همشهری آنلاین: یک مقام محیط‌زیستی چین می‌گوید تلاش چین برای مقابله با بحران دائمی آلودگی هوا که این هفته باعث تعطیلی یک شهر ۱۱ میلیون نفری در این کشور شد، به علت شرایط بد آب و هوایی با مانع روبرو شده است.

به گزارش رویترز کیفیت هوا در شهرها مایه نگرانی فزاینده رهبران چین شده است که مسئله ثبات اشتغال خاطر آنهاست و نگران بروز ناآرامی‌ها در شهرها هستند، چرا که جمعیت شهری مرفه‌تر در موضع مخالف با مدل "رشد اقتصادی به هر قیمت "که هوا، آب و خاک این کشور را آلوده کرده است، قرار گرفته است.

دولت چین در طول این سال‌ها طرح‌های بسیاری را برای مقابله با آلودگی هوا اعلام کرده است، اما این طرح‌ها پیشرفت ظاهری چندانی، به خصوص در شمال و شمال شرق این کشور نداشته‌اند.

هاربین، شهر سردسیر 11 میلیون نفری در شمال شرق چین، دوشنبه این هفته هنگامی که شاخص آلودگی به حد 50 برابر میزان توصیه‌شده سازمان جهانی بهداشت رسید، تقریبا به حالت تعطیلی در آمد.

فانگ لی، معاون رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرداری پکن در این باره گفت: "این مه‌دود شدید، بیش از همه، ناشی از شرایط آب و هوایی است."

او در یک کنفرانس خبری درباره اقدامات فوری جدید برای مقابله با مه‌دود در پایتخت چین گفت: "در حال حاضر، مجموع مواد آلاینده خروجی از حد ظرفیت محیطی فراتر رفته است."

فنگ مه غلیظ را مسئول هوای آلوده‌ای شمرد که هنوز هاربین و بخش‌های بزرگی از شمال شرق کشور را می‌پوشاند.

او گفت: "در شهر هاربین به طور اتفاقی نخستین روز روشن شدن دستگاه‌های گرم‌کننده برای زمستان با مه غلیظ همزمان شده بود- این دو عامل ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند."

بر اساس ارقام رسمی سیستم گرم‌کننده مرکزی جمعی که بوسیله دولت در یک تاریخ معین فعال می‌شود، 65 درصد گرمای مورد نیاز شهر هاربین را فراهم می‌کند. بیشتر حرارت در این سیستم گرم‌کننده از سوزاندن زغال‌سنگ به دست می‌آید.

سیستم گرم‌کننده مرکزی پکن معمولا در میانه ماه نوامبر فعال می‌شود.

شهر پکن یا "بیجینگ" که به علت آلودگی هوایش ساکنان انگلیسی‌زبانش گاهی آن را "گری‌جینگ" (Grayjing) یا " "بژ- جینگ" (Beige-jing) می‌نامند، در زمستان سال گذشته به علت مه‌دود غلیظ دچار وضعیت اورژانس مشابهی شد؛ در آن هنگام شاخص آلودگی هوا در این شهر در یک روز به خصوص بد در ماه ژانویه به 45 برابر میزان مجاز رسید.

دود برخاسته از کارخانه‌ها و سیستم‌های گرم‌کننده مرکزی، بادهای وزیده شده از صحرای گوبی و دود اگزوز میلیون‌ها وسائل نقلیه در ترکیب با هم می‌تواند شهر پکن را برای روزها زیر پوشش تیره فرو می‌رود.

فنگ می‌گوید اگر سه روز آلودگی هوا در حد خطرناک یا نزدیک به حد خطرناک در زمستان امسال پیش‌بینی شود، فعالیت‌های ساختمان‌سازی، تولید کارخانه‌ای، کباب‌پزی‌های در محیط خارج و آتش‌بازی‌ها به طور موقت ممنوع خواهند شد.

همچنین به گفته او درصورت پیش‌بینی آلودگی هوا در حد خطرناک برای سه روز متوالی، مدارس تعطیل خواهند شد و ممنوعیت‌های موقت بر روی رفت و آمد ماشین‌ها اعمال خواهد شد.

کد خبر 236068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز