شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اگر امروز از کتابفروشان درباره وضعیت فروش کتاب سؤال کنید، غالبا از فروش ناچیز کتاب گلایه دارند و دلایل مختلفی هم برای به‌وجود آمدن این شرایط مطرح می‌کنند و حرف غالب آنها این است که کتاب‌فروش نمی‌رود و مردم از کتاب استقبال نمی‌کنند، به‌خصوص در چند سال اخیر همگی نسبت به فروش پایین کتاب گلایه و شکوه دارند اما صالح رامسری، ‌مدیر انتشارات معین در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: هر ناشری هر وقت در هر شرایطی کتاب خوب چاپ کند مردم آن‌را می‌خرند. به گفته وی مشکل فروش کتاب را باید در مسائل مربوط به‌خودش یعنی کیفیت آثار و ناشران جست‌وجو کنیم.

کتاب


واقعیت این است که در وضعیت فعلی اقتصادی و شرایطی که مردم دغدغه‌های گوناگون معیشتی دارند، شاید انتظار داشتن از آنها برای رفتن به کتابفروشی و خریدن کتاب، توقعی نابجا به‌نظر برسد اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فرهنگی و اهل کتاب، انسان امروز همانگونه که به آب و هوا و تغذیه نیاز مبرمی دارد، به کسب آگاهی که حاصل مطالعه و اندیشیدن است نیز نیاز دارد. به همین دلیل برخی ناشرین معتقدند نباید خرید و مطالعه کم کتاب را به گردن وضعیت اقتصادی بیندازیم. مدیر انتشارات معین، با بیان اینکه همه کم و بیش در این زمینه مشکل دارند، تأکید می‌کند: به‌نظر من مشکل فروش کتاب را نباید فقط به مسائل اقتصادی ربط دهیم، بلکه در مسائل مربوط به‌خودش یعنی کیفیت آثار و ناشران نیز جست‌وجو کنیم؛ من معتقدم اگر کتاب خوب باشد مخاطبان به گرانی آن چندان توجهی نمی‌کنند، در واقع کتاب خوب همیشه مخاطب خود را پیدا می‌کند. به گفته وی در همین شرایط کتاب‌هایی هستند که در عرض یک‌سال به چاپ چندم می‌رسند، حتی اگر قیمت‌شان چندان ارزان هم نباشد.

رامسری توضیح می‌دهد: به‌عنوان نمونه در همین یکماه اخیر ما کتاب خاطرات سیاسی قوام السلطنه را منتشر کردیم، که با استقبال خیلی خوبی روبه‌رو شدیم. هفته گذشته کتاب دانایی داد (شاهنامه به نثر) از استاد کزازی را چاپ کردیم، که علاقه‌مندان بسیاری از این کتاب استقبال کردند. این هفته هم کتاب ردیف موسیقی ایران از استاد فرهاد فخرالدینی را قرار است توزیع کنیم و پیش‌بینی می‌کنم این کتاب هم فروش بالایی خواهد داشت. بنابراین من معتقدم کتاب خوب همیشه طرفدار دارد. اما کتابی که کتاب نباشد حتی در شرایط خوب اقتصادی هم آن‌را نمی‌خرند.

وی همچنین با بیان اینکه گرانی کاغذ یکی از مجموعه عواملی است که بر میزان فروش کتاب تأثیر دارد، گفت: چاپ خوب، صحافی خوب، کاغذ خوب و... همه این عوامل دست به‌دست هم می‌دهند تا کتاب خوب وارد چرخه نشر کشور شود.این ناشر با بیان اینکه علاوه بر اینها وزارت ارشاد نیز باید همکاری و همیاری کند و کتاب‌های خوب را خیلی در ممیزی معطل نکند، ادامه می‌دهد: این نکته را نباید فراموش کرد که کندی روند چاپ کتاب و گرفتار ماندن اثر در پیچ و خم‌های اداری نیز به بازار کتاب آسیب فراوانی وارد می‌کند؛ ‌به‌طوری که همه عوامل نشر دچار خسارت می‌شوند و من فکر می‌کنم در این میان سرعت در روند چاپ کتاب هم، حداقل می‌تواند تکانی نسبی بر بازار کتاب وارد کند.

وی با بیان اینکه سامان بخشی به وضعیت قوانین ممیزی از مهم‌ترین مطالبات ناشران در دولت یازدهم است، تصریح می‌کند: در سال‌های اخیر ناشران به جای آنکه در نشر کتاب با الزامات قانونی حوزه نشر مواجه باشند با سلایق افراد مواجه بودند و نشر کتاب‌ها براساس سلایق مسئولان حوزه نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گرفت، به همین دلیل نه‌تنها در حوزه نشر کتاب که حتی در عرضه کتاب هم با مانع سلیقه افراد مواجه بوده‌ایم.

مدیر انتشارات معین البته امیدوار است در این دولت برای ناشران آرامشی فراهم شود تا آنها بتوانند با اطمینان خاطر کتاب‌هایی را منتشر کنند که اعتماد مردم دوباره به آنها جلب شود و البته ناشران هم با حس مسئولیتی تمام عیار به‌کار بپردازند.

کد خبر 237179

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز