گروه اقتصادی- رضا کربلایی: فشار سنگین پرداخت یارانه نقدی از بودجه عمرانی و جاری شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی دولت همچنان ادامه دارد و تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد که دولت و مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که بار کج هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت نقدی یارانه‌ها با استقراض از بانک مرکزی، چاپ اسکناس و برداشت‌های مستقیم از حساب بنگاه‌های اقتصادی دولت به منزل نمی‌رسد و راهی جز قطع یارانه دست‌کم ۳دهک پردرآمد یارانه‌بگیران نمانده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت آشکارا مخالفت خود را با پرداخت نقدی یارانه‌ها از محل دست بردن در حساب شرکت‌های نفتی و توقف پروژه‌های عمرانی و ملی کشور بیان کرده است.

به اسم پرداخت یارانه، بخش انرژی را نابود کردند!

وزیر نفت دیروز با بیان اینکه مشکلاتی که در این چند ساله برای صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیش آمده داستان غم‌انگیز و فاجعه‌آمیزی است، گفت: یک عده آدم که فهم عمیقی از این حوزه نداشتند، به‌خاطر اجرای اهدافی، دستگاه‌های بزرگ بخش انرژی کشور را به آستانه نابودی کامل رساندند. بیژن زنگنه تأکید کرد: کار این افراد مثل کسی است که سوار بر یک آمبولانس برای رساندن مریض به مقصد در راه صدها نفر را زیر گرفته و کشته و هزاران دست و پا را شکسته است؛ این دوستان به اسم دادن یارانه به مردم، دستگاه‌های بزرگ انرژی چون توانیر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت گاز را با تخلفات صریح و مکرر از قانون، نابود کردند.

وزیر نفت تأکید کرد: برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها خیلی چیزها را از دست دادیم، برای چه؟ که چه بشود؟ زنگنه گفت: در سال‌های اخیر برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها پول‌های زیادی برخلاف قانون از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گرفته شد و متأسفانه چون چاره‌ای ندارند، امسال هم این پول را از این شرکت می‌گیرند، اما سعی می‌کنیم این مشکل خارجی که مثل یک بختک عظیم روی گلو و سینه این شرکت قرار گرفته را از بین ببریم. او گفت: وقتی عقل و تدبیر بر کارها حاکم نیست، کار جلو نمی‌رود، در جریان هدفمندی یارانه‌ها پولی به زور از این شرکت گرفته شد.

راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک سوخت در ایران

وزیر نفت با انتقاد از وضعیت جایگاه‌های سوخت در ایران گفت: در 4-3سالی که در مدیریت هستیم باید تلاش کنیم ظاهر جایگاه‌های سوخت در کشور را تغییر دهیم. به گزارش شانا، بیژن زنگنه با بیان اینکه ١٦سال است که در دنیا بر راه‌اندازی تک پمپ و پمپ سیار بنزین و گازوئیل در کنار خیابان‌ها تمرکز شده، گفت: این بار تمامی تلاشم را خواهم کرد تا این نوع جایگاه‌ها را راه‌اندازی کنم زیرا با توجه به تولید گازوئیل با کیفیت و مجوزهای دولت برای شماره‌گذاری خودروهای سواری دیزلی این نوع جایگاه‌ها می‌تواند کمک خوبی به بخش حمل‌ونقل کند و حداقل در کوتاه‌مدت می‌تواند در 4 تا 5 شهر بزرگ کشور اجرایی شود.

کد خبر 235590
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز