یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سفر به مصر در برنامه تور ۹ روزه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در خاورمیانه و شمال‌ آفریقا نبود؛ اما او یک روز پیش از محاکمه محمد مرسی و در برهه‌ای حساس تصمیم گرفت که چند ساعتی را در قاهره بگذراند.

جان گری

وزیر امور خارجه آمریکا  پس از دیدار با همتای مصری خود که اظهارات چندان گرمی همزمان با این سفر نداشت اعلام کرد که واشنگتن متعهد به همکاری با دولت موقت و دوست مردم و کشور مصر به‌عنوان شریک است.کری که ارشدترین مقام آمریکاست که از زمان برکناری مرسی توسط نظامیان به مصر سفر کرده دیدارش را در موقعیتی انجام داد که می‌تواند آینده مصر را رقم بزند و با محاکمه رهبران اخوان، سرنوشت آنهایی که تا همین چند وقت پیش «مقام ارشد» بودند و اکنون تبدیل به «متهم» شده‌اند را تعیین کند.

امروز پس از مدت‌ها بازداشت قرار است کسی که به‌عنوان نماینده جریان اسلامگرا با پیروزی در انتخابات یک‌سال رئیس‌جمهور بود، در حالی پای میز محاکمه برود که تظاهرات طرفداران او و اخوان‌المسلمین با همه خشونت‌ها و سرکوب نیروهای امنیتی همچنان ادامه دارد. کری در نشست خبری مشترک خود با نبیل فهمی، وزیر امور خارجه مصر خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه برای پیشرفت روند دمکراسی در مصر شد اما به جز حرف زدن درباره لزوم محاکمه عادلانه اشاره دیگری به کسی که در انتخابات گذشته به پیروزی رسیده بود نکرد. دیدار قبلی کری از مصر مربوط به‌ماه مارس است؛ زمانی که او در دیدار با محمد مرسی که آن زمان به جای بازداشتگاه در کاخ ریاست‌جمهوری بود از نیاز به اصلاحات اقتصادی برای بهبود اوضاع این کشور حرف زد.

روز گذشته او با تأکید بر تلاش برای پایان تنش میان واشنگتن و قاهره گفت: روابط ما با مصر براساس منافع ملی 2کشور است و ما باید چالش‌هایی که در 2سال گذشته در این زمینه به‌وجود آمده را پایان دهیم. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین خواستار پایان همه خشونت‌ها در مصر شد و اعلام کرد که مصر باید به سمت دمکراسی کامل حرکت کند. او همچنین به نقشه راه در مصر اشاره کرد و گفت این روند در مسیر درستی است و انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی و سایر انتخابات‌های این کشور طبق برنامه انجام می‌شود.

مقام‌های آمریکا بعد از برکناری مرسی توسط نظامیان بخشی از کمک‌های اقتصادی و نظامی خود را به مصر متوقف کردند که این مسئله باعث تنش در روابط دوطرف شد. درحالی‌که آمریکایی‌ها قصد دارند تعلیق کمک‌های خود را تمام کنند وزیر امور خارجه این کشور هم روز گذشته اعلام کرد که روابط قاهره و واشنگتن نباید براساس توقف کمک‌های آمریکا سنجیده شود. نبیل فهمی، وزیر امور خارجه مصر هم هر چند پس از دیدار با کری از قصد آمریکا برای پایان تنش‌ها ابراز خشنودی کرد و سفر وزیر امور خارجه آمریکا را یک علامت مثبت خواند اما پیش از رسیدن کری لحنی انتقادی نسبت به واشنگتن داشت.

وزیر امور خارجه مصر پیش از رسیدن همتای آمریکایی خود به مصر در گفت‌وگویی که برخی رسانه‌ها لحن آن را کم سابقه خواندند اعلام کرد که آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند با تغییر جهان عرب، نسبت به خواست مردم بی‌تفاوت باشند و مصر می‌تواند برای تأمین نیازهای امنیتی خود دیدی فراتر از آمریکا داشته باشد. او در مصاحبه‌خود با اعلام اینکه آمریکا باید چشم‌اندازی بلندمدت برای رابطه با مصر داشته باشد گفت: آمریکایی‌ها باید بفهمند که با بهار عربی نه‌تنها با دولت‌های عربی بلکه با مردم کشورهای عرب به توافق برسند.
وی گفت:‌ اگر به‌دنبال منافعی در خاورمیانه هستید، باید با کشوری که کانون خاورمیانه است(مصر) روابط خوبی داشته باشید یا حداقل روابطی با مدیریت و سازماندهی بهتری برقرار کنید.

وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در حالی به مصر سفر کرد که دیدار از این کشور در برنامه رسمی تور ۹روزه او در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار نداشته است. عربستان سعودی، اردن، امارات، الجزایر، مغرب و سرزمین‌های اشغالی ازجمله مقصدهای دیدارهای کری طی روزهای آینده هستند.

التهاب مصر در آستانه محاکمه مرسی

درحالی‌که امروز براساس اعلام مقام‌های مصری قرار است محاکمه محمد مرسی شروع شود گروه‌های حامی اخون‌المسلمین خواستار برگزاری تظاهراتی گسترده برای حمایت از رئیس‌جمهور سابق مصر شده‌اند. با هشدار وزارت کشور مصر درباره برخورد جدی با اعتراض‌ها این احتمال وجود دارد که مصر بار دیگر شاهد درگیری‌های خونین باشد. ائتلاف حمایت از مشروعیت مردم را دعوت به تظاهراتی گسترده در روز محاکمه مرسی کرده و از معترضان خواسته تا در میدان‌های اصلی و محل برگزاری دادگاه تجمع کنند. وزارت کشور مصر در مقابل هشدار داده که دستگاه‌های امنیتی با دقت تمام فراخوان‌های اعضای اخوان‌المسلمین و تمام طرح‌های آنها را که با هدف
«آشوب افکنی» در کشور است، زیرنظر دارند و با جدیت و قاطعیت با تمام خشونت‌ها برخورد خواهند کرد.

کد خبر 237495
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز