دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

طی سال‌های اخیر، همواره کارشناسان و صاحب‌نظران محیط‌زیست از مدیریت منابع آب کشور انتقاد کرده و خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها را نتیجه مدیریت غیرمنطقی منابع آب عنوان کرده‌اند.

منابع آبی

 منتقدان مدیریت منابع آب می‌گویند خشک شدن دریاچه ارومیه، باتلاق گاوخونی، دریاچه پریشان و ده‌ها تالاب دیگر ناشی از احداث سدهایی است که ارزیابی زیست‌محیطی واقعی ندارند. در تازه‌ترین اظهارات معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به صراحت اعلام کرد:‌ وجود مشکلات بسیار در تأمین آب در کل کشور نشان می‌دهد که مدیریت منابع آب در کشور منطقی نیست. احمدعلی کیخا در گفت‌وگو با ایسنا افزود: علت اصلی خشک‌شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها در کشور همین مسئله عدم‌مدیریت صحیح منابع آب است که این موضوع در شورای‌عالی محیط‌زیست مطرح خواهد شد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: اکنون نه‌تنها در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان که به‌صورت طبیعی کم‌آب هستند دچار مشکل کمبود آب شده‌ایم بلکه در استانی مانند خوزستان که یک‌سوم آب‌های کشور را در خود جای داده نیز با مسائل بسیاری مواجه هستیم به‌طوری که می‌توان گفت در این استان اکنون نه زیستگاه‌ها وضعیت مطلوبی دارند و نه آب کافی در دسترس مردم قرار دارد. کیخا تأکید کرد: باید برای تأمین حقابه تالاب‌ها رفتار مدیریت منابع آب در کشور اصلاح شود تا نظارت بیشتری روی حفر چاه‌ها و کشاورزی صورت گیرد و از هدررفت آب با افزایش راندمان کشاورزی جلوگیری شود.

کد خبر 238408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز