همشهری آنلاین: سازمان «یونسکو» یک فراخوان جهانی برای شناسایی و کشف آثار تاریخی به سرقت رفته از حوزه‌های مصر صادر کرد.

مصر

به گزارش ایسنا، سازمان «یونسکو» در سایت رسمی خود از جامعه جهانی برای شناسایی و کشف صدها اثر تاریخی مصر که در سال‌های اخیر از موزه‌های این کشور به سرقت رفته‌اند، فراخوان داد.

در این فراخوان دکتر «ایرینا بوکووا»، دبیرکل سازمان یونسکو با ابراز تاسف از حوادث ناگواری که در سال 2011 برای «موزه ملی مصر» در شهر قاهره و در جریان انقلاب این کشور روی داد و همچنین غارت موزه «ملوی» در شهر المنیاء در اوت سال 2013، با انتشار تصاویری از آثار تاریخی به غارت رفته خواستار تلاش جامعه جهانی برای بازگرداندن این آثار به کشورشان شد.

مدتی پس از غارت موزه مصر دکتر «زاهی هاواس»، وزیر سابق آثار تاریخی مصر فهرستی از 63 اثر تاریخی به سرقت رفته از موزه ملی مصر را منتشر کرد و مدتی بعد نیز مقامات دولتی مصر از کشف 25 اثر تاریخی توسط نیروهای امنیتی این کشور خبر دادند.

بر این اساس دو مجسمه «اوسیریس» خدای زندگی پس از مرگ و دو مجسمه نیز به «هارپوکرات» خدای که در متون مصری از آن بعنوان خدای نگهبان نام برده می‌شود، چهار اثر تاریخی ارزشمند از گنجینه «توتنخامون»، مشهورترین فرعون تمدن مصر باستان، شامل مجسمه وی ساخته شده از طلا، یک شیپور طلایی، بخشی از بادبزن توتنخامون و مجسمه‌ای از ملکه «تیدی» به طور تصادفی در یک ایستگاه مترو کشف شدند.

این در حالیست که دکتر هاواس در مصاحبه‌ای اعلام کرده که در طول اعتراضات گسترده مردمی حدود 1100 اثر تاریخی از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی این کشور به سرقت رفته‌اند.

در جریان حمله به موزه ملی مصر که برخی آن را از نظر ارزش گنجینه‌های تاریخی که در آن نگهداری می‌شوند، معادل موزه لوور و در ردیف پنج موزه برتر جهان می‌دانند، 70 اثر تاریخی نیز صدمه دیدند که در سه روز و توسط 11 مرمتگر، بازسازی و مرمت ‌شدند. همچنین در جریان ناآرامی‌های در میدان تحریر قاهره، ده‌ها بمب آتش‌زا به داخل محوطه موزه ملی مصر پرتاب شدند و درختی نیز که در کنار دیوارهای موزه قرار داشت، آتش گرفت.

مقامات سازمان یونسکو امیدوارند که با این اقدامتشان حداقل از فروش این آثار در موزه‌ها و حراجی‌ها جلوگیری کنند.

کد خبر 239152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز