همشهری آنلاین: آیدین آغداشلو، هنرمند نقاش و نظریه‌پرداز فرهنگی و هنری با اشاره به گرانی کاغذ در ایران گفت که باید با برنامه‌ریزی فرهنگی قیمت کاذب کاغذ را کاهش داد و دولت می‌تواند در این کار نقش موثری ایفا کند.

به گزارش ایبنا، آیدین آغداشلو، کم تمایلی مردم به کتاب را نتیجه برنامه‌ریزی نادرست فرهنگی دانست و وظیفه کسانی را که مسوولیت حراست و معرفی فرهنگ معاصر و گسترش آن در بین مردم دارند، گوشزد کرد.

وی با بیان این‌که با برنامه‌ریزی درست فرهنگی به نتیجه مورد نظر یعنی گسترش مطالعه در جامعه می‌رسیم، گفت: برخی مسائل وجود دارد که به برنامه‌ریزی فرهنگی مرتبط نیستند و از آن جمله می‌توان به گسترش روزافزون اینترنت در دنیای امروز اشاره کرد که تا حدودی جای مطالعه را نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا گرفته و سبب شده کتابخوانی به مفهوم گذشته وجود نداشته باشد.

آغداشلو در ادامه با اشاره به گرانی کاغذ اظهار داشت: وضعیت اقتصادی موجب افزایش قیمت کاغذ شد و گرانی کتاب را در پی داشت که باید با برنامه‌ریزی فرهنگی آن را جبران کرد. به اعتقاد من هفته کتاب بهترین موقعیت برای اجرای طرح‌های حمایتی مسئولان از مقوله کتاب و کتابخوانی است.

وی همچنین درباره نقش دولت در گسترش کتابخوانی نیز ابراز کرد: من معتقدم نباید هر جایی یقه دولت را گرفت که باید چنین و چنان بکند. دولت قرار نیست هر کاری بکند و گاهی اوقات نیز اتفاقا دولت نقشی ندارد. به نظر من مهم‌ترین حمایت دولت باید در زمینه بهای کتاب باشد، یعنی دولت می‌تواند در زمینه قیمت کتاب و ارزان کردن آن نقش موثری ایفا کند.

این هنرمند گفت: شیوه پخش کتاب و همچنین حمایت از کتابفروشی‌ها نیز اهمیت بسیار دارد و نباید این مقوله را فراموش کرد.

کد خبر 238198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز