گروه اجتماعی: روزانه حدود 20میلیارد تومان، هزینه خسارات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور می‌شود که سالانه معادل 7 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در کارگاه دو روزه ایمنی در جاده‌ها با بیان این که این آمار تنها شامل خسارات مادی تصادفات می‌شود، تصریح کرد: 70 درصد افرادی که در تصادفات کشته می‌شوند، نان‌آور خانوارها هستند و هزینه یک خانوار را تامین می‌کنند.

سردار محمد رویانیان با اشاره به آماری از پیکره‌های شهری و ترافیک آنها تعداد بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی و فرعی، اظهار داشت: در سال 85، 200 هزار تصادف منجر به فوت و جرح  داشته‌ایم که در معابر شهری و جاده‌ای رخ داده‌اند و به عبارتی در جریان تصادفات سال گذشته، 27 هزار و 500 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 276 هزار نفر نیز مجروح و مصدوم شدند.

وی با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی در مورد حوادث رانندگی اظهار کرد: در حال حاضر در دنیا سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی کشته و 50 میلیون نفر نیز مجروح ، مصدوم و معلول می‌شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، تاکید کرد: درصورت عدم مقابله صحیح با رشد قابل توجه تصادفات در دنیا تا سال 2020 ، 60 تا 80 درصد مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه ناشی از تصادفات رانندگی خواهد بود و این رقم در مورد کشورهای توسعه یافته نیز بین 20 تا 60 درصد پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عامل تصادفات در بین عوامل دیگر مرگ و میر اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی رتبه ششم را داراست؛ اما پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 تصادفات به رتبه سوم مرگ و میر در دنیا برسد و متاسفانه مرگ و میر در ایران در حال حاضر بعد از ایست‌های قلبی در رتبه دوم قرار دارد.

وی با بیان این که روزانه حدود 20 میلیون سفر به مسافت حداقل 100 کیلومتر در کشور صورت می‌گیرد، افزود: 65 میلیون سفر شهری روزانه در کشور در حال انجام است و این در حالیست که ایرانی‌ها نسبت به اروپایی‌ها 7 برابر بیشتر سفر می‌کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ادامه داد: در ایران 90 درصد حمل و نقل بین شهری توسط وسایل نقلیه شهری و جاده‌ای ، 7 درصد ریلی و 3 درصد هوایی صورت می‌گیرد و این مسئله حاکی از مشکلات بیشتر ما در زمینه توسعه حمل و نقل جاده‌ای است.

وی با اشاره به آمار پزشکی قانونی در خصوص تلفات تصادفات جاده‌ای گفت: برنامه پنج ساله سوم به طور میانگین مرگ و میر تصادفات جاده‌ای 3/11 درصد رشد داشته و این در حالیست که در دو سال اول برنامه چهارم مرگ و میر در کشور 85/2 درصد رشد داشته است.

سردار رویانیان تغییر نوع سفر به سمت حمل و نقل عمومی و استفاده از حمل و نقل ریلی، افزایش ظرفیت راه‌های اصلی و بزرگراه‌ها، ارتقای  رفتار ترافیکی رانندگان و اصلاح قوانین به سمت قوانین بازدارنده را از جمله راهکارهای پلیس در جهت کاهش تلفات جاده‌ای اعلام کرد.

کد خبر 23917

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز