جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: مقام‌های دولت موقت مصر خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد هشدارهای خود درباره دوری از آمریکا را عملی کردند تا نشان دهند که در دوره سردی روابط با واشنگتن گزینه‌های دیگری در دست دارند و می‌توانند با نگاهی به گذشته بار دیگر به دوران هم‌پیمانی با شوروی بازگردند.

تقریباً 2هفته پس از آنکه همزمان با سفر جان کری به قاهره، نبیل فهمی، وزیر امور خارجه مصر اعلام کرد که این کشور می‌تواند برای تأمین نیازهای امنیتی خود دیدی فراتر از آمریکا داشته باشد، وزرای امور خارجه و دفاع روسیه راهی این کشور شدند تا فصل جدید روابط دوطرف وارد مرحله عملی شود. برای نخستین‌بار در تاریخ روابط مصر و روسیه با حضور عبدالفتاح السیسی در کنار مقام‌های مصری، مذاکرات میان دوطرف به شکل۲+۲ (2 دیپلمات و 2مقام نظامی) انجام شد تا تلاش برای گسترش روابط نظامی در کنار دیپلماسی مشخص شود.

درحالی‌که روابط میان واشنگتن و قاهره پس از برکناری محمد مرسی توسط نظامیان و تعلیق کمک‌های مالی آمریکا دچار تنش شده، مقام‌های مصری به صراحت اعلام کرده‌اند که قصد دارند روابط خود با روسیه را به سطح دوران اتحاد جماهیر سابق شوروی بازگردانند. نبیل فهمی پس از دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود با اعلام این مسئله گفت: ما عقیده داریم که روسیه نقش مهمی در سطح بین‌المللی بازی می‌کند و ما می‌خواهیم روابط خود را بهبود دهیم که به نفع هر دو طرف است.

مقام‌های دیپلماتیک روسیه در سال‌های گذشته سفرهای مختلفی به قاهره داشته‌اند اما سرگئی شویگو نخستین وزیر دفاع روسیه به‌حساب می‌آید که از سال۱۹۷۱ برای دیدار با مقام‌های مصری به این کشور سفر کرده است. هر چند مقام‌های دوطرف اعلام کرده‌اند که دیدارهای آنها که روز گذشته به پایان رسید درباره محورهای مختلفی بوده است اما بسیاری همکاری نظامی دوطرف برای خرید تسلیحات از روسیه را مهم‌ترین محور گفت‌وگوها می‌دانند.

رسانه‌ها از قرارداد چند میلیارد دلاری مصر برای خرید تسلیحات از روسیه خبر داده‌اند اما مقام‌های دوطرف ترجیح داده‌اند که از اظهارنظر رسمی در رابطه با جزئیات این مسئله خودداری کنند. گفته می‌شود ارزش این قرارداد نظامی نزدیک به 2میلیارد دلار است و مصری‌ها خواستار خرید سامانه‌های دفاع موشکی و موشک‌های ضد‌تانک از روسیه هستند. یکی از ناوهای روسیه در حال حاضر در شهر اسکندریه مستقر شده است؛ مسئله‌ای که خیلی‌ها آن را نشانه دیگری از گسترش روابط دوطرف به‌ویژه در بخش نظامی تلقی کرده‌اند.

این نخستین بازدید یک ناو روسی از مصر است که از سال۱۹۹۲ انجام شده است. مصری‌ها در زمان ریاست‌جمهوری جمال عبدالناصر از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۰ روابط بسیار نزدیکی با اتحاد جماهیر شوروی داشتند اما پس از ناصر به‌تدریج این رابطه سرد شد. در ‌واقع آخرین سفر یک مقام نظامی روسیه هم مدتی قبل از آن بود که انور سادات مصر را از روسیه جدا کند و به‌طور کامل این کشور را در مدار رابطه با آمریکا قرار دهد.

در سال۱۹۷۲ سادات اخراج مستشاران نظامی شوروی را آغاز کرد اما جدایی رسمی روسیه و مصر 2سال بعد و با سفر ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به قاهره رقم خورد. بازگشت به رابطه نزدیک با روسیه این روزها حتی در خیابان‌های مصر هم دیده می‌شود. تصویر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این روزها روی دیوارهای شهرهای مختلف وجود دارد و حتی روزنامه دولتی الاهرام روز پنجشنبه تیتر خود را «متشکریم پوتین» انتخاب کرد. برخی به‌خاطر سال‌ها وابستگی بخش نظامی مصر دوری این کشور از آمریکا را سخت تلقی کرده‌اند اما مقام‌های قاهره نشان داده‌اند که با انتخاب روسیه نمی‌خواهند دیگر به‌صورت کامل در مدار آمریکا باشند.

کد خبر 238773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز