علی اصغر محمدی: اولین نهاد اطلاع‌رسانی بین‌المللی، با در اختیار داشتن کلیه اطلاعات علمی تولید شده در کشور، منطقه و جهان در کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی ایران در شیراز راه‌اندازی شد.

ارزشیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی کشورهای اسلامی، ایجاد شبکه ملی کتاب‌های ایران و استخر دانش از انتشارات علمی کشور جزو برنامه‌های آینده این کتابخانه  است.

دکتر جعفر مهراد، رئیس کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی ایران در حاشیه بازدید نمایندگان رسانه‌ها از این کتابخانه با بیان اینکه کتابخانه منطقه‌ای یکی از مراکز تحقیقاتی وزارت علوم بوده و در حوزه علم‌سنجی از مهارت‌های برتری برخوردار است، گفت: در ابتدای کار با کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان قرارداد تبادل اطلاعات منعقد شد و طی آن بزرگترین شبکه‌های کتاب شناختی در اختیار ما قرار گرفت.

وی اظهار کرد: این کتابخانه در سال 1370 به عنوان پایگاهی اطلاعاتی در داخل کشور تاسیس و با استفاده از تکنولوژی‌ و فناوری‌های نو، اولین نهاد اطلاع رسانی بین‌المللی با در اختیار داشتن کلیه اطلاعات تولید شده در کشور، منطقه و جهان شد.

وی با بیان اینکه اطلاعات و اسناد کتابخانه به دنبال نظرسنجی تهیه می‌شوند، تصریح کرد: اطلاعات تهیه شده و موجود در کتابخانه منطقه‌ای شامل کلیه اسناد کشور، گزارشات، بولتن‌ها، کلیه کتاب‌های علمی دنیا، پایان‌نامه‌ها، گزارشات، مقالات، مجلات و غیره است که به زبان‌های مختلف در دسترس استفاده کنندگان ازکتابخانه منطقه‌ای قرار دارد.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته با تشکیل جلسات مختلف در سطح معاونت پژوهشی وزارت علوم و دعوت از متخصصان حوزه علم سنجی برنامه کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی در مورد پایگاه استنادی علوم ایران و کشورهای اسلامی بررسی و مورد کارشناسی قرار گرفت، تصریح کرد: پس از بازدید از کتابخانه منطقه‌ای به این نتیجه رسیدیم که این کتابخانه و سیستم پایگاه استنادی علوم ایران و کشورهای اسلامی آن از قابلیت‌های خوبی برای ارزشیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی برخوردار است. بنابراین در مرحله اول نشریات معتبر که کمیسیون نشریات علمی کشور آنها را به عنوان نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی می‌شناسد در سیستم پایگاه استنادی علوم ایران قرار گرفت.

وی افزود: این سیستم که ISC نام دارد نشریات علمی کشور را از سال 1378 در پایگاه اطلاعاتی وارد کرده و بر اساس قوانین علم سنجی هر نشریه را طبق خصیصه‌های موجود مانند ضریب تاثیر، شاخص آنی و نیم عمر نشریات مورد سنجش قرار می‌دهد.

به گفته وی، مرحله دوم کار مربوط به نشریات کشورهای اسلامی است که  این نشریات را با همکاری سازمان آیسسکو و یا کامستک که سازمانهای علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی هستند تهیه و به عنوان قطب علمی منطقه در پایگاه استنادی علوم ایران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به زودی نام کتابخانه منطقه‌ای به مرکز منطقه‌ای اطلاعات علوم و فناوری تغییر می‌کند، گفت:‌ کتابخانه منطقه‌ای همچنین مسئولیت رتبه‌بندی نشریات علمی جهان اسلام و سنجش تولیدات علمی کشورهای اسلامی 57 گانه را در جهت طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام بر عهده دارد.

وی افزود: در اوایل سال 2008 سمینار رتبه‌بندی نشریات علمی کشورهای اسلامی به میزبانی وزارت علوم و کتابخانه منطقه‌ای با همکاری آیسسکو در ساختمان جدید کتابخانه منطقه‌ای برگزار خواهد شد.

دکتر مهراد با اشاره به ایجاد شورایی با عنوان «شورای راهبردی مرکز اسنادی علوم کشورهای اسلامی» در اوایل ماه جاری، تصریح کرد: این شورا مرکب از معاون پژوهشی وزیر علوم، رئیس کتابخانه منطقه‌ای، مدیر کل امور پژوهشی وزارت علوم، مدیر کل منطقه‌ای آیسسکو، دبیر کل آیسسکو در ایران، دبیر کمیسیون نشریات علمی وزارت بهداشت، معاون پژوهشی دانشگاه تهران و مشاور ارشد وزیر علوم است که سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت توسعه ISC و جهت دادن به حرکتهای علمی آن به سمت کشورهای اسلامی جزو وظایف این شوراست.

وی با بیان اینکه مسئولیت صدور مجوز نشریات بر عهده کمیسیون اعتباربخشی نشریات وزارتخانه‌های علوم و بهداشت بوده و ارزیابی و رتبه‌بندی آنها به کتابخانه منطقه‌ای واگذار شده  اظهار کرد: ISC وارد آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی شده است و از این پس ارتقای اعضای هیات علمی از استادیاری به دانشیاری و استادی در بخش مقالات بر اساس استانداردهای ISI و ISC انجام می‌شود.

دکتر مهراد ادامه داد: همچنین براساس یک مصوبه دیگر سردبیران مجلات موظف شدند تا برای توسعه دامنه ISC حدود 10 درصد مقالات هر مجله معتبر را به مقالاتی اختصاص دهند که توسط نویسندگانی غیر از نویسندگان ایرانی نوشته شده است که این افراد شامل ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می‌شوند.

وی با بیان اینکه کتابخانه منطقه‌ای در حال حاضر با بیش از 700 دانشگاه و کتابخانه در دنیا ارتباط دارد، گفت: کتابخانه منطقه‌ای کلیه اطلاعات علمی مورد نیاز را در عرض 24 ساعت در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد. همچنین بیش از 80 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی ایرانی از طریق شبکه به کتابخانه منطقه‌ای وصل هستند.

دکتر مهراد با اشاره به چشم‌انداز و برنامه‌های این مرکز در آینده، تصریح کرد: توسعه ISC در اولویت قرار دارد که بر اساس آن سمینار رتبه‌بندی نشریات علمی کشورهای اسلامی در اوایل سال 2008 آغاز می‌شود. در همین راستا خرید مجلات آغاز و برنامه نرم‌افزاری آن نیز نوشته شده است، در این راستا تا پایان سال 2007 کار بررسی مجلات علمی به زبان عربی به اتمام می‌رسد و سال 2008 نیز بررسی مجلات علمی به زبان‌های انگلیسی و فرانسه آغاز می‌شود.

وی افزود: همچنین ایجاد شبکه ملی کتابهای ایران به عنوان اولین شبکه کتاب شناختی کشور جزو برنامه‌های کتابخانه منطقه‌ای است. این شبکه که در وب سایت کتابخانه به نشانی www.srlst.com قرار گرفته است شامل فهرستی از کتاب‌های فارسی و لاتین موجود در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت علوم است و کاربر با استفاده از اینترنت و به صورت رایگان می‌تواند به جستجوی کتاب مورد نظر خود پرداخته و از محل نگهداری آن آگاه شود. همچنین در این راستا شبکه امانت بین کتابخانه‌ای با استفاده از شبکه ملی کتاب‌های ایران نیز در آینده نزدیک ایجاد می‌شود.

دکتر مهراد در خاتمه ایجاد استخر دانش از انتشارات علمی کشور را جزو دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت:‌ این طرح در حال حاضر یک ایده است ولی در حال پیاده‌سازی است، در اجرای این طرح سیستم مربوطه در دفتر مجلات علمی کشور نصب می‌شود و بر اساس آن حتی مراحل داوری هر مقاله تا زمان انتشار نیز قابل پیگیری است و پس از پذیرش به صورت خودکار وارد کتابخانه می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزش عمده این طرح در رویت مراحل داوری مقالات است، تصریح کرد: در راه‌اندازی این شبکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 260 میلیون تومان تخصیص داده است.

کد خبر 23904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز