همشهری آنلاین: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرایط مالی دانشگاه‌ها را در سال جاری نامناسب عنوان کرد و در مورد چگونگی بازگشت به کار استادان بازنشسته توضیحاتی داد.

جعفر توفیقی در گفتگو با مهر، درباره وضعیت بودجه دانشگاه‌های کشور، اظهار داشت: اصلاحات بودجه 92 به دستگاه‌های کشور ابلاغ نشده به این دلیل که اصلاحیه در مجلس است؛ اما در تلاشیم کسری بودجه سال جاری کمترین تاثیر را بر بودجه 92 دانشگاه‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاهها بودجه مستقل خود را دارند و نظارت وزارت علوم بر بودجه دانشگاهها توسط هیأت امنای هر دانشگاه صورت می گیرد، افزود: وزارت علوم از طریق بودجه تفصیلی بر هزینه کرد و عملکرد مالی دانشگاهها نظارت دارد بنابراین بعد از اینکه اعتبارات ابلاغ شد دانشگاهها باید بودجه تفصیلی خود را تصویب کنند.

سرپرست وزارت علوم، ادامه داد: اتفاقی که در سالهای گذشته رخ داد این بود که تخصیص به میزان رقم بودجه عملی نشد و تمام سازمانها از جمله دانشگاهها با کمبود در تخصیص اعتبارات مواجه اند که در این حالت هیأتهای امنا باید در بودجه دانشگاه تجدید نظر و منابع تامین کسریها را تامین کنند.

توفیقی در پاسخ به این سوال که وضعیت بودجه مالی دانشگاههای کشور هم اکنون چگونه است، تصریح کرد: وضعیت مالی دانشگاهها مناسب نیست و با وجود اینکه 7 ماه از سال 92 می گذرد اعتبارات جاری و هزینه ای اختصاص یافته به دانشگاهها کمتر از 50 درصد و بودجه عمرانی زیر 10 درصد تخصیص یافته است؛ بنابراین امیدواریم در شش ماهه دوم سال این مشکلات جبران شود.

وضعیت بازگشت به کار استادان بازنشسته

سرپرست وزارت علوم، همچنین درباره بازگشت به کار استادان بازنشسته با بیان اینکه تاکنون 400 درخواست به این وزارتخانه ارسال شده است، گفت: استادان بازنشسته را می توان در قالب دو گروه گنجاند؛ نخست استادانی که دانشگاه به خدمات آنان بدون لغو شدن حکم بازنشستگی شان، نیاز دارد و گروه استادانی هستند که نیاز است حکم بازنشستگی شان لغو شود.

وی درباره بازگشت به کار گروه نخست، گفت: دانشگاهها می توانند از خدمات آموزشی و پژوهشی استادان بازنشسته استفاده کنند.

توفیقی همچنین درباره لغو حکم بازنشستگی برخی استادان، اظهار داشت: در صورتی که قرار باشد حکم بازنشستگی برخی استادان لغو شود این اقدام پیچیدگی‌هایی دارد که معمولاً هم ضرورتی به این کار نیست و استادان می توانند به محیط کار بازگردند.

به گفته سرپرست وزارت علوم، دانشگاهها هم اکنون در حال بررسی این موارد هستند و بر حسب نیاز گروههای آموزشی، این استادان همکاری خود را از سر می گیرند.

توفیقی یادآوری کرد: بازگشت به کار به معنای استخدام دوباره نیست بلکه این دسته از استادان می توانند بار دیگر به گروه آموزشی خود در قالب قرارداد و نه استخدام رسمی بازگردند.

وضعیت دانشجویان ستاره دار

سرپرست وزارت علوم همچنین درباره بازگشت به تحصیل دانشجویان ستاره دار برای نیمسال بعدی سال تحصیلی، گفت: دانشجویانی که هنوز متقاضی بازگشت به تحصیل هستند، در صورت ارائه درخواستشان به وزارت علوم می توانند از نیمسال بعدی هم مشغول به تحصیل شوند.

کد خبر 236303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز