یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: در دولت دهم بارها نوشتیم که انجمن‌های اولیا و مربیان کارایی خود را از دست داده و ادغام سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان و خانواده با سازمان مدارس غیردولتی هیچ سنخیتی با هم ندارند.

البته این ادغام ضربه مهلکی بود بر پیکر نحیف انجمن‌ اولیا و مربیان که به دستور وزیر سابق آموزش و پرورش وارد شد و هرگز به پیامدهای منفی آن توجهی نشد. انجمن اولیا و مربیان سازمانی مردم‌نهاد است و ادغام آن با سازمانی که اساس آن نفع مالی و پول است امری اشتباه بود و معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی که همواره دراندیشه نفع بیشتر مؤسسان مدارس غیردولتی است نمی‌تواند برای مدارس دولتی، به‌ویژه دولتی عادی تصمیمی بگیرد.

انحلال سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان و خانواده با شرح وظایف تعریف شده و با کارکردی مورد قبول با سازمان مدارس غیردولتی که مردم ذهنیت مثبت از آن ندارند، کاری کارشناسی شده نیست و موجب خدشه‌دار شدن جایگاه انجمن‌اولیا و مربیان در کشور می‌شود، ولی گوش شنوایی نبود و شد آنچه نباید می‌شد. اکنون کار به جایی رسیده است که جامعه به انجمن‌ اولیا و مربیان مدارس دید منفی دارد و انجمن را ابزاری برای توجیه دریافت پول اجباری در مدارس می‌شناسند.

این نگاه ماحصل جاری شدن اندیشه دولتمردانی است که خود را از خانواده آموزش و پرورش می‌دانند و مدعی‌اند همه کارهایی که در طول مدت مسئولیت‌شان انجام داده‌اند همسو با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده‌اند. این گروه هیچگاه حاضر نشدند حرفی برخلاف نظر خود بشنوند. رفتار و عملکرد مسئولان سابق آموزش و پرورش موجب شده تا همه کارکردهای آن به جز دریافت پول در مدارس به بوته فراموشی سپرده شود و نسبت به دعوتنامه انجمن اولیا و مربیان بی‌اعتنا باشند و آن را به منزله نامه‌ای می‌دانند که باید همراه آن مبلغی پول برای مدیر یا معاون مدرسه بفرستند! و از حضور در جلسات مختلفی که انجمن اولیا و مربیان برگزار می‌کند سرباز زنند.

البته در چند سال اخیر امور پیش‌دبستانی با وجود تأکید همه مسئولان آموزش و پرورش بر اهمیت جایگاه آن به سازمان مدارس غیردولتی واگذار شده است بدون اینکه توجهی به جنس کار شود و فقط نگاه مادی و نفع مدارس غیردولتی دیده شد و حتی پیش‌دبستانی‌های ضمیمه مدارس دولتی هم باید براساس ضوابط سازمان مدارس غیردولتی فعالیت کنند. با توجه به واگذاری امور پیش‌دبستانی به سازمان مدارس غیردولتی، افزون بر اینکه فرصتی ایجاد شد تا مدارس غیردولتی در مدارس خود دوره پیش‌دبستانی دایر کنند، شهریه مراکز پیش‌دبستانی نیز افزایش یافت و برخی خانواده‌ها از فرستادن فرزندان خود به‌علت ناتوانی در پرداخت شهریه به پیش دبستانی خودداری کنند. همچنین مراکز پیش‌دبستانی تحت پوشش بهزیستی برای ادامه فعالیت باید از سازمان مدارس غیردولتی مجوز دریافت می‌کردند که این امر مشکلاتی به‌دنبال داشت.

الحاق دوره پیش‌دبستانی به سازمان مدارس غیردولتی هم مانند انجمن اولیا و مربیان توجیه کارشناسی نداشت و فشار مالی بر مردم تحمیل کرد، البته موجب تقویت مدارس غیردولتی شد و با این کار پیش‌دبستانی‌های ضمیمه مدارس دولتی نیز برون سپاری شد و شهریه آنها نیز افزایش یافت.

به نوشته یکی از خبرگزاری‌ها قرار است ساختار سازمانی وزارت آموزش و پرورش بازهم تغییر کند که بر این اساس دفتر آموزش پیش‌دبستانی مجددا زیر مجموعه معاونت آموزش ابتدایی قرار می‌گیرد و انجمن اولیا و مربیان و خانواده نیز از سازمان مدارس غیردولتی جدا و سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان و خانواده تشکیل می‌شود.

تغییر ساختار سازمانی وزارت آموزش و پرورش نشان از واقع‌گرایی مسئولان کنونی این وزارتخانه و تلاش آنها برای برگرداندن قطار آموزش و پرورش روی ریل است و امید است تصمیمات آتی در این دستگاه براساس خردجمعی و استفاده از نظرات افراد مجرب، ‌متخصص و متعهد گرفته شود و طوری نباشد که تصمیمات اتخاذ شده در ستاد بدون کار کارشناسی و صرفا براساس دستور یک نفر باشد.

کد خبر 238378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز