گروه شهری: سیستم حمل‌ونقل هوشمند در شرایطی استحکام خود را در پایتخت بیشتر می‌کند که با استفاده گسترده از دوربین‌های ثبت سرعت، تصادفات فوتی ناشی از سرعت بالا در بزرگراه‌های تهران به صفر رسیده است.

این سامانه با تشخیص، ثبت و اعلام سریع تخلفات و با مبنا قراردادن پلاک خودرو برای احراز هویت متخلف باعث ایجاد اعتماد عمومی به کارکرد سیستم اعمال قانون و در نهایت تغییر رفتار ترافیکی شهروندان شده است.

سیستم حمل‌ونقل هوشمند (ITS)، سامانه‌ای است مؤثر برای به‌ کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهبود عملکرد سیستم حمل‌ونقل که در آن تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی به‌صورت هماهنگ و یکپارچه به‌منظور بهبود کارایی و ایمنی در سیستم حمل‌ونقل عمل می‌کنند.

تاکنون 105معبر ورودی و 110معبر خروجی در محدوده طرح ترافیک به دوربین تجهیز شده است. همچنین تجهیز 16بزرگراه تهران به 120دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت و 60تقاطع حادثه‌خیز به سیستم ثبت تخلف هوشمند عبور از چراغ قرمز، از دیگر دستاوردهای حاصل از به کارگیری سیستم‌های کنترل هوشمند ترافیک است. این سیستم کنترلی موجب کاهش 87درصدی ورود خودروهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک و همچنین کاهش 60درصدی تصادفات منجر به جرح و به صفر رسیدن تصادفات منجر به فوت در شبکه بزرگراهی تحت پوشش دوربین‌های ثبت تخلف شده است. از آغاز بهره‌برداری از نخستین سامانه ثبت تخلف مکانیزه تاکنون 5سال می‌گذرد و در این مدت حدود 15میلیون برگه جریمه جهت متخلفان صادر و ارسال شده در صورتی که یک ریال از مبلغ این جرائم نیز به شهرداری تهران تعلق نگرفته است.

حجت‌الله بهروز، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در کارگاه تخصصی ویژه خبرنگاران که ازجمله برنامه‌های جانبی «ششمین جشنواره ترافیک و رسانه» محسوب می‌شود، در این‌باره گفت: مدیریت هوشمند نظام یکپارچه حمل‌ونقل عمومی با کمک اطلاع‌رسانی صحیح، بهبود شرایط زیست‌محیطی، ارتقای ایمنی، ایجاد دسترسی آسان به مبادی سرویس، ارائه خدمات با کیفیت و قابل اتکا، پوشش سراسری مبتنی بر شبکه یکپارچه حمل‌ونقل عمومی چندوجهی و جذاب‌تر ساختن حمل‌ونقل عمومی، راهکار مؤثری جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و دستیابی به سهم 75درصدی حمل‌ونقل عمومی است.

وی ضمن تأکید بر اینکه استفاده از سامانه حمل‌ونقل هوشمند باعث افزایش ظرفیت و کارایی عملیاتی سیستم حمل‌ونقل می‌شود، اظهار کرد: تسهیل در جابه جایی افراد و روان‌سازی‌ ترافیک، تشخیص و پیش‌بینی آلودگی هوا، اعمال استراتژی‌های کاهش عوامل مخرب کیفیت هوا، افزایش ایمنی در سیستم حمل‌ونقل، کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های زیست‌محیطی و در نتیجه بهبود بهره‌وری اقتصادی و نیز فراهم آوردن سیستم‌های اعطای حق تقدم حرکت برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی، سیستم‌های پرداخت الکترونیکی کرایه و سیستم‌های هوشمند اطلاع‌رسانی مسافران، ازجمله اهداف کاربردی اجرای این طرح است.

بهروز با اشاره به اینکه سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند با به کارگیری اطلاعات، ارتباطات و فناوری‌های کنترلی در جهت بهبود و اصلاح عملیات شبکه حمل‌ونقل عمل کرده و با ابزار و امکانات مناسب به کاربران و مسافران برای اتخاذ تصمیم بهتر یاری می‌رسانند، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی صوتی و تصویری در ایستگاه و داخل اتوبوس و نیز اطلاع‌رسانی از طریق اینترنت و تلفن همراه، ازجمله کارکردهای مؤثر این سامانه برای یاری‌رساندن به کاربران است. بهروز با بیان اینکه استفاده از سیستم مدیریت هوشمند باعث تبدیل تونل‌های شهری به محورهای نمونه ترافیکی در شبکه بزرگراهی شده، اضافه کرد: جلوگیری از ورود خودروهای سنگین باری و مسافری و موتورسیکلت‌ها به داخل تونل و همچنین جلوگیری از تردد وسایل نقلیه در خط اضطرار در تونل، ازجمله تدابیر محدود‌کننده تخلفات و اعمال قانون است که با استقرار نیروهای کنترل‌کننده در مبادی ورودی تونل امکان پذیر شده است.

کد خبر 236906

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز