گروه شهری: آخرین خبرها از محل ریزش زمین در شهرک غرب نشان می‌دهد که هم‌اکنون خطری خانه‌های مجاور این پروژه را تهدید نمی‌کند و آرامش نسبی به محل باز گشته است.

مناطق شهر

این مهم‌ترین نکته نشست اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با مدیران شهری بود که احمد دنیامالی، رئیس این کمیسیون آن را اعلام کرد. احمد دنیامالی درخصوص اقدامات صورت‌گرفته در پروژه ایران زمین گفت: البته اعتقاد داریم که اقدامات تأمینی بیشتری باید صورت گیرد چراکه تغییر رفتار خیابان ایران زمین به‌دلیل شیب دار بودنش نشان می‌دهد که میزان ریسک بالا لازم است.

براساس گزارش هیأت رسیدگی به این پروژه خطر احتمالی 6 ملک و 18واحد آپارتمان مجاور این پروژه را تهدید نمی‌کند و صاحبان این املاک درمنازلشان مستقر شده‌اند برهمین اساس آرامش نسبی به محل باز گشته است، البته قرار است نتیجه نهایی تا 10روز دیگر مشخص بشود.

همچنین به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا، پارلمان شهر همچنان تأکید دارد که بررسی و اقدامات صورت گرفته در این پروژه با ضریب اطمینان چند برابری باشد. دنیامالی افزود: همچنین اعتقاد داریم که اقدامات تأمینی بیشتری باید صورت گیرد چرا که تغییر رفتار خیابان ایران‌زمین به‌دلیل شیب‌دار بودنش نشان می‌دهد که میزان ریسک بالا لازم است. به اعتقاد دنیا مالی باید استانداردهای ساخت‌وساز در تهران با شرایط جغرافیایی هر منطقه متناسب باشد.

در ادامه این نشست نیز رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر از تدوین استانداردهای لازم در ساخت‌وساز با همراهی دستگاه‌های دخیل در این زمینه خبر داد.علیرضا جاوید، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران نیز درخصوص برنامه‌های انجام شده برای رفع خطر در پروژه شهرک قدس گفت: معاونت شهرسازی شهرداری تهران با کمک سازمان نظام مهندسی، کارشناسان دادگستری، پیمانکار، مجری و ناظر پروژه، کار تحقیقاتی وسیعی را درخصوص علل بروز این حادثه و راه‌های کاهش خطر و پایداری گود، ایمن‌سازی‌ اطراف گود و محور ایران زمین در این پروژه را بررسی کرده است.

به گفته وی هیأت رسمی کارشناسان دادگستری که متشکل از یک نفر متخصص در امر ساخت‌وساز و 2نفر قاضی، تک‌تک ساختمان‌های مجاور درگیر در اطراف پروژه را پایش کرده‌اند و درنهایت هیأت رسمی اعلام کرد که خطر احتمالی درمورد 6 ملک مجاور وجود ندارد. وی افزود: از سوی سازمان نظام مهندسی نیز تیم متخصصی با توان فنی بالا تعیین شده است که جوانب فنی پروژه را مورد بررسی قرار می‌دهد. جاوید در ادامه خاطرنشان کرد: درخصوص ادامه خاکبرداری، هیأت فنی به این نتیجه رسیده است که هرگونه ادامه خاکبرداری و افزایش عمق تا زمانی که موضوعات فنی پروژه به نقطه اطمینان برسد، صورت نگیرد.

معاون شهرسازی شهردار تهران همچنین اصلاح احتمالی پروانه ساختمان و کاهش طبقات را منوط به قضاوت کمیته فنی و طرح نهایی مهار خاکبرداری وضع موجود عنوان کرد. جاوید همچنین از مسدود کردن احتمالی بخش پیاده‌راه خیابان ایران زمین خبر داد.
علی فاخر ناظر عالی پروژه ایران‌زمین نیز گفت: با نصب انکربولت‌های اضافه، پروژه به شرایط پایداری رسیده است ولی ریسک آب وجود دارد. همچنین با نصب شمع‌ها و تیرآهن‌های 15 در نقاط حساس، گود به حالت عادی برخواهد گشت. سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی نیز که درجلسه حضور داشت این اطمینان را به اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا داد که از توان فنی بالای سازمان درجهت شناسایی عوامل و نیز اقدامات صورت گرفته برای به صفر رساندن خطر احتمالی این پروژه استفاده خواهد شد.

اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران وحمل‌ونقل شورا نیز باتأکید بر اینکه عملکرد مدیریت پروژه بسیار نقش آفرین است، گفت: با توجه به رویکرد مدیریت پروژه، متأسفانه افکار عمومی علیه این پروژه است از سوی دیگر توپ این افکار هم در زمین مدیریت شهری افتاده است. وی افزود: همه ما وظیفه داریم که پاسخگوی نگرانی‌های افکارعمومی باشیم و تا زمانی که این پروژه به استحکام لازم برسد ما کماکان در معرض پرسش قرار داریم. محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز تأکید کرد: در مباحث حقوقی، صدمات وارده به منازل اطراف پروژه باید مشخص شود، همچنین پایداری زمین منطقه مهم است آیا این موضوع بررسی شده است؟ وی افزود: باید زمانبندی برای رفع خطرات این پروژه صورت گیرد.

اقبال شاکری دیگر عضو کمیسیون عمران وحمل‌ونقل شورا نیز خاطرنشان کرد: آنچه حائز اهمیت است اینکه تمام ریسک‌ها بر عهده مالک است. وی پیشنهاد داد تا تیم سازمان فنی و عمرانی شهرداری، کارشناسان انجمن ژئوتکنیک و استادان دانشگاه به این موضوع وارد شوند و از کمک آنها هم استفاده شود.

کد خبر 237046
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز