درباره تاثیر مراسم حج بر وحدت امت اسلامی اظهار کرد: هم اینکه مسلمانان از نقاط مختلف دنیا در آنجا حضور پیدا می‌کنند، بسیاری از تبلیغات دشمنان که به ویژه به شیعیان نسبت می‌دهند با این حضور خنثی می‌شود. از سوی دیگر حضور در مساجد و نمازهای جماعت به بخشی از شبهات دشمنان که می‌گویند شیعیان به نماز اهمیت نمی‌دهند پاسخ می‌دهد.

وی با بیان توصیه‌هایی به زائران ایرانی، افزود: زائران باید از کارهایی که برای سایر مسلمانان ناراحت‌کننده یا غیر عرفی است پرهیز کنند همانند حرف زدن بین نمازها، رفت و آمد در حین نماز، بلند صدا زدن همدیگر در مسجد، دیر حاضر شدن در نماز جماعت یا تشکیل صف‌های نامنظم و مواردی از این قبیل را رعایت کنند که وقتی این کارها را انجام دادند معلوم می‌شود که ما هم مثل سایر مسلمانان هستیم و این به وحدت و انسجام اسلامی کمک می‌کند.

رییس پژوهشکده تفسیر اهل بیت (ع) تاکید کرد:‌ زائران شیعه باید یک رفتار متعارف مقبول و مورد پسند عموم مسلمانان در مراسم حج و مدت زمانی که در آن سرزمین هستند از خود نشان دهند.

کد خبر 234970
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز