دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از ماه‌ها تأخیر در برگزاری کنفرانس ژنو۲ درباره سوریه، با سفر هیأت ارشد دولت سوریه به مسکو آخرین قدم‌‌ها برای برگزاری این نشست مهم برداشته می‌شود تا شاید راه‌حلی برای پایان‌دادن به بیش از ۲سال و نیم درگیری این کشور پیدا شود.

فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در مسکو با مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه روسیه دیدار کرد تا آخرین بحث‌ها و مذاکرات درباره کنفرانس ژنو۲ انجام شود. این در حالی است که همزمان با حضور هیأت سوری، هیأت ارشد وزرات امور خارجه ایران هم در مسکو به رایزنی درباره سوریه پرداخت. حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه طی سفر خود به مسکو با مقام‌های روسیه ازجمله میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو می‌کند.

سفر هیأت دولت سوریه به مسکو به‌دنبال تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با بشار اسد صورت گرفت که به گفته کاخ کرملین نخستین مذاکره دوطرف از زمان به قدرت رسیدن پوتین در سال۲۰۱۲ بوده است. فیصل مقداد در راس هیأت سوریه روز گذشته با حضور در وزارت امور خارجه روسیه با میخائیل بوگدانوف که نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه است گفت‌وگو کرد.

در هیأت روسیه همچنین بثینه شعبان، مشاور رئیس‌جمهور سوریه فیصل مقداد را همراهی می‌کند. رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک روسیه گزارش داده که معاون وزیر امور خارجه روسیه احتمالاً امروز با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم دیدار خواهد داشت. هر چند نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب چندی پیش در نشستی خبری اعلام کرد که که کنفرانس ‌ژنو۲ در ۲۳نوامبر (دوم آذر) برگزارمی‌شود اما اکنون منابع دیپلماتیک از تعیین موعد جدید خبر داده‌اند.

روزنامه الوطن سوریه هفته گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک غربی گزارش داد که برگزاری کنفرانس به ۱۲ دسامبر موکول شده است. بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد هم روز گذشته اعلام کرد که انتظار دارد این کنفرانس بعد از مدت‌ها تأخیر در اواسط دسامبر برگزار شود. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: من نمی‌توانم تاریخ دقیقی را اعلام کنم اما هدف ما برگزاری این کنفرانس تا اواسط دسامبر است. درصورت امکان امیدوار هستم که بتوانم طی بیانیه‌ای تاریخی دقیق را اعلام کنم.

دولت سوریه اعلام کرده که درصورت نبودن پیش‌شرطی در این کنفرانس شرکت خواهد کرد اما حضور منسجم مخالفان سوریه با ادامه اختلاف‌های آنها هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که گزارش‌ها از کشته‌شدن یکی از فرماندهان ارشد شورشیان مسلح سوریه در حمله هوایی به حلب خبر می‌دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که عبدالقدیر الصالح، فرمانده گروه شورشی لواء التوحید در حمله هوایی به حلب کشته شده است. لواء التوحید یکی از گروه‌های مهم شورشی در حلب به‌حساب می‌آید که تعداد نیروهای آن ۸ تا ۱۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. گفته می‌شود در زمان حمله هوایی، الصالح در جلسه‌ای با دیگر فرماندهان این گروه حضور داشته و به‌ گزارش برخی منابع یوسف العباس که او را به‌عنوان فرمانده اطلاعاتی لواءالتوحید می‌شناسند کشته شده است.

این در حالی است که برخی رسانه‌هاگزارش‌ داده‌اند که در یک بمبگذاری در حوالی دمشق ۳۱ نظامی ازجمله 4ژنرال کشته شده‌اند. گفته می‌شود انفجار در یک ساختمان دولتی در حرستا، واقع در شمال شرقی پایتخت، رخ داده اما دولت سوریه هنوز این مسئله را تأیید نکرده است.

حرستا در کنترل نیروهای دولت سوریه است، اما گروه‌های شورشی از سال۲۰۱۲ در تلاش بوده‌اند که آن را تصرف کنند. ارتش سوریه هم عملیات نظامی خود در منطقه «جبال القلمون» در شمال دمشق را ادامه می‌دهد و موفق شده که کنترل منطقه «معامل» و «المحالج» در شمال شرق فرودگاه نیرب در حلب را به‌دست بگیرد. علاوه بر پیشروی‌های نظامی ارتش سوریه خبرگزاری رسمی این کشور گزارش داده که ده‌ها نفر از اعضای گروه‌های شورشی مسلح به‌دنبال صدور فرمان عفو عمومی، خود را تسلیم نیروهای ارتش کرده‌اند. برگزاری کنفرانس ژنو۲، مهم‌ترین شانسی است که کشورهای مختلف آن را برای حل‌و‌فصل بحران سوریه و پایان درگیری‌ها در این کشور پیگیری می‌کنند.

کد خبر 239198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز