گروه اقتصادی: حجم بدهی انباشته ۴ اقتصاد بزرگ آسیا به ایران در حدود ۳۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به گزارش همشهری، در 2سال اخیر در نتیجه تشدید تحریم‌‌های اقتصادی، ایران نتوانسته منابع مالی حاصل از فروش نفت به کشورهای دیگر را دریافت کند. پیش از این و در جریان سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به کشور چین، منابع حاصل از فروش نفت به این کشور، 22میلیارد دلار اعلام شد.

خبرگزاری رویترز نیز حجم منابع مالی ایران در 3کشور بزرگ اقتصادی آسیا یعنی ژاپن، کره‌جنوبی و هند را 15.3 میلیارد دلار برآورد کرد. براساس گزارش رویترز از زمان اعمال تحریم‌ها، حدود 5.3 میلیارد دلار از پول نفت ایران در هند نگهداری می‌شود که از کل این رقم، 1.8 میلیارد دلار آن نزد شرکت‌های نفتی هند که نفت ایران را خریداری کرده‌اند، است و باقی در بانک‌های این کشور سپرده‌گذاری شده است. این گزارش می‌افزاید: پول نفت ایران به روپیه و در حساب‌های شرکت ملی نفت ایران در بانک «یوسی‌اُ» کلکته نگهداری می‌شود.

یک منبع آگاه دیگر در مورد میزان پول نفت ایران در کره‌جنوبی گفت: پول نفت ایران که در حساب‌های بانکی در کره‌جنوبی گیر کرده است، بیش از 5میلیارد دلار است. همچنین در ژاپن نیز از ابتدای سال‌جاری میلادی، مقادیر مشابهی پول نفت ایران نگهداری می‌شود. این منابع هم‌اکنون و در شرایطی که بسیاری از طرح‌های اقتصادی کشور نیازمند تأمین مالی‌اند بدون هیچ‌گونه استفاده‌ای در این کشورها انباشت شده است.مقامات نفتی و بانکی ایران امیدوارند که به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای ایران با 1+5 و توافق هسته‌‌ای بزرگ، دسترسی به دلارهای نفت فروش‌رفته در کوتاه‌مدت میسر شود. رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد.

کد خبر 238046
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز