گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: با گذشت ۵ سال از آغاز بحران اقتصادی در اروپا، میزان بیکاری جوانان در بسیاری از کشورهای این قاره به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

در شهریور، میزان بیکاری جوانان 24ساله و پایین‌تر در اسپانیا 56درصد، در یونان 57درصد، در ایتالیا 40درصد، در پرتغال 37درصد و در ایرلند 28درصد بود. برای افراد بین 25 تا 30ساله، میزان بیکاری حدود 50 تا 75درصد از این ارقام بیشتر است و همچنان رو به افزایش دارد. هیچ نشانه‌ای از آن وجود ندارد که این کشورها که تازه از رکود بیرون آمده‌اند، به این زود‌ی‌ها بتوانند تعداد مشاغل لازم را برای به‌کار گماشتن جمعیت جوان ایجاد کنند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، جوانان امروز اروپا معتقدند آن رؤیای اروپایی که والدینشان از آن برخوردار بودند، از دسترس آنان به دور است. به باور آنان، دوره رکود و ریاضت به قدری طولانی شده است که ثمره رشد اقتصادی جدید نصیب نسل آینده خواهد شد و نسل کنونی بهره‌ای از آن نمی‌برد. در این میان، وضعیت کشورهای جنوب اروپا مانند اسپانیا و پرتغال از دیگر کشورها بدتر است. جوانان این کشورها می‌توانند در کشورشان بمانند و ضمن برخورداری از حمایت خانواده، با وضع موجود کنار بیایند یا می‌توانند به کشورهای شمال این قاره بروند که امکان کار بیشتر وجود دارد، اما به آنان به چشم خارجی نگاه می‌شود. تازه در این کشورها، فقط مشاغل سطح پایین و کم‌درآمد ممکن است نصیب آنان شود.

رسیدگی به این موضوع برای اتحادیه اروپا به یک چالش سیاسی و اقتصادی بدل شده است، آن هم در زمانی که نارضایتی مردمی از رهبران سیاسی در بروکسل و دیگر پایتخت‌ها گسترش یافته است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مسئله بیکاری جوانان را به‌عنوان مبرم‌ترین مشکل اروپا توصیف کرده است. شماری از دولت‌های اروپایی گفته‌اند از سال آینده برنامه‌ای را با بودجه 6میلیارد یورو برای ترویج اشتغال آغاز خواهند کرد اما اقتصاددانان معتقدند این برنامه صرفاً‌ مرهمی اندک بر زخمی بزرگ است.

برای آن دسته از نسل امروز که پس از بحران اقتصادی وارد بازار کار شده‌اند، هرگونه وعده کمک و رشد اقتصادی در آینده فقط در این چارچوب معنا می‌یابد که آیا آنان می‌توانند سال‌های ازدست‌رفته را جبران کنند یا خیر؟ از سوی دیگر، شکل‌گیری موج مهاجرت نسل تحصیلکرده از کشورهای جنوب به شمال، باعث نگرانی درباره آینده کشورهای مهاجرفرست شده است. حدود 100هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه، اسپانیا را ترک کرده و صدها هزار نفر دیگر از کشورهای بحران‌زده این قاره به آلمان، انگلیس و کشورهای اسکاندیناوی رفته‌اند. برخی دیگر حتی راهی آمریکا، کانادا و استرالیا شده‌اند.

رهبران اروپایی درنظر دارند در چارچوب برنامه‌ای که قرار است از سال آینده آغاز شود، شغل و کارآموزی را برای جوانان بیکار تضمین و رشد بخش نوآوری و پژوهش را تقویت کنند. با این حال، اقتصاددانان درباره دشواری‌های اجرای این برنامه هشدار داده‌اند. بسیاری از جوانان اروپایی اکنون ناچارند برای گذران زندگی به قراردادهای موقت و کم‌درآمد تن‌بدهند که عملاً نوعی بهره‌کشی است. این افراد که عموماً فاقد تحصیل و مهارت هستند، به حدود 14میلیون نفر بالغ می‌شوند و هرسال اعضای اتحادیه اروپا باید هزینه 153میلیارد یورویی حقوق بیکاری و بهره‌وری ازدست‌رفته آنان را تقبل کنند.

کد خبر 239032
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز