چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

گروه ادب وهنر: تولیدات تلویزیون در ایام محرم تنها مربوط به ساخت سریال و برنامه‌های مناسبتی و سخنرانی‌ها نمی‌شود. موسیقی مذهبی هم یکی از تولیدات تلویزیون است که در ایام‌ مختلف مذهبی از شبکه‌های مختلف تلویزیون و رادیو پخش می‌شود.


مرکز موسیقی صداوسیما به‌مدت یک‌سال است که تمرکز خود را بر تولید بسته‌های موسیقی گذاشته‌است؛ بسته‌های موسیقی‌ای که براساس مناسبت‌های خاص به شکل نماهنگ درمی‌آیند. یکی از بسته‌هایی که بر این مبنا تولید شده‌ «آوای نی‌ نوا» است که مجموعه 72قطعه نماهنگ است که ویژه‌ماه محرم تهیه و تولید شده‌است. رئیس مرکز سرود و موسیقی صداوسیما درباره تولیدات این بسته‌های موسیقی به آرشیو کامل صداوسیما اشاره می‌کند؛ «ما آرشیو غنی موسیقی در مرکز موسیقی صداوسیما داریم که شاید بیش از 130هزار قطعه موسیقی در ژانرهای مختلف موسیقی در این آرشیو موجود است که البته سهم موسیقی مناسبتی و مضمونی که در سال‌های مختلف تولیدشده در این میان موسیقی‌های دیگر زیادتر است. از سال 1372که مرکز موسیقی در صداوسیما تشکیل شد این آرشیو از جاهای مختلف صداوسیما ازجمله رادیو و آرشیو مرکزی جمع‌آوری شد و در کنار تولیدات این مرکز قرار گرفت و برای موضوعات مختلف ما آثار زیادی در آرشیو داریم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این قطعات را به‌صورت مضمونی بسته‌بندی کنیم تا با موضوعات مختلف آن را منتشر کنیم.»

آنطور که حسین تقی‌پور می‌گوید بنا به مناسبت‌های مختلف مجموعه نماهنگ‌های مختلفی تولید و تهیه شده‌است. آخرین بسته این مرکز موسیقی صداوسیما «آوای پایداری» نام داشت که مجموعه‌ای از 280نماهنگ مرتبط با دوران دفاع‌مقدس بود. پیش از این هم 350 اثر نماهنگ برای دوران انتخابات ریاست‌جمهوری دولت یازدهم تهیه شد و قبل از آن مجموعه نما‌هنگ‌ها مربوط به ایام بهار و نوروز بود که در اختیار شبکه‌های مختلف تلویزیون برای پخش قرار گرفت. آخرین بسته‌بندی موضوعی موسیقی این مرکز مرتبط با ایام محرم است. تقی‌پور درباره این آثار می‌گوید: برای ایام محرم تعدادی اثر جدید تولید کردیم، با توجه به آثار خوبی که در آرشیو در رابطه با محرم وجود داشت 72قطعه موسیقی را به نیت 72شهید کربلا تهیه و تولید کردیم و در اختیار شبکه‌های مختلف قرار دادیم که در این ایام پخش خواهد شد.»

رئیس مرکز موسیقی سرود صداوسیما ویژگی آوای نی‌ نوا را در ژانرهای مختلف موسیقی و با زبان‌های مختلفی همچون کردی، آذری، عربی، لری و فارسی می‌داند. از سوی دیگر این 72 نماهنگ با آهنگسازی محمدرضا عقیلی، جلال‌الدین منبری، محمد بیگلری‌پور و مهرداد دلنوازی و حضور آهنگسازهای مختلف، شهریار فریوسفی، پدرام کشکار، محمدرضا چراغعلی، سیدمحمد میرزمانی و علی تفرشی و همچنین خوانندگی صادق آهنگران، سلیم موذن‌زاده، سعید خوانساری، رضا طیبی و غیره همراه است. او به شاعران مختلفی همچون پرویز بیگی حبیب‌آبادی و فاضل نظری اشاره می‌کند و در ادامه می‌گوید: برای نخستین‌بار در قطعه «تو کشتی نجاتی» از شعر حسین منزوی استفاده شده‌است که این اثر با آهنگسازی محمدرضا عقیلی و خوانندگی محمد بهمنی یکی ازکارهای جذاب این بسته موسیقی است.

72قطعه نماهنگ ویژه‌نامه محرم متناسب با این ایام و در موضوع‌های استقبال از محرم، حضرت علی‌اصغر(ع) و علی اکبر(ع)، حضرت عباس(ع)، امام حسین(ع)، عاشورا، حضرت زینب(س) و اربعین تهیه و تولید شده است. انتخاب 72 اثر از بین آرشیو صداوسیما نیاز به هنرمندانی دارد که بتوانند از بین این آثار دست به انتخاب بزنند. تقی‌پور درباره این هنرمندان می‌گوید: ما در مرکز موسیقی، شوراهایی تخصصی در سطح عالی داریم؛ شورای‌ عالی موسیقی، شورای‌ عالی شعر، شورای‌عالی نظارت و شورای‌عالی امور استان‌ها که از این شوراها هنرمندانی را برای انتخاب قطعات موسیقی بسته‌های مناسبتی درنظر گرفتیم. به‌عبارت دیگر کمیته 5کارشناس عالی موسیقی انتخاب آثار هستند که آثار مختلفی را بررسی کردند.

آنطور که رئیس مرکز موسیقی سرود صداوسیما می‌گوید بیش از 300 اثر موسیقی برای انتخاب موسیقی محرم بررسی شده است که در نهایت 72 اثر برای پخش در این ایام انتخاب شده که شامل 20نما‌هنگ موسیقی براساس موسیقی و تصویر و 52نماهنگ با کلام است. او در ادامه می‌گوید: برخی از این آثار از ملودی‌های قدیمی بوده و سبک‌های نوحه‌های قدیمی با آهنگسازی جدید همراه است و شعر برخی از آثار یا بازسازی شده و یا عوض شده‌اند.

نماهنگ‌های این کار توسط کارگردانان سازمان صداوسیما تهیه و تولید شده‌است. او در این درباره می‌گوید: بیشترین فعالیت ما در بخش نماهنگ براساس داشته‌های خودمان است و بیشتر کار آرشیوی انجام می‌دهیم تا به سمت تولید برویم.او به تولید 40 نماهنگ جدید که در دستور کار این مرکز قرار گرفته است، اشاره می‌کند؛ «بیشتر کارهای آرشیوی انجام می‌دهیم که انتخاب تصویر و با حضور تدوینگرهای مختلف و کارگردان‌هایی که عموما از پرسنل خود سازمان هستند آماده پخش می‌شود.»به گفته تقی‌پور سفارش‌های ساخت نماهنگ تنها با حضور هنرمندان صداوسیما صورت نمی‌گیرد. او به ساخت نما‌هنگ‌های فاخری اشاره می‌کند که توسط کارگردان‌های بیرون از صداوسیما صورت گرفته است.

این روزها صداوسیما درگیر مسائل مالی است و با توجه به اینکه بسته‌های نماهنگ اغلب از کارهای قدیمی بوده و تصاویر براساس آرشیو است، این سؤال پیش می‌آید که آیا به‌دلیل مشکلات مالی مرکز موسیقی صداوسیما دست به ساخت کارهای اینچنینی زده است. تقی‌پور در این‌باره تصریح می‌کند: اینطور نیست، در آوای نی‌نوا کارهای جدید هم وجود دارد اما نیاز شبکه‌های مختلف تلویزیون به اندازه‌ای زیاد است که شاید فرصت نداشته باشیم که به اندازه نیاز شبکه‌ها اثر تولید کنیم.

کد خبر 237804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز