دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تکلیف فیلم‌هایی که در دولت دهم توقیف شدند به‌زودی روشن می‌شود.

فیلم‌هایی چون «پاداش» کمال تبریزی، «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا، «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی و «خرس» خسرو معصومی ازجمله آثاری هستند که در دوران مدیریت جواد شمقدری موفق به دریافت پروانه نمایش نشدند. حالا قرار است با دستور علی جنتی وزیر ارشاد این فیلم‌ها بازبینی شوند و اگر شرایط اکران را داشتند به نمایش عمومی درآیند. معمولا هرگاه که ترکیب مدیریت سینما عوض می‌شود، تعدادی از فیلم‌هایی که در زمان مدیریت قبلی پروانه نمایش دریافت نکرده‌اند، رفع توقیف می‌شوند. جواد شمقدری هم وقتی 4سال پیش معاون امور سینمایی شد، کارش را با رفع توقیف فیلم‌های «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌کیا و «تسویه‌حساب» تهمینه میلانی آغاز کرد. حالا هم که ایوبی جای شمقدری آمده قرار است فیلم‌های فاقد پروانه نمایش بازبینی ‌ ‌شوند. اینطور که محمد احسانی معاون آثار و فعالیت‌های سازمان سینمایی می‌گوید، ممکن است تکلیف برخی از فیلم‌های توقیفی پیش از آغاز جشنواره فجر روشن شود. معاون آثار و فعالیت‌های سازمان سینمایی درباره بازبینی فیلم‌های توقیف‌شده از سال‌های گذشته همانند گزارش یک جشن، پاداش و خیابان‌های آرام اظهار کرد:‌ ما از وزیر ارشاد دستوری داریم مبنی بر اینکه این فیلم‌ها در یک روال مشخص به‌تدریج بازبینی شوند.

محمد احسانی با تأکید بر اینکه تمام مشکل این فیلم‌ها بحث ممیزی نیست، گفت: بخشی از آنها مشکلات حقوقی دارند که باید بازبینی لازم برای آنها انجام شود. او اظهار کرد: شورای بازبینی این فیلم‌ها هنوز کار خود را آغاز نکرده اما قرار است در آینده نزدیک انجام شود و حتی ممکن است تکلیف برخی از این فیلم‌ها پیش از جشنواره‌ فجر مشخص شود.

معاون آثار و فعالیت‌های سازمان سینمایی در پایان درباره برگزاری جلسات پروانه ساخت به‌صورت هفتگی گفت: از آنجا که مدتی این جلسات تعطیل بود، تاکنون آن را به‌صورت هفتگی برگزار کردیم اما درباره اینکه به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر، باید بگویم تا وقتی که متقاضی پروانه ساخت داشته باشیم بررسی آنها را به همین شکل ادامه می‌دهیم.

معاون آثار و فعالیت‌های سازمان سینمایی در ادامه درباره صادرنشدن پروانه نمایش فیلم «پرویز» به کارگردانی مجید برزگر توضیح داد: پروانه ساخت این فیلم از ابتدا ویدئویی بوده و طبق روال قانونی باید یک شورای سه نفره این فیلم را بررسی کنند و بعد درصورت تأیید، برای صدور پروانه نمایش سینمایی به شورای مربوطه ارجاع داده شود. احسانی همچنین اضافه کرد: هفته گذشته تهیه‌کننده این فیلم (سعید آرمند) اعتراض مکتوبی را نسبت به صادر نشدن پروانه نمایش فیلم پرویز ارائه کرده که قرار است آن هم بررسی شود.

محمد احسانی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره اطلاعیه اخیر دبیرخانه شورای پروانه ساخت در مورد متقاضیان کارگردانی فیلم اول بیان کرد: این اطلاعیه تنها یک یادآوری بود و رویکرد اصلی ما در بخش صدور مجوز فیلم‌های اول این است که مجوزهای صادر شده به تولید منجر شوند.

او اضافه کرد: کلیات قضیه این است که همیشه فیلم‌های اول یک سقف مشخص داشته‌اند و 10 تا 15درصد مجوزهای صادر شده را در برمی‌گیرند، اما در چند وقت اخیر با توجه به تغییرات مدیریتی پیش آمده، تعداد این درخواست‌ها از حد معمول بالاتر رفته است، ضمن اینکه بخشی از مجوزهای صادرشده اصلا به تولید منجر نمی‌شوند.

احسانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد این فیلم‌ها اول از 10 درصد گذشته ولی با این حال، ما یک ماه دیگر یعنی تا 15 آذرماه درخواست پروانه ساخت را تمدید کردیم، یادآور شد: طبق مقررات پروانه‌های ساخت برای 3 تا 5ماه صادر می‌شوند و پس از آن باید دوباره تمدید شوند.

کد خبر 238417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز